Serwis Musical.ly stał się częścią platformy społecznościowej TikTok [komentarz]
  • 0
  • 1
6.08.2018

Serwis Musical.ly stał się częścią platformy społecznościowej TikTok [komentarz]

Chiński serwis Musical.ly, służący do prezentacji 15-sekundowych fragmentów muzycznych z własnym wideo, przestał istnieć samodzielnie. Został włączony w platformę społecznościową TikTok, należącą do chińskiej firmy Bytedance Technology. Firma kupiła go w grudniu 2017 r. za miliard dol., a teraz dokonała integracji z własnym systemem.

Popularna wśród młodzieży na Zachodzie aplikacja Musical.ly służy do prezentacji krótkich form wideo podkładanych pod dowolny utwór muzyczny. Obecnie nie będzie już istnieć samodzielnie. Stała się częścią chińskiej platformy społecznościowej TikTok, służącej podobnym celom.

Obie aplikacje powstały w Chinach: Musical.ly w 2014 r., TikTok w 2016 r. Ich dotychczasowa popularność była jednak podzielona geograficznie. Pierwsza aplikacja skradła serca nastolatków w Ameryce i Europie, druga jest popularniejsza w Azji.

Decyzja o utrzymaniu marki popularniejszej na Wschodzie, a likwidacji Musical.ly podjęta została ze względu na charakter treści, jakie ma zawierać połączona platforma. Krótkie formy wideo to nie tylko lip-sync, którego gwiazdy zasilają rzesze młodych influencerów na Zachodzie. Jak wyjaśnia Reutersowi szef marketingu w TikTok Stefan Heinrich, aplikacja ma umożliwiać prezentowanie nie tylko muzyki, lecz także skeczy czy występów innego rodzaju.

Poza tym Musical.ly ma 100 mln użytkowników aktywnych w miesiącu (dane z czerwca 2018 r.), a TikTok pięć razy więcej. Firma zapowiada, że dzięki połączeniu użytkownicy obu aplikacji zyskają dostęp do twórców z krajów dotychczas udostępniających swoje treści tylko w jednej z nich. Będą również mogli korzystać z funkcji dotąd obecnych osobno w każdej z tych platform.

Ponadto aplikacja zostanie wzbogacona o alert informujący o czasie w niej spędzonym. Podobne narzędzia do zarządzania czasem udostępniły niedawno Facebook i Instagram.

Jak pisze w artykule w Marketingu przy Kawie Krzysztof Budzyński, account manager w Hash.fm:

– Obecnie największe możliwości reklamowe na Musical.ly stwarza influencer marketing, czyli wykorzystanie organicznych zasięgów i autorytetu liderów opinii obecnych na platformie – muserów. W czołówce światowej plasują się Lisa i Lena z Niemiec z prawie 30 mln fanów. Zaraz za nimi są Baby Ariel (29 mln) i Loren Gray (26 mln) – obie z USA.

W Polsce do top trójki zaliczamy 17-letnią Kingę Sawczuk (3,6 mln fanów), 18-letniego Dominika Rupińskiego (1,3 mln) i 16-letnią Lenę Kociszewską (1,1 mln).

  • 1
 

Sytuację komentuje dla nas Krzysztof Budzyński z Hash.fm:

Zmiany w Musical.ly, które obecnie obserwujemy, już wcześniej były sygnalizowane i nie są dla nas niespodzianką. Argumenty, których używa właściciel platformy są racjonalne i myślę, że przemawiają do wyobraźni użytkowników. Po prostu jedna firma stała się właścicielem dwóch, zasadniczo identycznych serwisów społecznościowych – Musical.ly i TikTok. Postanowiono połączyć je pod jedną marką, gdzie wybrano nazwę większej platformy.

Wartym podkreślenia jest, że Bytedance Technology dość długo przygotowywał się do tej zmiany. Już wcześniej rozpoczął niwelowanie drobnych różnic, które występowały pomiędzy aplikacjami, tak aby dla milionów użytkowników Musical.ly zmiana dotyczyła tylko nazwy, a nie samych funkcjonalności aplikacji.

Kilka miesięcy temu Musical.ly dokonało dużej aktualizacji, która w bardzo istotny sposób wpłynęła na zmianę jej szaty graficznej, sposób nawigacji oraz funkcjonalność. Na przykład Live.ly, siostrzana aplikacja do livestreamingu, została wcielona do Musical.ly. Usunięto także prowadzone wcześniej rankingi muserów. W skrócie – dokonano harmonizacji Musical.ly z TikTok, ale nadal pod funkcjonującą nazwą Musical.ly.

Przejście z jednej aplikacji w drugą jest na tyle płynne, że użytkownicy Musical.ly nie tracą swoich profili oraz tego, co dla nich najważniejsze, czyli followersów. Co więcej, zachowują wszystkie nagrane filmy. Nie ma konieczności instalowania nowej aplikacji, ponieważ wystarczy dokonać kolejnej aktualizacji, a ikonkę Musical.ly od razu zastąpi nowa – TikTok.

Warto pamiętać, że dochodzić będą nowe funkcje. Będzie to m.in. możliwość dodania reakcji na danego tiktoka oraz więcej zaawansowanych filtrów opartych na rzeczywistości rozszerzonej. Połączenie aplikacji było dobrym ruchem ze strony Bytedance Technology. Dzięki gwałtownemu przyrostowi użytkowników pozwoliło to TikTokowi uplasować się niemal na samym szczycie najpopularniejszych aplikacji społecznościowych, tuż obok takich gigantów jak Facebook czy Instagram. Dokonana fuzja pozostawiła Snapchat daleko w tyle. Topowi muserzy – czy „tiktokerzy” – otrzymują możliwość ekspozycji przed zupełnie nową, bardzo aktywną publicznością z Azji. I odwrotnie.

Musical.ly/TikTok poważnie podeszło również do kwestii zadbania o najpopularniejszych twórców na platformie. Na specjalne wydarzenie w Londynie, związane ze zmianą nazwy aplikacji, została zaproszona m.in. trójka polskich topowych muserów, o których pisaliśmy w naszym raporcie.

#tiktok #makeeverymomentcount

A post shared by tiktok_poland (@tiktok_poland) on

Zmianie uległa nazwa aplikacji i z dnia na dzień muserzy – w tym m.in. polskie gwiazdy Musical.ly – otrzymali dostęp do milionów użytkowników TikToka. Oprócz tego nic się w samej aplikacji się nie zmienia. Użytkownicy Musical.ly nie powinni mieć zbyt wielu powodów do narzekań.

3 sierpnia 2018

2 sierpnia 2018