Rzeźby odsłaniające przyszłość w kampanii Škody
  • 2
  • 6
18.05.2023

Rzeźby odsłaniające przyszłość w kampanii Škody

Ta dekada to czas transformacji marki Škoda w kierunku mobilności neutralnej pod względem emisji CO2. Proces ten przedstawiony został za pomocą sześciu rzeźb rzeczywistych rozmiarów. Powstały one w ramach projektu zapowiadającego nową gamę pojazdów elektrycznych Škody.

Rzeźby swoją formą podkreślają pewne parametry, ale jednocześnie nie ujawniają detali konstrukcyjnych. Cały projekt zaczął nabierać kształtów, gdy producent samochodów szukał sposobu na zasygnalizowanie swojego przyszłego kierunku rozwoju. Artystyczny aspekt rzeźb był argumentem decydującym o tym, że powstaną one jako fizyczne obiekty, a nie tylko w formie wirtualnej, co było pierwotnym założeniem.

Zaangażowani w projekt designerzy przystąpili do pracy nad rzeźbami za pomocą oprogramowania 3D

Poszczególne modele zostały zaprojektowane przez Francka Le Gall wraz z designerami digitalowymi – Tomášem Válką i Andrejem Denyškiem. Ich inspiracją były prace rzeźbiarza Constantina Brancusiego.

Jednym z założeń było stworzenie powierzchni, które nie będą zdradzały detali pojazdów. Język projektowy Modern Solid, jak twierdzi Franck Le Gall, charakteryzuje się pewną prostotą. Dalsze upraszczanie go w celu ukrycia szczegółów było dla niego zarówno zabawą, jak i nauką.

Projekt nie dotyczył faktycznej produkcji pojazdów służących do przemieszczania się

Nie miał więc żadnych ograniczeń technologicznych. Twórcy mieli dużą swobodę w uzewnętrznieniu swojej kreatywności. Przykładem takich elementów są większe koła oraz ostre linie rzeźb, które nie byłyby możliwe do zastosowania przy prawdziwych samochodach.

Korzystając z danych 3D, projektanci wyfrezowali rzeźby samochodów w skali 1:4. Miało to na celu zweryfikowanie wyglądu, a także doprecyzowanie palety kolorów dla tych sześciu figur.

Modele składają się ze specjalnych ram, warstwy pianki na wierzchu i wreszcie warstwy masy modelarskiej

Zazwyczaj twórcy używają jej do tworzenia tzw. twardych modeli zawierających takie elementy jak światła, okna i inne plastikowe akcesoria. Tym razem praca wiązała się z nowym dla wszystkich wyzwaniem. Głównym tego determinantem jest fakt, że masa modelarska nie jest stabilnym materiałem i może pękać. Szczególne w sytuacji, gdy projekt obejmuje dużą powierzchnię.

Ostatnim etapem realizacji było opracowanie delikatnego sposobu przemieszczania rzeźb. W celu transportu wyposażone są one w wąskie koła boczne ukryte za wyrzeźbionymi konturami „rzeczywistych” kół. Sam proces odbywa się za pomocą specjalnego wózka.

Oprócz wydarzenia Let’s Explore, na które zostały stworzone, rzeźby będą wykorzystywane także przy innych okazjach. Większość modeli pojawi się na wystawie designu, która rozpocznie się 19 maja w Muzeum Škody w Mladá Boleslav. Pełnowymiarowe rzeźby będą prezentowane na imprezach poświęconych designowi i sztuce. Rozważana jest także wystawa w przestrzeni publicznej.

  • 6
Rzeźby Škody przedstawiają jej transformację w kierunku neutralności w zakresie emisji CO2

Rzeźby Škody przedstawiają jej transformację w kierunku neutralności w zakresie emisji CO2

Rzeźby Škody przedstawiają jej transformację w kierunku neutralności w zakresie emisji CO2
Rzeźby Škody przedstawiają jej transformację w kierunku neutralności w zakresie emisji CO2
Rzeźby Škody przedstawiają jej transformację w kierunku neutralności w zakresie emisji CO2
Rzeźby Škody przedstawiają jej transformację w kierunku neutralności w zakresie emisji CO2
Rzeźby Škody przedstawiają jej transformację w kierunku neutralności w zakresie emisji CO2

W 2007 r. głośna i nagradzana reklama prezentowała wypiekanie samochodu marki Škoda w formie ciasta:

18 maja 2023