Rynek reklamy wideo 2024: analiza Publicis Groupe- Marketing przy Kawie
YouTube wyprzedził pod względem udziału w czasie oglądalności każdy z kanałów tradycyjnej telewizji – raport Publicis
  • 0
  • 3
9.08.2024

YouTube wyprzedził pod względem udziału w czasie oglądalności każdy z kanałów tradycyjnej telewizji – raport Publicis

Rynek reklamy wideo, obejmujący telewizję i wideo online, wzrósł w pierwszym półroczu 2024 r. o 11,2%. Jego wartość wyniosła 3,27 mld zł – wynika z analizy Publicis Groupe.

Wśród segmentów wideo największy udział w przychodach ma niezmiennie telewizja linearna (72,7%). Inwestycje reklamowe w to medium wzrosły w pierwszym półroczu 2024 r. o 7,2% rok do roku, przy czym inwestycje w spoty zwiększyły się o 6,8%. Oznacza to, że wpływy ze sponsoringu i lokowania produktu istotnie przełożyły się na całościową dynamikę rynku telewizyjnego w tym okresie.

rynek reklamy wideo 2024

Liczba ratingów sportowych w grupie wiekowej 16–59 lat wzrosła o 4,9% rok do roku w całym półroczu

Najszybciej ratingi rosły w kwietniu oraz czerwcu, kiedy rozgrywane były Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. To właśnie ta impreza przełożyła się na bardzo dobry wynik pierwszego półrocza w telewizji, a w szczególności drugiego kwartału. W samym tylko czerwcu dynamika wzrostu przychodów ze spotów reklamowych bliska była 10%.

Drugim segmentem wideo pod względem udziału w przychodach (25,9%) jest pozostałe wideo in stream. Obejmuje ono dwie składowe:

  • wideo na platformach społecznościowych YouTube, Meta, Tiktok,
  • krótkie formy wideo na portalach internetowych.

Szacunki dotyczące przychodów z tej formy wideo odzwierciedlają dominację serwisu YouTube w oglądalności. Cały segment wideo na portalach społecznościowych (Facebook, YouTube, TikTok) urósł w pierwszym półroczu o 27,3%.

Z kolei dynamika przychodów z krótkich form wideo w serwisach internetowych wyniosła 18,6%. Drugi kwartał był zdecydowanie lepszy od pierwszego, do czego przyczyniły się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Z analiz Publicis Groupe wynika, że kibice:

  • poszukiwali krótkich materiałów po meczach,
  • chętnie oglądali powtórki goli,
  • po meczach włączali ulubionych komentatorów, żeby obejrzeć jeszcze podsumowanie meczu.

Wśród najchętniej poszukiwanych źródeł był Kanał Zero, ale także sport.pl czy meczyki.pl. Nie tylko serwis sportowy TVP był beneficjentem tego wydarzenia. Źródło: Analiza własna zainteresowania internautów na podstawie badania SentiOne.

W segmencie obejmującym długie formy wideo przychody broadcasters VOD były zbliżone do ubiegłorocznych

Duży wzrost odnotowany został w AVOD, czyli darmowych serwisach wspartych reklamą. W tej części rynku wideo (długie formy wideo) najwięcej działo się w pierwszym kwartale, jednak działania TVN ukierunkowane na rozwój FAST-ów wskazują na możliwe dalsze wzrosty w kolejnych miesiącach.

Rynek reklamy wideo 2024

Z analizy Nielsen Digital wynika, że w pierwszym półroczu 2024 r. czas przeznaczony na oglądanie wideo przez wszystkich widzów w wieku 16–59 lat wyniósł blisko 3 godziny i 53 minuty, to jest więcej o 5 minut w stosunku do okresu styczeń – czerwiec 2023 r. (czyli o 2% dłużej).

Widzowie oglądali:

  • streaming (na wszystkich badanych ekranach: TV, smartfon, tablet, PC) przez 1 godzinę i 4 minuty – o 7 minut dłużej niż przed rokiem,
  • telewizję linearną na telewizorze przez 3 godziny 9 minut (dłużej o 1 minutę 25 sekund).

Badanie pokazuje, że kanałem wideo wyprzedzającym tradycyjne kanały telewizyjne pod względem udziałów w oglądalności był w pierwszym półroczu YouTube – 8,0% (więcej o 0,4 p.p. wobec zeszłego roku). Jest to więcej niż w przypadku:

  • TVN z udziałem 6,1%,
  • Polsatu z udziałem 5,6% (Nielsen Digital, All16–59; badanie Nielsen Digital nie uwzględnia oglądalności poza domem).

Prognozy inwestycji reklamowych w wideo na 2024 są optymistyczne

– Nie zawiodły nas Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, impreza atrakcyjna zarówno dla reklamodawców, jak i widzów, którzy mogli wybierać, w jaki sposób chcą oglądać transmisje meczów. Do wyboru były nie tylko tradycyjna telewizja, ale także wideo online, gdzie na kibiców czekały ujęcia z wielu kamer i różni komentatorzy. Teraz odbywają się Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, podczas których polscy widzowie mają wiele powodów do śledzenia transmisji.

Z punktu widzenia reklamowego tegoroczne lato jest więc wyjątkowo atrakcyjne, a już niedługo wystartują jesienne ramówki stacji. Prognozy makroekonomiczne są pozytywne, polska gospodarka rośnie przede wszystkim dzięki popytowi konsumpcyjnemu. Zakładamy więc pozytywny scenariusz dla reklamy wideo i możliwy wzrost 9,8% w skali całego roku – mówi Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer Publicis Groupe Polska.

O kategoryzacji rynku wideo w raportach Publicis Groupe

Publicis Groupe wprowadziło łączne podejście do monitoringu rynku wideo wraz z pierwszą edycją Raportu o rynku reklamy w 2024 r. Wprowadzone w pierwszym kwartale pojęcie wideo obejmuje zarówno telewizję, jak i wideo online. Dotychczasowe zaklasyfikowanie wideo online do kategorii internet stało się nieaktualne w dobie smart TV i CTV, gdzie granice pomiędzy tradycyjną telewizją a konsumowaniem treści wideo online zacierają się.

Rynek reklamy wideo 2024

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

7 sierpnia 2024

6 sierpnia 2024

5 sierpnia 2024