Spadek obrotów w sklepach tradycyjnych w sierpniu. Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego
  • 0
  • 1
14.09.2021

Spadek obrotów w sklepach tradycyjnych w sierpniu. Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego

Z najnowszych danych M/platform wynika, że sierpień 2021 przyniósł spadek obrotów w handlu tradycyjnym w ujęciu rok do roku. Jak pokazuje badanie, kupujemy rzadziej i mniej podczas jednego procesu zakupowego. Niestety więcej płacimy.

Po trzech miesiącach kilkuprocentowych wzrostów rok do roku handel tradycyjny w Polsce ponownie odnotował spadek obrotów. W sierpniu 2021 r. wartość sprzedaży generowana przez ten kanał dystrybucji była niższa od ubiegłorocznej o 3%. Podobnie jak w poprzednim miesiącu mogliśmy zaobserwować wzrost wartości naszego koszyka zakupowego, który osiągnął średni poziom 21,19 zł. Jednocześnie o 4,2% zmniejszyła się wielkość naszego koszyka. Wydajemy zatem więcej, ale kupujemy mniej. Kupujemy także rzadziej, ponieważ w stosunku do sierpnia ubiegłego roku liczba transakcji w sklepach tradycyjnych zmniejszyła się o 5,6%.

Grupą produktową, która nieustająco odnotowuje wzrost wartości sprzedaży w handlu tradycyjnym, pozostają produkty świeże i na wagę, a zatem mięso, wędliny, owoce, warzywa i nabiał. Większość pozostałych grup produktowych odnotowała jednak rok do roku kilku lub nawet kilkunastoprocentowe spadki. W sierpniu wartość jednej z największych kategorii w Polsce, ale także i w handlu tradycyjnym – kategorii piwa – zmniejszyła się o 17,7%.

Podobne tempo spadku (-15,9%) charakteryzowało napoje bezalkoholowe. Zmniejszyła się wartość sprzedaży mrożonek, w tym lodów (-31%), a także słonych przekąsek (-12,3%). W przypadku części kategorii spadki te można przypisywać niższym niż ubiegłoroczne temperaturom, jakie towarzyszyły nam w ostatnim miesiącu wakacji. Jednocześnie produktów z wielu kategorii kupowaliśmy jednak po prostu mniej niż rok temu.

Trend wzrostowy utrzymały natomiast alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likiery. Jest to już piąty miesiąc z rzędu, kiedy ta grupa produktowa odnotowuje wzrost rok do roku. W sierpniu 2021 r. był to wzrost na poziomie 5,4%, a zatem nieco wyższy niż w miesiącu poprzednim. Jednocześnie niewielki wzrost odnotowały także gotowe posiłki (+1,8%).

Interesującym wydaje się fakt, że przyglądając się bliżej rosnącym nieustannie alkoholom mocnym, możemy dostrzec niestety bardzo podobny trend, jak w przypadku całkowitej sprzedaży odnotowywanej w handlu tradycyjnym. Jako Polacy upodobaliśmy sobie w ostatnich latach te trunki, więc wciąż wydajemy na nie część swojego domowego budżetu i jak wskazują wskaźniki, jest to większa część niż w analogicznym okresie sprzed roku. Nie oznacza to jednak, że kupujemy tych trunków więcej. Kupujemy je rzadziej, co potwierdza spadek liczby transakcji zawierających tego typu produkty i jednocześnie płacimy za nie więcej – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

O badaniu
Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów 3808 sklepów wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

  • 1
spadek obrotów w sklepach tradycyjnych

Sierpień przyniósł spadek obrotów w sklepach tradycyjnych

14 września 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.09.2021

ARC Rynek i Opinia: Polacy obawiają się zmian klimatycznych

86% Polaków wierzy w globalne ocieplenie, a 76% obawia się jego skutków. Badani są zdania, że do globalnego ocieplenia przyczyniły się zarówno naturalne zmiany klimatyczne, jak i działania człowieka. Jednak tylko 16% uważa, że każdy z nas może mieć wpływ na sytuację klimatyczną. Najwięcej osób (36%) twierdzi, że realnie przeciw zmianom klimatycznym mogą coś zrobić najbogatsze kraje świata – wynika z badania ARC Rynek i Opinia, zrealizowanego pod patronatem merytorycznym Go Responsible.

13 września 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
13.09.2021

Co trzeci dorosły Polak popiera działania rządu w odpowiedzi na kryzys na granicy z Białorusią. Wyniki badania

Od 2 września przy pasie granicznym z Białorusią obowiązuje stan wyjątkowy, który został wprowadzony na mocy rozporządzenia prezydenta Polski. Rozporządzenie to jest odpowiedzią na sytuację na granicy, gdzie aktualnie przebywa grupa migrantów próbujących dostać się do Polski. Firma Inquiry zbadała, jak na sytuację na granicy polsko-białoruskiej zapatrują się Polacy i co myślą o działaniach podjętych w tym zakresie.