Sieci handlowe w Polsce – które sklepy i promocje wybierali Polacy w 2019 r.? Wyniki badania
  • 0
  • 4
24.03.2020

Sieci handlowe w Polsce – które sklepy i promocje wybierali Polacy w 2019 r.? Wyniki badania

Rok 2019 upłynął pod znakiem zaostrzenia zakazu handlu w niedziele, chwilowego zawieszenia podatku od sprzedaży detalicznej i dostosowywania oferty do szybko zmieniających się postaw konsumentów. Kto najlepiej poradził sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym? Gdzie Polacy najczęściej planowali zakupy? Jakie promocje cieszyły się największym zainteresowaniem? Odpowiedzi zawiera piąta edycja raportu „Sieci handlowe”, opublikowana przez firmy Listonic i Moja Gazetka,

Na podstawie danych z aplikacji Listonic i Moja Gazetka powstał raport Sieci handlowe 2019. Najważniejszą zmianą na rynku jest pierwszy od wielu lat spadek lidera branży – Biedronki. Tym razem znalazła się ona na drugiej pozycji. Pierwsze miejsce przypadło niemieckiej sieci Lidl. To właśnie tam Polacy najchętniej planowali zakupy. Na trzecim miejscu, bez zmian w stosunku do poprzedniego roku, znalazła się francuska spółka Auchan.

Zmiany w trendach żywieniowych, stylu życia oraz galopująca inflacja pozwoliły na utrzymanie wysokich udziałów dwóch największych sieci dyskontowych. Lidl w zeszłym roku wyprzedził Biedronkę, co pokazuje, że trochę lepiej dopasowuje swoją ofertę do preferencji Polaków. Jest to też na pewno efekt większych inwestycji reklamowych Lidla w ostatnich latach – mówi Emil Krzemiński, B2B sales & marketing team manager w firmie Listonic.

Sieci handlowe 2019
Źródło: Raport Sieci handlowe 2019 – Listonic i Moja Gazetka

„Jak sobota, to tylko do Lidla”
Jednym z najlepiej ocenianych działań marketingowych niemieckiej sieci sklepów była promocja nawiązująca do zakazu handlu w niedziele, w której wykorzystano melodię z piosenki Ireny Santor. Czynniki, które przyniosły sieci najwyższe miejsce na podium, to:

  • wysokie budżety reklamowe,
  • przemyślana strategia,
  • szeroki asortyment dobrej jakości produktów,
  • wizerunek dobrego pracodawcy.

Inwestycja w aplikację z promocjami i gazetkami, e-sklep z produktami non-food, spójność działań on- i offline sprawiły, że rzesze konsumentów chciały wracać na zakupy do tej sieci.

Biedronka obniża loty
Największej sieci sklepów w Polsce przypadło tym razem drugie miejsce na podium. Pierwszy od dekady spadek popularności portugalskiego koncernu to efekt m.in. niespersonalizowanego marketingu, mało różnorodnego asortymentu oraz kiepskiej jakości produktów marek własnych – uważają autorzy badania.

W 2018 r. udział popularności Biedronki wynosił 30,17%. Pomimo rozpoznawalności marki odnotowany spadek o 2,47% umiejscowił sieć na drugiej pozycji w rankingu, z wynikiem 27,7%.

Restrukturyzacja w Auchan (jeszcze) bez oczekiwanych efektów
Stabilne ostatnie miejsce na podium przypadło marce Auchan. Konsumenci interesują się tą siecią głównie ze względu na niskie ceny marek własnych oraz szeroki asortyment produktów. Rok 2019 nie był udanym okresem dla Francuzów. Sytuację może zmienić planowana przez sieć zmiana formatu wielkopowierzchniowych sklepów na mniejsze obiekty o bardziej spersonalizowanym charakterze.

Poza podium czołówkę najpopularniejszych sieci handlowych stanowią: Kaufland, Tesco, Carrefour, Selgros, Pepco, Makro i Aldi.

Sieci handlowe 2019
Źródło: Raport Listonic i Moja Gazetka, pt. „Sieci handlowe 2019”

Szybki rozwój i inwestycje w sieciach Żabka i Dino
Zgodnie z przewidywaniami wzrost odnotowały proximity i convenience stores. Zaliczamy do nich Żabkę, Dino, Lewiatana czy Stokrotkę.

Sieć sklepów Żabka to największy reprezentant convenience stores w naszym kraju. Tempo rozwoju spółki świadczy o zapotrzebowaniu konsumentów na tego typu sklepy – małe, z dużą ilością najpotrzebniejszego asortymentu. Pierwsze Żabki powstały w 1998 r., do 2005 r. na rynku krajowym działało 1700 obiektów. W 2011 r. fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners wykupił udziały sieci, która dzięki temu zaczęła rosnąć w bardzo szybkim tempie. Rok 2019 przyniósł otwarcie 6-tysięcznego sklepu. W planach na najbliższą przyszłość detalista ma powiększanie centrum logistycznego oraz inwestycje w technologiczny rozwój sklepów.

Bez zmian w kategoriach drogerie oraz dom i ogród
Liderem kategorii drogerii w Polsce niezmiennie pozostaje Rossmann. Miniony rok upłynął pod znakiem rozwoju technologicznego placówek oraz aktywności podnoszących zaangażowanie konsumentów (aplikacja mobilna).

Sieci handlowe 2019
Źródło: Raport Listonic i Moja Gazetka, pt. „Sieci handlowe 2019”

Podobnie jak rok temu, na podium w kategorii dom i ogród uplasowały się sieci Ikea, Castorama i Leroy Merlin. Dla szwedzkiego producenta mebli był to bardzo udany rok. Inwestycja w sklep internetowy przyniosła wzrost sprzedaży online o 68% względem poprzedniego roku. E-commerce stanowi 10% całości obrotów sieci.

Sieci handlowe 2019

Źródło: Raport Sieci handlowe 2019 – Listonic i Moja Gazetka

Pełny raport „Sieci handlowe 2019” można znaleźć na stronie www.tylkofmcg.pl.

O raporcie
Podsumowanie dla branży spożywczej powstało na podstawie danych z aplikacji Listonic oraz Moja Gazetka. Autorzy raportu analizowali, które gazetki z promocjami były przeglądane najczęściej. Tak powstał ranking popularności sieci handlowych.

Moja Gazetka przeprowadziła również ankietę, w której zadała użytkownikom pytania dotyczące ich zachowań zakupowych. Jej wyniki są przedstawione w raporcie. Znajdują się w nim również informacje o produktach najczęściej dodawanych do listy zakupów. Wiedza w tym zakresie pochodzi z aplikacji Listonic.

24 marca 2020

23 marca 2020