Rośnie odsetek osób robiących zakupy online. Badanie Autopay Research
  • 0
  • 4
9.09.2019

Rośnie odsetek osób robiących zakupy online. Badanie Autopay Research

W Polsce wciąż dominuje tradycyjne podejście do zakupów internetowych – traktowanie Internetu jako wielkiego katalogu wysyłkowego. Mimo to widać, że z roku na rok popularniejsze stają się wygodne i szybkie rozwiązania e-commerce. Tak wynika z badania Autopay Research „Jak kupujemy w Internecie 2019”. Czy Internet wkrótce stanie się podstawowym miejscem robienia zakupów?

W tegorocznym badaniu odsetek osób deklarujących kupowanie przez Internet sięgnął 89%. To najwyższy wynik w czteroletnim cyklu analiz polskiego rynku e-commerce i wzrost o 4% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Sukcesywnie postępujące zmiany postaw konsumentów zauważalne są w kilku aspektach badania.

Najważniejszym kryterium wyboru sklepu internetowego pozostają ceny oferowanych w nim produktów. Coraz większą rolę odgrywają jednak:

  • wygoda realizacji zakupu (wzrost z 48 do 55%),
  • wiarygodność sklepu (wzrost z 35 do 51%),
  • możliwość łatwego zwrotu towaru (wzrost z 22 do 38%).

Jeśli ten trend się utrzyma, wkrótce możemy spodziewać się zmiany oczekiwań wobec e-sklepów. Klienci będą szukali nie tyle miejsc, gdzie jest tanio, tylko gdzie kupią szybko, wygodnie i bezproblemowo – ocenia Krystian Wesołowski, ekspert Blue Media i Autopay.

Chcemy coraz wygodniejszych metod płatności
Podobny trend widać w deklaracjach dotyczących preferowanych metod płatności za zakupy w Internecie. Zapłata przy odbiorze i przelew na konto sklepu wskazywane są przez niemal połowę badanych. Dalej plasują się szybkie płatności elektroniczne (wskazane przez 41% respondentów) i płatność kartą płatniczą (32%).

Z wynikiem 24% wskazań zadebiutował w tegorocznym zestawieniu system Blik. Po kilka procent wskazań przypadło na płatności Apple Pay i Google Pay.

Starsi internauci chętniej wybierają tradycyjne płatności. Nowoczesne systemy płatnicze, takie jak Blik czy Google Pay, są wyraźnie popularniejsze wśród młodszych generacji i mieszkańców dużych miast. Wśród nich zwykle najwięcej jest osób szybko oswajających się z nowymi rozwiązaniami (early-adopters).

Pełen raport „Jak kupujemy w Internecie 2019” można pobrać ze strony www.bluemedia.pl.

O badaniu
Raport „Jak kupujemy w Internecie 2019” jest częścią większego badania zatytułowanego „Innowacje finansowe 2019”. Zrealizowała je na zlecenie Blue Media metodą CAWI (internetowe wywiady) agencja badawcza Satisface na grupie 1109 respondentów. Autopay Research to marka należąca do Blue Media.

6 września 2019