Rekordowa globalna sprzedaż w Cyber Week – badanie Salesforce
  • 0
  • 1
6.12.2022

Rekordowa globalna sprzedaż w Cyber Week – badanie Salesforce

Globalna sprzedaż online w 2022 r. osiągnęła rekordowy poziom 281 mld dol. Oznacza to wzrost o 2% w porównaniu z 2021 r. Tylko w samych Stanach Zjednoczonych wyniosła ona 68 mld dol. Tam urosła o 9% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Salesforce udostępnił dane dotyczące wyników Cyber Week w 2022 r. Wyniki obejmują dane dotyczące e-zakupów zebrane od ponad 1,5 mld konsumentów, a także aktywność w obszarze handlu, marketingu i usług. Sprzedaż online i ruch na platformach e-handlu pobiły rekordy w dobie czasu gospodarczej niepewności. Wielu sprzedawców zanotowało mniejszy ruch na swoich serwisach. Mimo to sprzedaż online podczas całego Cyber Week osiągnęła 281 mld dol. na świecie (wzrost o 2% rok do roku) i 68 mld dol. w Stanach Zjednoczonych (wzrost o 9% rok do roku). W Black Friday wartość transakcji globalnej sprzedaży w platformach online osiągnęła 65,3 mld dol., zaś w Cyber Monday – 46,2 mld dol.

Wyniki Europy i Wielkiej Brytanii wskazywały na utrzymujące się niekorzystne tendencje gospodarcze. Z kolei sprzedaż w Stanach Zjednoczonych znacząco przyczyniła się do wzrostu globalnej sprzedaży online w tym okresie.

Rejon Europy Środkowej odnotował zwiększenie ruchu w handlu elektronicznym o 8%

Wyraźnie większe wzrosty miały urządzenia mobilne, osiągając w Black Friday wzrost o 16%. Nasz region zanotował jednak spadek wartości przypadający na jedno zamówienie, które wyniosło średnio 49 dol. (-3,7% rdr). Dla porównania, globalna średnia wartość zamówienia była ponaddwukrotnie wyższa. Wyniosła 104 dol., w Niemczech wyniosła 105 dol., w Wielkiej Brytanii 78 dol., a w USA aż 118 dol.

Spadek w Europie Środkowej dotyczył także liczby kupowanych produktów. Średnio na jedno zamówienie przypadło 3,3 produktu. Stanowi to spadek o 5% w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnia wartość udzielonego rabatu wyniosła 34% w Black Friday i 38% w Cyber Monday. To odpowiednio wzrosty o 35% i 30% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Większość (76%) ruchu w handlu elektronicznym w Cyber Week pochodziła z urządzeń mobilnych

Zakupy inicjowane poprzez media społecznościowe odpowiadały za 10% ogółu sprzedaży w okresie Cyber Week. To wzrost o 22% rdr i najwyższy odsetek ich udziału w transakcjach internetowych, jaki kiedykolwiek zaobserwowano w sezonie świątecznym na bazie danych Salesforce.

Promocje notowane na początku sezonu świątecznego były mało atrakcyjne. Po nich średnie rabaty gwałtownie wzrosły podczas Cyber Week. Osiągnęły poziom sprzed pandemii – 27% na świecie i 30% w USA.

Globalna średnia cena sprzedaży (ASP) stale rosła w ciągu ostatnich siedmiu kwartałów. W końcu ustabilizowała się podczas Cyber Week, wzrastając o 3% w porównaniu z rokiem 2021. Wskaźnik porzucania koszyków także spadł o 5% w skali globalnej podczas Cyber Week w porównaniu do poprzednich trzech tygodni. Konsumenci chętnie korzystali bowiem z dużych rabatów.

Kategorie produktów, w których zaobserwowano największe zniżki w skali globalnej, to:

  • odzież (34%)
  • makijaż i pielęgnacja skóry (32%)
  • luksusowe ubrania oraz torebki (26%)

Pozostałe wnioski:

  • Wykorzystanie BOPIS (kupowanie online i odbieranie w sklepie) w Cyber Week wzrosło o 9% w skali globalnej od czwartku do niedzieli w porównaniu do pierwszych trzech tygodni listopada. Detaliści w USA, którzy korzystali z BOPIS, zwiększyli przychody online o 38% w porównaniu z tymi, którzy nie korzystali z tej opcji.
  • Rośnie presja inflacyjna i kurczą się budżety. W tej sytuacji klienci korzystali z alternatywnych opcji płatności, takich jak Kup Teraz, Zapłać Później (BNPL), aby sfinansować zakupy. Liczba zamówień wzrosła o 5% rok do roku. Jednak średnia wartość zamówienia w ramach transakcji BNPL w USA podczas Cyber Week spadła o 5%. Wskazuje to, że w tym roku kupujący finansowali tańsze towary w porównaniu z rokiem 2021.
  • Liczba zgłoszeń obsługiwanych przez chatboty wzrosła globalnie o 57% w Black Friday i 53% w Cyber Monday w porównaniu do tych samych dni w 2021 r.

O badaniu:

Salesforce analizuje zagregowane dane, aby dotrzeć do spostrzeżeń z aktywności ponad 1,5 mld globalnych kupujących w ponad 64 krajach. Zestaw danych świątecznych Salesforce obejmuje 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych z listy Digital Commerce 360 z 2021 r. Wykorzystuje też publicznie dostępne źródła danych stron trzecich.

  • 1
Salesforce podsumowuje Cyber Week

Salesforce podsumowuje Cyber Week

6 grudnia 2022