Samobójstwo na TikToku – zanim firma zadzwoniła na policję, opracowała strategię PR
  • 0
  • 1
11.02.2020

Samobójstwo na TikToku – zanim firma zadzwoniła na policję, opracowała strategię PR

Niemal rok temu 19-letni Brazylijczyk popełnił samobójstwo. Zrelacjonował je na żywo na TikToku. Przedstawiciele firmy zwlekali 3 godziny z poinformowaniem policji. Zamiast tego przygotowywali strategię kryzysową.

Dzień wcześniej chłopak zapowiedział swoim fanom, że przygotowuje specjalny materiał. Jego samobójstwo na żywo obejrzało 280 osób. Wideo zgromadziło 497 komentarzy. Piętnastu użytkowników zawiadomiło przedstawicieli platformy. Pomimo tego film ukazujący martwego chłopaka można było oglądać jeszcze przez niemal 1,5 godziny.

Jak podaje portal The Intercept, nastolatek popełnił samobójstwo 21 lutego 2019 r. o 15:23. Firma dowiedziała się o sprawie o 17:00. Pierwszą rzeczą, jaką wtedy zrobiła, było wdrożenie strategii PR mającej zapewnić, że informacja nie wyjdzie poza serwis.

Między 17:00 a 19:56 brazylijscy przedstawiciele TikToka podejmowali kroki, które miały zminimalizować potencjalnie negatywny wpływ historii na reputację platformy. Firma czekała niemal 3 godziny z zawiadomieniem policji od momentu, w którym dowiedzenia się o sprawie.

W tym czasie TikTok przygotował oświadczenie dla mediów. Tłumaczy w nim, że nie zezwala na „treści promujące obrażenia ciała lub samobójstwa”. Oświadczenie nigdy nie zostało opublikowane.

Przedstawiciele firmy wydali też wewnętrzne polecenie, aby historia nie stała się „wirusowa”. Nakazali również lokalnemu oddziałowi monitorować TikToka i inne platformy społecznościowe, aby sprawdzić, czy nagranie nie pojawi się w innych miejscach.

Szczegóły tej sprawy ujawnił redakcji The Intercept Brasil były pracownik firmy ByteDance, do której należy TikTok. Pracownik, który pragnie pozostać anonimowy, dostarczył też redakcji wewnętrzne dokumenty pokazujące, jak wyglądało zarządzanie kryzysowe. Wynika z nich, że ByteDance zdecydowanie polecił, by nie informować służb ani bliskich zmarłego.

Brazylijskie biuro TikToka nie odpowiedziało na pytania The Intercept. Firma przedstawiła krótkie oświadczenie, w którym potwierdziła, że około rok temu usunęła z Sieci treści związane z samobójstwem i powiadomiła lokalne władze.

W 2018 r. TikTok został pobrany w Brazylii ponad 18 mln razy. Ten kraj jest szóstym co do wielkości rynkiem dla aplikacji. Brazylijskie biuro powstało na początku lutego 2019 r. Aktywnością w TikTok Brazylia zarządza ByteDance.

Źródło: theintercept.com

  • 1
TikTok

TikTok zwlekał z poinformowaniem policji o samobójstwie użytkownika

Arian

2 miesiące temu

"Piętnastu użytkowników zawiadomiło przedstawicieli platformy"

A ilu zawiadomiło policję?

Mariusz

1 miesiąc temu

zdjęcie pod artykułem też powinno się zgłosić...

11 lutego 2020

10 lutego 2020