Risk for Love – kampania marki Risk Made in Warsaw wspierająca społeczność LGBT
  • 0
  • 6
29.05.2020

Risk for Love – kampania marki Risk Made in Warsaw wspierająca społeczność LGBT

Marka odzieżowa Risk Made in Warsaw przygotowała tęczową kolekcję, która ma być symbolem wsparcia osób LGBT i związków partnerskich. W sesji zdjęciowej wzięły udział pary, zarówno te jednopłciowe, jak i mieszane, a także przyjaciele.

Według przywołanego przez markę rankingu ILGA Europe Polska jest najbardziej homofobicznym krajem w Unii Europejskiej. Ranking ten nie jest badaniem opinii publicznej, lecz analizą krajowego prawodawstwa i praktyki jego stosowania.

Już tylko w sześciu państwach Unii Europejskiej pary osób tej samej płci nie mogą się pobrać. W tym w Polsce. To oznacza, że jednopłciowe pary pozbawione są możliwości zawarcia formalnego związku.

Partnerzy i partnerki pozostają sobie obcy wobec prawa. Nie mogą po sobie dziedziczyć, obejmować siebie wzajemnie ubezpieczeniem zdrowotnym, wspólnie się rozliczać, odmówić zeznawania przed sądem przeciwko sobie, zadecydować o leczeniu nieprzytomnego partnera czy partnerki ani pochować jej bądź jego po śmierci.

Co więcej, pary Polek i Polaków, które pobrały się za granicą, po powrocie do kraju traktowane są przez polskie prawo jako dwie obce sobie osoby. Można to zmienić, przyjmując w Sejmie ustawę o równości małżeńskiej i związkach partnerskich. Projekty ustaw są już gotowe – mówi Cecylia Jakubczak ze Stowarzyszenia Kampania przeciw Homofobii, organizacji społecznej będącej partnerem kolekcji.

Symbolem specjalnej kolekcji jest tęcza. Twórca tęczowej flagi, artysta, aktywista Gilbert Baker celowo nie opatentował swojego projektu, by jak najwięcej osób na świecie mogło go odtworzyć po swojemu i bez żadnych ograniczeń. Oryginalna wersja składała się z ośmiu pasów. Każda barwa oznaczała co innego:

  • różowa to seksualność,
  • czerwona – życie,
  • pomarańczowa – ukojenie,
  • żółta – światło słońca,
  • zielona – natura,
  • turkusowa – sztuka,
  • indygo – spokój i harmonia,
  • fioletowa – duchowość.

Zaprojektowane przez Pawła Palikota łagodnie zaokrąglone litery tworzące słowo Risk odtwarzają łuk naturalnej tęczy. Motyw pojawia się zarówno na rozkloszowanych, inspirowanych latami 70. spódnicach, na sukienkach na ramiączkach, jak i w postaci haftu na plecach bluzy. Jak podkreślają założycielki marki, Antonina Samecka i Klara Kowtun, projektując ubrania w tęczę, miały prosty cel: by każdy mógł na ulicy, w biurze, wszędzie, w każdym momencie manifestować poparcie dla osób LGBT.

Czerwiec jest Miesiącem Dumy. Odbywają się parady i wydarzenia. Kolekcja miała mięć premierę podczas imprezy na tzw. Statku Miłości. Marka Risk Made in Warsaw planowała przejazd na własnej platformie na warszawskiej Paradzie Równości. Kiedy przyszedł czas planowania sesji, okazało się, że nie tylko nie można organizować publicznych zgromadzeń, ale że pandemia zamknęła nas w domach oraz że poza własnym mieszkaniem nie można nawet trzymać się za rękę, a co dopiero przytulać i całować.

W miejskiej sesji zdjęciowej wzięły udział pary:

  • historyk XIX w., kulturoznawca Daniel Sunderland i jego mąż Piotr Sunderland, biochemik, ekspert w dziedzinie starzenia komórkowego,
  • redaktorka mody, stylistka Dominika Zasłona-Dukielska z zajmującym się badaniami klinicznymi oraz miejską partyzantką ogrodniczą mężem Adamem Dukielskim i córką Niną,
  • studentka Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim i piłkarka AKS Zły Karolina Górska-Tran z żoną Elizą Górską-Tran, nauczycielką i działaczką AKS Zły,
  • dziennikarka Anna Rosińska z mężem Piotrem Rosińskim, wydawcą,
  • partnerzy z parkietu Dancingu Międzypokoleniowego – Nina Starkel i Eryk Mroczek,
  • preferująca wolne zawody mama hipiska Agnieszka Radzio z mężem Rafałem Radzio, doradcą ds. sprzedaży samochodów premium,
  • Malka Kafka i Laura Monti, właścicielki sieci wegańskich restauracji Tel Aviv Urban Food i Papuvege z suczką Monti,
  • przyjaciele: Rita Müller – kulturoznawczyni, artystka Ada Rączka i muzyk Natan Kryszk.

Autorem zdjęć jest Antoni Mroziński. Do końca czerwca 10 zł ze sprzedaży każdej rzeczy z kolekcji Risk for Love przeznaczone zostanie na organizowaną przez Kampanię przeciw Homofobii akcję „Popieram związki”, która promuje równość małżeńską i związki partnerskie.

  • 6
Kolekcja Risk for Love

Kolekcja Risk for Love

Kolekcja Risk for Love
Kolekcja Risk for Love
Kolekcja Risk for Love
Kolekcja Risk for Love
Kolekcja Risk for Love

29 maja 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
29.05.2020

Koronaraport ExpertSendera: polski e-commerce w modzie i turystyce

W 2019 r. Polacy najczęściej kupowali przez Internet odzież (69%) i obuwie (55%). Najpopularniejszą kategorią planowanych zakupów online były podróże/rezerwacja (31%)*. Pandemia zmieniła jednak sytuację w e-commerce, a kategorie moda i podróże oceniane są jako te, które najbardziej ucierpiały. Mimo to Polacy chętniej niż przed pandemią otwierają e-maile o tej tematyce. Mowa o 4% wzrostu w modzie i 45,6% w podróżach w kwietniu – wynika z danych ExpertSendera.