Rzadko kupujemy nowości FMCG. Sklepy stacjonarne ciągle kluczowym miejscem walki o konsumenta – badanie SW Research
  • 0
  • 1
18.11.2019

Rzadko kupujemy nowości FMCG. Sklepy stacjonarne ciągle kluczowym miejscem walki o konsumenta – badanie SW Research

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research we współpracy z agencją brand commerce consultingu Frii.cc, polscy konsumenci są bardzo przywiązani do kilku znanych im marek. Niechętnie próbują czegoś nowego.

W przebadanych popularnych kategoriach FMCG (szampony, płyny do mycia naczyń, mydła, płyny pod prysznic, pasty do zębów) kilka procent badanych deklarowało skłonność do kupowania czegoś nowego. Najmniej (4%) w przypadku past do  zębów i płynów do mycia naczyń, a najwięcej (7%) w przypadku płynów pod prysznic. Z czego wynika ta niechęć do zmian?

Choć w badanych kategoriach nie brakuje graczy próbujących zdobyć nowego klienta, to cały rynek ciągle zdominowany jest przez kilka najważniejszych marek. Wynika to najczęściej z faktu, że konsumenci zdają się być z jednej strony przytłoczeni skalą wyboru i ilością dostępnych informacji, a z drugiej ufają i bazują na dotychczasowych doświadczeniach z marką. Nic więc dziwnego, że najczęściej wybierają znane i sprawdzone rozwiązania – mówi Krzysztof Wierzbicki, założyciel i CEO agencji Frii.cc.

Badanie pokazuje, że konsument z powodu zwyczajnej ciekawości lubi czasem próbować i czerpie przyjemność z odkrywania czegoś nowego. Ten procent jest jednak mały.

Sklepy stacjonarne, a dokładniej drogerie i dyskonty, są kluczowym miejscem zarówno odkrywania nowych marek, jak i faktycznych zakupów. Jeśli konsument zdecyduje się na zakup czegoś nowego, to najczęściej dlatego, że zainteresował się reklamą, którą zobaczył na witrynie sklepowej oraz na plakatach i innych materiałach POS wewnątrz sklepu.

Wyróżnialna komunikacja to podstawa. Liczy się jednak także to, co marka o sobie mówi, a może nawet bardziej to, co ludzie o tej marce mówią. Rekomendacje, opinie znalezione w Internecie to jeden z najważniejszych czynników, które mogą przekonać do zakupu czegoś nowego.

Zdaniem respondentów w przypadku płynu do mycia naczyń, szamponu czy pasty do zębów kluczowe jest przekonanie o skuteczności produktu. Jeśli zaś chodzi o mydła i płyny do kąpieli – przyjemność stosowania (zapach, konsystencja itp.). Badani deklarowali, że chętnie kupiliby zamiennik, jeśli tylko oferowałby podobną skuteczność w niższej cenie.

Promocja cenowa jest wskazywana jako najczęstszy powód podjęcia decyzji o zakupie marki innej niż zawsze. Jak podkreśla Przemysław Wesołowski, CEO SW Research, ważne jest, by oferować na wejściu atrakcyjne promocje cenowe albo darmowe próbki. Te pozwolą odbiorcy przełamać nieufność i przetestować skuteczność produktu na własnej skórze.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane między 30 października a 8 listopada 2019 r. metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 979 ankiet na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków, głównych decydentów zakupowych deklarujących zakup co najmniej jednego produktu z pięciu badanych kategorii w ciągu ostatniego miesiąca.

Wszystkie przedstawione powyżej rekomendacje powstały na bazie badania będącego elementem oferowanej przez agencję SW Research i Frii.cc usługi Brand Commerce Booster. Polega ona na połączeniu diagnozy skuteczności działań prowadzonych przez markę i doradztwa w zakresie zwiększania efektywności sprzedażowej brandu w kontekście całej ścieżki decyzyjnej konsumenta.

  • 1
badanie SW Research

Badanie SW Research

18 listopada 2019