Seniorzy a płatności bezgotówkowe – wyniki badania - Marketing przy Kawie
Seniorzy coraz częściej stawiają na płatności bezgotówkowe – badanie Warszawskiego Instytutu Bankowości
  • 0
  • 1
20.01.2025

Seniorzy coraz częściej stawiają na płatności bezgotówkowe – badanie Warszawskiego Instytutu Bankowości

Płatności elektroniczne to coraz częstszy wybór wśród aktywnych cyfrowych seniorów. Badani częściej płacą za swoje codzienne zakupy kartami płatniczymi (debetowymi lub kredytowymi) niż gotówką – aż 86 proc. wskazało na płatność za zakupy kartą, a gotówką 76 proc. Takie są wnioski z najnowszej edycji badania „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów”. Przeprowadzono je na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich.

75% badanych seniorów płaci kartą wszędzie tam, gdzie to możliwe lub w zdecydowanej większości miejsc (odpowiednio 39 i 37 proc. badanych). Tylko 9 proc. zdecydowanie chętniej płaci za zakupy gotówką. Coraz popularniejsze staje się płacenie w sklepach Blikiem (45 proc.). Co piąty senior wybiera płatność zbliżeniową smartfonem. Przy zakupach online seniorzy najczęściej wybierają płatności:

  • przelewem internetowym (44 proc.),
  • Blikiem (37 proc.),
  • gotówką przy odbiorze (12 proc.).

87 proc. seniorów ma rachunek osobisty w banku

76 proc. odpowiedziało, że korzysta z bankowości internetowej. Z bankowości mobilnej na smartfonie lub tablecie korzysta 61 proc. badanych. Seniorzy deklarują poczucie bezpieczeństwa przy korzystaniu z cyfrowych narzędzi finansowych:

  • 86 proc. respondentów czuje się bezpiecznie, korzystając z bankowości internetowej,
  • 66 proc. z bankowości mobilnej.

77 proc. badanych czuje się bezpiecznie w cyfrowym świecie (internet, media społecznościowe, komunikatory)

Seniorzy aktywni cyfrowo deklarują znajomość i stosowanie się do większości zasad bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni:

  • 83 proc. twierdzi, że nie podaje nikomu swoich haseł, danych kart płatniczych i danych wrażliwych.
  • 79 proc. nie otwiera załączników i nie klika w linki od nieznanych nadawców.
  • 69 proc. deklaruje, że nie przechowuje danych logowania do bankowości w portfelu.
  • 59 proc. zwraca uwagę, czy strona banku jest autentyczna.

Jednakże tylko 29 proc. seniorów weryfikuje potencjalnych rozmówców z banku (kończy rozmowę i dzwoni do banku w celu sprawdzenia danych pracownika).

Blisko 30 proc. badanych (+5 p.p. w porównaniu z 2024 r.) zadeklarowało, że od nich samych nie próbowano wyłudzić pieniędzy metodą „na wnuczka” lub „na policjanta”, ale słyszeli o takich próbach w swoim otoczeniu

To pokazuje, że konieczne są ciągłe działania informacyjne i edukacja w zakresie oszustw finansowych. Media to zdecydowanie najczęściej wskazywane źródło informacji i wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z internetu i e-bankowości. Wskazała na nie ponad połowa badanych seniorów (53 proc.). Spadł natomiast odsetek respondentów, którzy wiedzę tę czerpią od:

  • pracowników instytucji finansowych (z 55 proc. w 2024 r. do 37 proc. w tegorocznej edycji badania),
  • członków rodziny (z 55 proc. do 30 proc.).

63 proc. badanych pozytywnie ocenia dopasowanie oferty instytucji finansowych do potrzeb osób starszych

Jednocześnie co trzeci badany (35 proc.) przyznał, że w obecnej ofercie brakuje im atrakcyjnych propozycji oszczędzania lub inwestowania. Seniorzy swoje oszczędności najczęściej lokują na kontach oszczędnościowych (48 proc.). Może to wynikać z bieżącego dostępu do pieniędzy oraz na lokatach (32 proc.). Tylko co dwudziesty badany ma kredyt hipoteczny.

Skomplikowany język stosowany w umowach z instytucją finansową to największy problem w kontakcie z bankowością dla 28 proc. badanych seniorów

Co trzeci badany wskazał na potrzebę bardziej zrozumiałego języka stosowanego w umowach instytucji finansowych. Natomiast co piąty zwrócił uwagę na potrzebę stosowania bardziej zrozumiałego opisu produktów finansowych.

O badaniu

Badanie przeprowadził Instytut Badań Pollster w formie ankiety internetowej między 10 a 12 stycznia 2025 r.  Próba 1053 osób o średniej wieku 60 lat. Zleceniodawca: Warszawski Instytut Bankowości. Badanie zrealizowano w ramach programu „Bankowcy dla Edukacji” i projektu „Aktywny Senior”.

Seniorzy płatności bezgotówkowe

Seniorzy a płatności bezgotówkowe – wyniki badania

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

20 stycznia 2025