Scam i kryptoreklama – UOKiK prowadzi postępowania w sprawie Kruszwila, Marcina Dubiela, Maffashion i Marley
  • 0
  • 1
29.11.2021

Scam i kryptoreklama – UOKiK prowadzi postępowania w sprawie Kruszwila, Marcina Dubiela, Maffashion i Marley

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam. To kolejna odsłona działań urzędu związana z reklamą w mediach społecznościowych.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przygląda się działalności reklamowej influencerów w mediach społecznościowych. W pierwszej kolejności wątpliwości wzbudziło nieoznaczanie postów reklamowych jako sponsorowane. W toku postępowania wielu twórców zaczęło oznaczać poprawnie materiały. Konsument w wielu przypadkach już wie, że ma do czynienia z reklamą.

Doceniam to, że branża konstruktywnie zareagowała na nasze zastrzeżenia. Widzimy pozytywną zmianę w zakresie oznaczania postów reklamowych. Prawo do rzetelnej informacji jest podstawowym prawem każdego z konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Kolejnym etapem działań jest wszczęcie przez prezesa urzędu postępowania wyjaśniającego dotyczącego promowania tzw. scamu.

Rozpocząłem postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu. Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości. W tym, czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Scam to działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd. Jest to np.:

  • informowanie o nieistniejących promocjach,
  • ukrywanie istotnych cech produktu,
  • niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu,
  • oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia.

Przykładowo, influencer w zamian za wynagrodzenie zachwala produkt, informując, że ma on mocno obniżoną cenę – np. z 600 zł na 150 zł. Tymczasem okazuje się, że promocja cenowa była fałszywa. Co więcej osoby, które złożyły zamówienie, nie otrzymują produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakości, niż wskazywał na to twórca w swoim kanale w mediach społecznościowych.

Przypadki te związane są z reklamowaniem przez influencerów produktów, które są sprzedawane w modelu dropshippingu, niekiedy przez sklepy internetowe powstające tylko na potrzeby konkretnej kampanii reklamowej. Influencer zachęca obserwatorów do zakupu jakiegoś produktu w rzekomo promocyjnej cenie, przedstawiając nieobiektywnie jego zalety. Sklep internetowy po zebraniu pieniędzy od klientów może nie realizować zamówień lub zakończyć działalność. Nawet jeżeli w takiej sytuacji klienci otrzymają produkt, to pozostają bez wsparcia posprzedażowego związanego z prawem do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni czy odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady przez 2 lata od wydania produktu.

Odbiorcami treści w mediach społecznościowych są w dużej mierze osoby młode, które mimo obeznania z nowymi technologiami niekoniecznie potrafią rozróżnić neutralną informację od reklamy. Ufają, że ktoś rzeczywiście poleca produkt, ponieważ jest z niego zadowolony, a nie dlatego, że dostał za to wynagrodzenie. Influencerzy powinni być świadomi tej odpowiedzialności, zwłaszcza za najmłodszych konsumentów – mówi Tomasz Chróstny.

Nieudzielenie informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy – reakcja UOKiK
Pod koniec września UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące nieoznaczania przez influencerów materiałów promujących produkty lub usługi jako reklama. Mogło to wprowadzać konsumentów w błąd. W toku postępowania wyjaśniającego prezes UOKiK skierował wezwania do wielu podmiotów – zarówno samych twórców, jak i agencji reklamowych. Urząd poprosił o udzielenie informacji np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania. Nie przesłała również wymaganych dokumentów.

Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z prezesem urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe. Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań – zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu – dodaje Tomasz Chróstny.

Postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy w toku postępowania dotyczą:

  • Kruszwila Marka Kruszela,
  • MD Marcina Dubiela,
  • Maffashion Julii Kuczyńskiej,
  • Marley Marleny Sojki.

Prezes UOKiK weryfikuje również, jak portale społecznościowe umożliwiają użytkownikom oznaczanie treści sponsorowanych oraz czy wpływa to w jakikolwiek sposób na zasięgi osób, które robią to prawidłowo. Zdaniem prezesa UOKiK negatywne konsekwencje związane z ograniczeniem zasięgów powinni ponosić wyłącznie influencerzy, którzy nie informują obserwujących ich konsumentów o tym, że odpłatnie promują produkty lub usługi.

UOKiK zachęca do anonimowego zgłaszania podejrzenia scamu pod adresem: scam@uokik.gov.pl. Urząd przeanalizuje zgłoszenie i zdecyduje, czy zasadne jest postawienie zarzutów. – Wyślij nam zrzut ekranu, nagrany film lub po prostu link do konta twórcy wraz z opisem nieprawidłowości, jakie zauważyłeś – zachęca UOKiK.

  • 1
scam

UOKiK sprawdza, czy influencerzy promują scam

S.

2 miesiące temu

I prawidłowo. Ścigać te pseudoosobowości.

29 listopada 2021

  • 0
  • 6
  • 0
  • 0
  • 1
29.11.2021

Wynagrodzenia Polaków nie nadążają za inflacją – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia. Na jakich usługach i produktach badani zamierzają oszczędzać?

Ceny będą dalej rosły – uważa 95% badanych Polaków. Jednocześnie 69% jest zdania, że będzie to wzrost dynamiczny. Niemal co trzeci respondent próbuje na różne sposoby podnieść swoje przychody, m.in. poprzez: szukanie dodatkowej pracy (19%), lepiej płatnej pracy (8%) czy pójście do pracodawcy po podwyżkę (5%). Otrzymanie podwyżki wynagrodzenia w ciągu ostatnich trzech miesięcy deklaruje 14% badanych – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

27 listopada 2021