Starcom HX Study. E-zakupy spożywcze – jak spróbujesz, to zostaniesz?
  • 0
  • 8
4.10.2019

Starcom HX Study. E-zakupy spożywcze – jak spróbujesz, to zostaniesz?

Agencja mediowa Starcom przeprowadziła kolejne badanie HX Study. Najnowsza edycja poświęcona jest e-zakupom spożywczym. Niemal co czwarty Polak kupował żywność w Sieci. 3% respondentów deklaruje kupowanie jedzenia wyłącznie lub niemal wyłącznie przez Internet. Wśród osób, które kiedykolwiek zamówiły produkty spożywcze online, 49% stwierdza, że w przyszłości może to być dla nich jedyny sposób kupowania żywności.

Ze Starcom HX Study wynika, że prawie co czwarty Polak kupował już artykuły spożywcze przez Internet. Z tego ponad połowa zrobiła to po raz pierwszy w ciągu ostatniego roku.

Prawie 1/3 kupujących to weterani. Pierwsze produkty spożywcze kupili online ponad 2 lata temu.

8% Polaków można zaliczyć do forpoczty – innowatorów, którzy nie tylko zmienili swoje nawyki związane z kupowaniem żywności, ale też propagują to wśród innych. 1/5 to tzw. laggardzi. Słyszeli o zakupach przez Internet, ale nie ufają tej metodzie i nie zamierzają się przełamywać.

37% respondentów robi e-zakupy spożywcze od czasu do czasu, a 27% w wyjątkowych sytuacjach. 3% kupuje jedzenie wyłącznie lub niemal wyłącznie przez Internet. Sklepy tradycyjne, w których artykuły można wybrać osobiście, dotknąć ich lub je porównać, wciąż pozostają naturalnym, dominującym wyborem.

Sieć wygrywa w określonych sytuacjach – gdy chcemy kupić produkty ciężkie do przeniesienia lub kupić ich dużo. Wówczas perspektywa zakupów, które ktoś przyniesie nam na próg domu, staje się kusząca. Zaczynamy więc skłaniać się ku zakupom przez Internet, gdy planujemy przyjęcie lub robimy zapasy.

1/3 kupujących (28%) robi w ten sposób zakupy codzienne, bez szczególnej okazji. Ankietowani wskazywali też czasami na określone sytuacje wyjątkowe – w sytuacji choroby swojej lub dziecka, gdy nie mogą wyjść z domu. Wtedy taka forma zakupów jest swego rodzaju wybawieniem.

Zrobienie zakupów spożywczych przez Internet wymaga przełamania barier technologicznych, ale też psychologicznych. Kupujący musi zmierzyć się z samym zamówieniem i tym, że kategorie produktów w e-sklepie są w innej kolejności niż półki w ulubionym dyskoncie. Także np. z tym, że widok fizycznych produktów inspirował do tego, co ugotować na obiad i czym napełnić koszyk. 

Widzimy jednak, że ci, którzy się przełamali, nie żałują. Prawie połowa (49%) deklaruje, że mogłaby w przyszłości kupować żywność tylko za pośrednictwem Internetu. 41%, że kupowanie jedzenia przez Internet zmniejszyło częstotliwość ich wizyt w sklepach stacjonarnych. Innowatorami nazywamy zaś tych, którzy nie tylko próbują i eksperymentują, ale też zachęcają do tego innych i przyczyniają się do tego, że dany rynek rośnie, a trend staje się codziennością.

70% kupujących mówi, że poleciliby taką formę zakupów bliskiej osobie, część przeszła od słów do czynów. 30% rzeczywiście udało się do niej przekonać kogoś ze swojego otoczenia – mówi Marta Górecka, strategy & innovations manager w Starcomie.

Respondenci, którzy nie kupują artykułów spożywczych przez Internet, wskazują na różne bariery:

  • techniczne (nieznajomość sklepów oferujących taką formę zakupów, brak umiejętności zaznajomienia się z kupowaniem przez Internet w ogóle),
  • cenowe,
  • brak szerokiego wyboru,
  • koszty i problemy z dostawą.

40% osób nie ma zaufania do jakości i świeżości produktów oferowanych w sklepach online.

57% deklaruje, że woli osobiście wybrać produkty, które kupi. Może to oznaczać chęć porównania ich na miejscu, sprawdzenia jakości i świeżości, ale też jest oznaką konkretnych przyzwyczajeń. Wizyta w sklepie stacjonarnym umożliwia krążenie między regałami, zaznajomienie się z promocjami i nowościami, a także podejmowanie decyzji zakupowych na gorąco, pod wpływem tego, co widzimy na półce.

Wśród innych powodów najczęściej wymienianym był brak dostępności zakupów spożywczych przez Internet w miejscowości zamieszkania. Większość dużych sklepów spożywczych dostarcza żywność na terenie dużych miast lub na określonych obszarach, które w praktyce znajdują się w rejonie ich magazynów.

Wygoda związana z taką formą zakupów wydaje się szczególnie istotna dla osób mających dzieci. Ma je 78% kupujących online (wśród niekupujących jest to 63%). Co ciekawe, kupowaniu produktów spożywczych w Sieci sprzyja też bycie w związku, a także mieszkanie w dużym mieście. W głównej mierze jest to spowodowane obszarem dostaw dużych sklepów internetowych, ale i otwartością na nowe trendy. Prawie połowa kupujących online to mieszkańcy dużych i wielkich miast.

O badaniu
Badanie z serii HX Study przeprowadzono na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej 989 osób. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI.

4 października 2019

  • 0
  • 6
  • 0
  • 0
  • 0
4.10.2019

Miasta mają dobry PR – podsumowanie konferencji PR w Samorządzie i Administracji Państwowej

Jak polskie miasto stało się rozpoznawalne na całym świecie? Jak wciągnąć w marketing miejsc influencerów? Jak wykorzystać storytelling w samorządach? Jakie akcje społeczne prowadzić, aby zaangażować mieszkańców? O tym m.in. opowiadali w Katowicach na XV Konferencji PR w Samorządzie i Administracji Państwowej czołowi polscy eksperci od komunikacji: Paweł Tkaczyk, Monika Czaplicka, Marek Skała, Aleksandra Kutz.