„Równie dobrze”. Kampania o równości w opiece rodzicielskiej
  • 1
  • 8
23.10.2022

„Równie dobrze”. Kampania o równości w opiece rodzicielskiej

Centrum Praw Kobiet w kampanii „Równie dobrze” prezentuje odwrócony świat, aby obnażyć absurd stereotypów na temat ról rodzicielskich. Opieką nad dziećmi mogą się przecież zajmować mama i tata – razem. Każde z równie dobrym skutkiem. Ułatwią to nowe przepisy dotyczące urlopów rodzicielskich. Mają one wejść w Polsce w życie na początku 2023 r. za sprawą Dyrektywy Work-Life Balance.

Kampania „Równie dobrze” ma w przewrotny sposób obnażać kulturowe stereotypy. Ma też zachęcać ojców do korzystania z urlopów rodzicielskich. To ważne, bo od początku istnienia tych urlopów zaledwie około 1% ojców z nich korzysta. Uprawnienia rodzicielskie wciąż stereotypowo przypisywane są wyłącznie matkom. W 99% przypadków to one z nich korzystają. Wśród powodów, dla których ojcowie ich nie wykorzystują, jest m.in. brak odpowiedniego informowania o możliwości dzielenia się nimi.

Tymczasem zbliża się termin przyjęcia krajowych przepisów wdrażających unijną Dyrektywę Work-Life Balance

Przepisy wdrażające w Polsce jej założenia mają zacząć obowiązywać na początku 2023 r. Ojcowie dostaną prawo do dziewięciu tygodni nietransferowalnego urlopu rodzicielskiego tylko dla nich. W praktyce oznacza to, że nie będą mogli przekazać go matce dziecka. Niewykorzystany urlop przepadnie. W czasie tych dziewięciu tygodni ojcowie będą otrzymywać zasiłek macierzyński w wysokości 70% podstawy zasiłku. Czas na wykorzystanie urlopu ojcowskiego (tego, który trwa 2 tygodnie i jest płatny 100%) zostanie skrócony z dwóch lat do roku.

W spocie promującym kampanię występują: Hubert Urbański i Rafał Gębura, a także aktorzy i aktorki:

  • Krzysztof Zarzecki,
  • Kinga Jasik,
  • Wiktoria Gorodeckaja,
  • Klara Bielawka.

Spot promujący kampanię „Równie dobrze” to gra absurdów, które mają obnażać kulturowe stereotypy krzywdzące dla matek i dla ojców. Jego celem jest ukazanie, że stereotypy rodzicielskie to przeżytek. Czas na równość w związkach i w obowiązkach: domowych i opiekuńczych. Forma nowej kampanii Centrum Praw Kobiet ma przykuć uwagę odbiorców i odbiorczyń. Ma dać im do myślenia – bo niestety stereotypy wszyscy mamy zakorzenione w głowach – oraz zaprosić do zainteresowania się nowymi uprawnieniami dla ojców – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet.

Wdrożenie Dyrektywy Work-Life Balance to uznanie ojców za równoprawnych opiekunów. Ich prawo nie będzie zależeć od prawa matki oraz będzie nietransferowalne. To znak, że są równie ważnymi opiekunami dla dziecka i to od samego początku jego życia, a nie wtedy, kiedy podrośnie. Ojcowie zyskają możliwość budowania kontaktu z dzieckiem już od samego początku bez konieczności negocjowania tego prawa ze swoją partnerką czy pracodawcą – podkreśla Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share The Care – partnera merytorycznego kampanii.

Partnerami tworzącymi kampanię są:

  • agencja Dziadek do Orzechów
  • Oto Film
  • Prime Time PR
  • 8
„Równie dobrze”
„Równie dobrze”
„Równie dobrze”
„Równie dobrze”
„Równie dobrze”
„Równie dobrze”
„Równie dobrze”
„Równie dobrze”

„Równie dobrze” – kampania na temat równości w rodzicielstwie

21 października 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
21.10.2022

Generacja Z w Polsce – bez buntu o lepszy świat, bez konfliktu pokoleń. Wyniki badania

Młodzi z pokolenia Z uchodzili dotąd za buntowników – zwłaszcza w kwestiach ekologicznych i społecznych. A jednak protestów i wychodzenia na ulicę nie mają we krwi. Jednocześnie wartości, ekologia i zaangażowanie społeczne marek nie są kluczowe przy ich decyzjach zakupowych – wynika z najnowszego badania Polaków w wieku 16–24 lat, przeprowadzonego przez dom mediowy Mediahub i Instytut Badawczy Pollster.