Średnie ceny produktów FMCG w 2019 r. stabilne. Skoki cen silnie uzależnione od polityki danej sieci. Badanie ASM SFA
  • 0
  • 3
22.01.2020

Średnie ceny produktów FMCG w 2019 r. stabilne. Skoki cen silnie uzależnione od polityki danej sieci. Badanie ASM SFA

Grudzień nie przyniósł odczuwalnych zmian uśrednionych cen podstawowych produktów FMCG. Zmniejszył się też rozdźwięk cenowy między kanałami sprzedaży on- i offline. Jednakże w skali kwartalnej rozstrzał cen między sklepami internetowymi a standardowymi wzrósł z 10 do ponad 15%. To wnioski z badania ASM Sales Force Agency.

Eksperci po raz 10. przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego. Sprawdzili ceny produktów FMCG, tych najczęściej kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych. Produkty pochodzą z kategorii nabiał, mięsa i wędliny, napoje, dodatki, słodycze, chemia domowa, kosmetyki, alkohole i inne.

Grudniowy raport zamknął też czwarty kwartał 2019 r. i umożliwił podsumowanie roku. Należy jednak pamiętać, że badania ASM SFA rozpoczęte zostały w marcu 2019 r., a więc w skali roku możliwe jest tylko zestawienie kwartałów Q2–Q4.

Wyniki badania grudniowego
Średnia wartość grudniowego koszyka zakupów wyniosła 228,49 zł. To w przybliżeniu tyle samo, co przed miesiącem (zaledwie o 0,39 zł więcej). Koszyk złożony wyłącznie z najdroższych produktów podrożał względem listopada o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu).

Ale o blisko 5 zł wzrosła też wartość koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Rozbieżność cenowa zestawienia produktów najtańszych i najdroższych pozostaje więc nadal niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza).

Wyniki kwartalne (Q4)
Czwarty kwartał 2019 r. przyniósł 2,4-procentową obniżkę cen średnich w tradycyjnych kanałach sprzedaży. Jednocześnie jednak nastąpiła 2,6-procentowa podwyżka średniej wartości koszyka skomponowanego z produktów zakupionych wyłącznie online.

Wartość przeciętnego koszyka nie uległa więc znaczącej zmianie kwartał do kwartału. W czwartym kwartale zwiększył się jednak rozdźwięk cenowy między tradycyjnymi kanałami sprzedaży (średnio 226,15 zł) a e-grocery (261,23 zł) – tym samym wynosiła ona w czwartym kwartale ponad 15,5%. W trzecim kwartale było to niecałe 10%.

Wyniki roczne (Q2–Q4)
Najdroższych zakupów w sieciach tradycyjnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r., a więc drugim objętym badaniami ASM SFA. Czas największego wzrostu cen przypadł na miesiące letnie. Niezmiennie przez cały okres badania najdroższe były zakupy online, a najtańsze, w uśrednieniu, w tradycyjnym sklepie Auchan.

Najstabilniejsze pod względem cokwartalnego średniego poziomu cen były w 2019: Selgros, Carrefour i Kaufland. Lidl, w pierwszej połowie roku regularnie utrzymujący się w okolicach mediany badania, w drugiej części roku wywindował ceny w górę. W czwartym kwartale był drugim wśród najdroższych sklepów stacjonarnych.

Podsumowanie
W kwartalnym i rocznym zestawieniu wyników badań cen koszyka zakupowego wyraźne są zależności od polityki cenowej i promocyjnej poszczególnych sieci. Promocje z kolei zależne są od sezonowości występowania produktów.

Dlatego można ocenić, że w szerokiej, rocznej perspektywie ceny badanych produktów nie zmieniły się drastycznie (mimo że według danych GUS w skali roku inflacja wyniosła 2,3%).

Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii. GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów – jak np. warzywa, bułki itd. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy.

Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery (o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach), stanowią istotny element polityki cenowej sklepów. Jako wysokorotacyjne, mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża wbudowana jest prawdopodobnie na innych produktach – wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Ranking sieci
Najtańszą siecią w skali roku okazał się Auchan, choć odnotowano tam wzrost cen w miesiącach wakacyjnych. Dalej, ale wciąż poniżej mediany, uplasowały się odpowiednio:

  • Kaufland,
  • Biedronka,
  • Tesco,
  • Carrefour.

Sieć Intermarche zajęła miejsce pośrodku rankingu, wyznaczając jego medianę. Powyżej wzrastająco zajęły miejsce: E.Leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.

O badaniu
Od marca 2019 r. eksperci ASM SFA w cyklach miesięcznych porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski. Analizowane są sklepy: Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro i Selgros.

Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. Frisco.pl, Dodomku.pl, Polskikoszyk.pl oraz Szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli:

  • Auchan vs Auchan Direct,
  • E.Leclerc vs E.Leclerc online,
  • Carrefour vs e-Carrefour,
  • Tesco vs Tesco e-zakupy.

Badanie ASM SFA bazuje na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości kupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci mają w swoim asortymencie najdroższe grupy produktów. I odwrotnie: i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze produkty.

  • 3
Jakie były średnie ceny produktów FMCG w 2019 r.? Wyniki badania

ASM SFA zbadała ceny koszyka zakupowego

Jakie były średnie ceny produktów FMCG w 2019 r.? Wyniki badania
Jakie były średnie ceny produktów FMCG w 2019 r.? Wyniki badania

22 stycznia 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
22.01.2020

PIAP pisze do Ministra Finansów w sprawie zniesienia limitów na nieodpłatne przekazywanie upominków

Zniesienie limitów na nieodpłatne przekazywanie upominków osobom trzecim to od lat oczko w głowie działań lobbingowych PIAP. Teraz pojawiła się kolejna szansa na poprawę sytuacji firm w tym obszarze, ale w zupełnie innym ujęciu prawnym. Izba walczy o zniesienie obowiązku prowadzenia ewidencji upominków. Pisze w tej sprawie do Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju, Tadeusza Kościńskiego.