„Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki?” – raport Mobile Institute
  • 0
  • 1
22.10.2020

„Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki?” – raport Mobile Institute

Jaka jest współczesna kobieta? Agencja badawcza Mobile Institute wraz z ambasadorkami, ekspertkami oraz internautkami przyjrzała się Polkom w różnych obszarach życia, prowadząc badanie na polskich internautkach. Na jego podstawie powstał raport „Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki?”.

Doba ma więcej niż 24 godziny
W ciągu dnia każda kobieta wykonuje wiele czynności – spędza czas z rodziną lub znajomymi, wykonuje obowiązki domowe czy śpi. Najbardziej absorbująca okazała się praca (średnio 6 godzin), ale i czas na odpoczynek (średnio około 5 godzin). Internautki wskazywały też, że w ciągu dnia przeznaczają 4–5 godzin na hobby. Można powiedzieć, że Polki są mistrzyniami w wydłużaniu dnia. Gdy zsumowany został czas wszystkich aktywności, okazało się, że doba badanych trwa 36 godzin.

Co najczęściej interesuje Polki? 29% wskazuje filmy i seriale, co jest obecnie w Polsce topowym zainteresowaniem niezależnie od płci i wieku. 26% wskazało na jedzenie i gotowanie, a 1/4 na modę. Interesujący jest fakt, że wśród wymienianych zainteresowań na kolejnych miejscach znalazły się technologia (21%) i zaraz za nią ekologia (20%).

Dodatkowo 47% kobiet zapytanych wprost o to, czy interesują je nowinki technologiczne, programowanie i nowoczesne technologie, przyznało, że tak. Zainteresowanie technologią wśród najmłodszych badanych Polek (z pokolenia Z) było wyższe niż zainteresowanie modą. Ciekawy jest aspekt zainteresowania polityką. Badanie pokazało, że interesują się nią w zasadzie jedynie przedstawicielki dwóch skrajnych pokoleń – najstarszego (silver power) i najmłodszego (Z).

Odważne, ale jednocześnie niepewne siebie
Prawie 3/4 badanych internautek deklaruje, że nie boi się wyzwań. Połowa Polek mówi, że chce rozwijać siebie i swoje umiejętności, a 48% odczuwa potrzebę dalszego kształcenia się i rozwijania wiedzy i talentów. Często jednak chęci nie idą w parze z wiarą we własne możliwości. 48% Polek nie wierzy w swoje zdolności ani możliwość osiągnięcia sukcesu. Zastanawiające, że problem ten dotyczy często młodych dziewczyn (do 24 lat). Tych, które są na etapie podejmowania decyzji co do ścieżki rozwoju czy kariery i stawiają na rynku pracy pierwsze kroki. To w zasadzie one powinny najbardziej wierzyć, że są w stanie przenosić góry.

Polki chcą się dokształcać. Taką potrzebę odczuwa prawie połowa, a 36% dokształca się z własnych środków. Deklaracje badanych kobiet potwierdzają dane GUS mówiące o tym, że wśród studentów w Polsce kobiety stanowią obecnie 57%, a wśród osób uczęszczających na uniwersytety trzeciego wieku nawet 86%. Z drugiej strony badanie potwierdziło również, że największą przewagę kobiety mają właśnie w tej najstarszej badanej grupie, tzw. pokoleniu silver power (55+ lat). Odczuwana potrzeba dokształcania się jest zaś stosunkowo najniższa wśród kobiet w wieku 31–46 lat (pokolenie milenialsów).

Porównują się z innymi, ale trudno im wskazać autorytet
57% kobiet potwierdza, że porównują się z innymi kobietami. Najczęściej takie zachowanie deklarują kobiety w wieku 25–34 lata. Kto zatem jest ich autorytetem? W ramach badania Polki zostały poproszone o wskazanie innych kobiet, które inspirują je w różnych dziedzinach życia: od radzenia sobie z codziennymi obowiązkami po wiarę we własne siły.

Najczęściej Polki nie potrafiły jasno wskazać swoich autorytetów. Miały też zwykle problem z uzasadnieniem wyboru. Jako przykłady najczęściej pojawiały się najbliższe kobiety z otoczenia – mama lub babcia – które były cenione za przekazanie określonych wartości i wychowanie. Wśród innych propozycji wymienione zostały dość odległe pod względem realiów życia kobiety, m.in. Marilyn Monroe czy księżna Diana. Generalnie jednak większość badanych nie potrafiła wskazać autorytetu.

Cały raport jest dostępny do pobrania na stronie www.mobileinstitute.eu.

O badaniu
Raport „Siła kobiet” powstał na podstawie badania, w którym zebrano opinie ponad 1600 internautów, z czego ponad 1000 stanowiły kobiety. W ramach badania zostało zadanych ponad 170 różnorodnych pytań. Przy tworzeniu kwestionariusza badawczego oraz analizie wyników brały udział ambasadorki projektu oraz eksperci. Pytania do badania zgłosiły również internautki w ramach akcji #kobietypytająkobiety.

Raport został oficjalnie zaprezentowany podczas premiery online 20 października 2020 r. Premierze towarzyszy cykl webinarów, podczas których omawiane są kolejne wyniki badania w różnych obszarach.

  • 1
Powstał raport o tym, jakie są współczesne Polki

Powstał raport o tym, jakie są współczesne Polki

21 października 2020

  • 0
  • 4
  • 0
  • 0
  • 0
21.10.2020

Freelancing w Polsce i na świecie w 2020 r. – raport Useme.com

Wartość rynku wolnych strzelców w naszym kraju zwiększy się w tym roku o 28% i przekroczy 12 mld zł. Globalna gospodarka freelancerów będzie warta w 2020 r. ponad 3 bln dol. i urośnie o 20%. Co wpływa na dynamiczny rozwój tej branży? Co przyciąga pracowników do niej i na jakie zarobki mogą liczyć? Jak pandemia zmienia ten sektor? Najnowszy obraz rodzimego i światowego rynku freelancingu prezentuje raport Useme.com.