Rynek influencerów w Polsce według reklamodawców. Raport ReachaBlogger.pl
  • 0
  • 3
5.05.2020

Rynek influencerów w Polsce według reklamodawców. Raport ReachaBlogger.pl

Nieco ponad 1/4 marek wstrzymała działania w obszarze influencer marketingu w czasie epidemii. Jednocześnie prawie taki sam odsetek zamierza tego typu działania poszerzyć – wynika z badania „Koronawirus a rynek influencerów w Polsce”, przeprowadzonego w drugiej połowie kwietnia przez platformę ReachaBlogger.pl.

Największa grupa spośród badanych (40%) nie zamierza wprowadzać większych zmian. Cały biznes influencerski, zdaniem badanych, ucierpi w związku z epidemią. Spadną np. zarobki samych influencerów. Jednak po kilku miesiącach sytuacja wróci do normy, a w 2021 r. nastąpi bardzo dynamiczne odbicie. Według reklamodawców zyskają mali influencerzy, kosztem gwiazd.

Reklamodawcy zostali zapytani m.in. o to, jak zmieniają się ich bieżące plany influencer marketingowe w związku z epidemią. 39,6% reklamodawców odpowiedziało, że nie zamierza wprowadzać większych zmian w swoim planie działania. Była to najczęściej wskazywana odpowiedź.

Druga w kolejności najczęściej udzielana odpowiedź to „wstrzymałem działania”. Tę opcję wskazało 27,5% ankietowanych. Z kolei 24,8% respondentów zamierza wkrótce rozszerzyć działania influencerskie.

Na pytanie „Jak sądzisz, na ile epidemia zmieni biznes influencerski w Polsce w roku 2020 względem roku 2019?” respondenci udzielili dość zaskakujących odpowiedzi. 14,7% przewiduje, że rynek zmniejszy się o 30%. Dokładnie taki sam odsetek (14,7%) jest zdania, że rynek zwiększy się o 30%.

Reklamodawcy natomiast dość zgodnie oczekują silnego wzrostu na rynku influencerskim w 2021 r. 16,1% z nich spodziewa się 20-procentowego wzrostu rynku influencerskiego w 2021 r., a 13,4% sądzi, że będzie to wzrost o 30%. 12,1% oczekuje 50-procentowego wzrostu. Były to trzy najczęściej udzielane odpowiedzi.

Ponad 40% reklamodawców uważa, że epidemia wpłynie negatywnie na influencer marketing, ale po paru miesiącach wszystko wróci do normy. 12% ankietowanych nie spodziewa się żadnych istotnych zmian w biznesie influencerskim w latach 2020–21.

Zdaniem 46% respondentów w 2020 r. zarobki influencerów spadną z powodu epidemii. Ponad 26% badanych uważa, że w 2020 r. w większości influencerzy zyskają biznesowo ze względu na epidemię, bo reklamodawcy przesuną część budżetów z mniej efektywnych kanałów. 14,7% ankietowanych twierdzi, że w 2020 r. w większości influencerzy wręcz stracą źródło dochodu przez epidemię.

Według niemal co trzeciego uczestnika badania (32,7%) w 2020 r. zyskają: medium, mikro- i nanoinfluencerzy, kosztem gwiazd i supergwiazd. Przeciwnego zdania jest co dziesiąty ankietowany – 10,7% uważa, że w 2020 r. zyskają właśnie gwiazdy i supergwiazdy, kosztem medium, mikro- i nanoinfluencerów.

Wielu celebrytów i topowych influencerów może stracić swoją pozycję w związku z panującą pandemią. Gwałtowne wzrosty konsumpcji social media zapewniają jeszcze większe zasięgi, ale również jeszcze głębszą weryfikację działań influencerów.

Wystarczy popatrzeć na to, co się działo podczas Wielkanocy. Jedno nieprzemyślane Instastories z rodziną czy wpis na Facebooku i z osoby powszechnie uwielbianej można w ciągu kilku sekund stać się obiektem hejtu. Wiarygodność influencerów jeszcze przed pandemią była mocno dyskusyjnym tematem. Obecnie ta kwestia jedynie może się zaostrzyć – mówi Kamila Klimczak, social media manager z Opus B, jedna z uczestniczek badania.

Jeśli chodzi o model zakupu współpracy z influencerami, 21,3% uczestników badania uważa, że w 2020 r. zyskają platformy influencerskie bazujące na niskich, transparentnych marżach. 23,3% respondentów uważa wręcz, że epidemia przyspieszy digitalizację usług influencerskich i do 2025 r. większość tego typu usług w Polsce będzie realizowanych za pomocą platform.

W badaniu wzięło udział 150 respondentów – pracowników branży influencerskiej zarówno ze strony klientów, jak i agencji. Są to osoby, które na co dzień zajmują się zakupem publikacji u influencerów w różnych modelach zakupowych. Zdecydowana większość uczestników badania, bo dwie trzecie, nawiązuje współpracę bezpośrednio, poszukując partnerów w Google lub social media. Jedna trzecia poszukuje samodzielnie za pomocą grup tematycznych na Facebooku.

Platformy influencerskie są trzecim pod względem popularności kanałem współpracy z influencerami – otrzymały 31,5% wskazań w badaniu. Prawie połowa ankietowanych w ciągu ostatniego pół roku nie współpracowała więcej niż z pięcioma influencerami. Około jedna trzecia respondentów współpracowała z sześcioma lub więcej influencerami (w ciągu ostatnich sześciu miesięcy).

Respondenci najczęściej współpracowali z instagramerami (69,6% wskazań), blogerami webowymi (55,1% wskazań) oraz właścicielami kanałów na Facebooku (52,9% wskazań).

Wśród ankietowanych najpopularniejsze kategorie tematyczne to: moda (25,9% wskazań), uroda (25,2%), zdrowie (17,3%) oraz rodzicielstwo (15,1%). Uczestnicy badania deklarowali, że współpracują z twórcami ze wszystkich kategorii, jeśli chodzi o wielkość. Najpopularniejsze są jednak współprace z influencerami mającymi 10–100 tys. followersów/unikalnych użytkowników (46% wskazań) oraz z influencerami mającymi 1–10 tys. followersów/unikalnych użytkowników (42,7% wskazań).

Dominującym celem działań z influencerami jest product/brand awareness (60,3% wskazań), ale widać, że pozostałe cele są także silnie obecne w polu zainteresowania reklamodawców. Uczestnicy badania dość wysoko ocenili poziom profesjonalizmu influencerów. Największa liczba wskazań to ocena 7 na 10 (23,7 wskazań), a druga w kolejności to ocena 8 (20,9% wskazań).

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez platformę ReachaBlogger.pl między 14 a 27 kwietnia 2020 r. Wzięło w nim udział 150 reklamodawców aktywnych w obszarze influencer marketingu (przedstawicieli marek i agencji reklamowych).

  • 3
rynek influencerów

Jak koronawirus zmieni rynek influencerów w Polsce?

5 maja 2020

4 maja 2020