- 0
- 8
Media społecznościowe przejmują rolę wyszukiwarek – badanie Tears of Joy
To nie AI, tylko media społecznościowe są największą konkurencją dla tradycyjnych wyszukiwarek. Tak wynika z badania agencji Tears of Joy zrealizowanego na platformie Omnisurv (powered by IQS).
Dla 43% badanych nadal ulubioną formą odpowiedzi jest tekst. Jednocześnie już co trzeci konsument (34%) deklaruje, że to wideo jest formą pierwszego wyboru jako odpowiedź na wyszukiwane frazy.
Branża SEO od miesięcy toczy dyskusje o rywalizacji Google z AI i modelami językowymi
Tymczasem coraz ważniejszy trend – wyszukiwanie informacji, inspiracji, porad i produktów bezpośrednio w mediach społecznościowych (social search) – pozostaje niezauważony. Wyniki badania pokazują, że ponad połowa (58%) internautów korzysta z YouTube’a, a 42% z Facebooka jak z wyszukiwarek. Co trzeci użytkownik wieku 18–24 lata sięga przy tym również po TikToka. I choć co czwarty internauta deklaruje, że korzysta w podobnym celu z narzędzi AI (LLM) – tylko 13% uznaje uzyskiwane odpowiedzi za przydatne.
Wideo dogania tekst
Tekst nadal zajmuje pierwsze miejsce jako ulubiona forma odpowiedzi na wyszukiwane w internecie frazy (deklaruje tak 43% badanych). Mimo to wyniki wyszukiwania w postaci wideo to preferowana forma dla co trzeciego (34%) internauty. I choć wyszukiwanie rozpoczyna się często od Google, aż 73% użytkowników zdarza się klikać w wyświetlane tam wyniki wideo z YouTube. Tylko 7% badanych nie robi tego nigdy lub prawie nigdy.
„Przed zakupem sprawdzę, co mówią na YouTube”
Zgodnie z wynikami badania YouTube zajmuje również bardzo istotne miejsce w ścieżce zakupowej konsumentów. Ponad połowa (52%) użytkowników deklaruje, że przed zamówieniem produktu lub skorzystaniem z usługi szuka testów, recenzji i opinii. Wśród młodszych konsumentów (18–24 lata) 43% ankietowanych potwierdza, że szuka takich informacji również w innych mediach społecznościowych.
– Wniosek z danych jest dla nas dość prosty. Nie uwzględniając social search w działaniach marki, połowę użytkowników pozostawiamy niezaopiekowanych. Moim zdaniem ten trend będzie tylko narastał. Dlatego do naszych strategii marketingowych powinniśmy zacząć dołączać nowe, oparte na tzw. videoSEO. Publikować nie tylko reklamy, RTM-y, „szanse na viral”, ale też treści, których celem jest pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Takie, które mogą pracować zdecydowanie dłużej i precyzyjniej docierać do konsumentów szukających odpowiedzi na konkretne potrzeby – komentuje Kamil Bolek, business development director w Tears of Joy.
Badanie wykazało również zależność w zakresie preferowanych formatów wideo zależnie od płci
Kobiety istotnie częściej wybierają krótkie, pionowe filmy (jako ulubioną formę wskazało je 14% mężczyzn i 20% kobiet). Z kolei długie, poziome materiały pozostają ulubionym formatem męskiej części internautów (odpowiedziało tak 25% mężczyzn i 9% kobiet).
Ogół użytkowników rzadziej korzysta z ChatGPT i podobnych narzędzi (24% badanych). Jednocześnie jednak wśród młodszych (18–24 lata) aż dwie trzecie (66%) deklaruje regularne poszukiwanie informacji z pomocą AI. Niemal połowa mieszkańców miast powyżej 500 tys. używa LLM, a w grupie osób z wyższym wykształceniem odsetek wynosi 40%.
O badaniu
Badanie „Social search” zostało przeprowadzone na zlecenie Tears of Joy na platformie Omnisurv powered by IQS w grudniu 2024 r. na próbie 1000 aktywnych polskich internautów w wieku 18–55 lat. Opracowano i opublikowano je w czerwcu 2025.