Reklamy z pięćdziesięciolatkami rzadko goszczą w telewizji – pokazuje badanie biura reklamy TVP
  • 0
  • 4
1.06.2021

Reklamy z pięćdziesięciolatkami rzadko goszczą w telewizji – pokazuje badanie biura reklamy TVP

W co ósmym filmie reklamowym występują osoby po pięćdziesiątce. Niemal połowa reklam w telewizji prezentuje osoby 50+ w stereotypowy sposób. Najczęściej jako babcię, dziadka lub pacjenta – wynika z badania biura reklamy TVP.

Według wyników piątej fali badania zawartości filmów reklamowych spotów z osobami po 50. roku życia jest coraz mniej. W pierwszym kwartale 2021 r. odsetek reklam, w których wystąpili aktorzy w wieku 50+, wynosił 13%. Tak zwane pokolenie silver nadal jest marginalizowane w tego typu produkcjach. Najczęściej w spotach pojawiały się kobiety przed 50. rokiem życia. Wystąpiły one w 70% reklam. Spoty z udziałem mężczyzn przed pięćdziesiątką stanowiły 62% reklam emitowanych w telewizji. W prawie co trzecim filmie reklamowym (29%) pojawiły się dzieci i młodzież. Dane dotyczą produkcji z udziałem co najmniej jednego aktora, czyli 62% wszystkich spotów.

Wraz ze spadkiem liczby reklam z osobami starszymi wzrósł znacząco odsetek spotów, w których występują one w stereotypowej sytuacji związanej z dolegliwościami zdrowotnymi. Według danych z 2021 r. w niemalże co drugim filmie reklamowym aktorzy w wieku 50+ wcielają się w role babć lub dziadków borykających się z problemami zdrowotnymi.

Mimo coraz odważniejszych inicjatyw ze strony branży reklamowej – w tym także powstawania agencji mediowych specjalizujących się w komunikacji z pokoleniem silver – ciągle typową twarzą reklamy jest młoda dorosła kobieta. Tymczasem ponad 14 mln Polaków to osoby w wieku 50+ i niestety są one marginalizowane w komunikacji marketingowej. Duże nadzieje pokładane w odbiciu wskaźnika do 21% rozpłynęły się w 2021 r. Być może tegoroczny spadek związany jest z przebudowaniem komunikacji na postcovidową. Jednak obecność pięćdziesięcio- sześćdziesięcio- czy siedemdziesięciolatków zaledwie w co ósmym spocie reklamowym zaskakuje – komentuje wyniki Wojciech Kowalczyk z biura reklamy TVP, autor badania.

O badaniu
Badanie kreacji reklamowych prowadzone jest przez biuro reklamy TVP od 2017 r. i zawsze dotyczy reklam emitowanych w okresie styczeń – marzec. W ramach projektu przez 5 lat przeanalizowano ponad 25 tys. spotów (5 tys. filmów reklamowych rocznie). Badanie inspirowane jest autorskim projektem domu mediowego Wavemaker. Dostęp do filmów reklamowych oraz klasyfikacja sektorów: Nielsen.

  • 4
reklamy z pięćdziesięciolatkami rzadko goszczą w telewizji

Reklamy z pięćdziesięciolatkami rzadko goszczą w telewizji

Lac

3 tygodnie temu

Nie wiem czy granica 50+ jest dobrze dobrana (sam jestem 50+). Ja odnoszę wrażenie, że przedziałem powinna być raczej emerytura czyli 60-65 lat. W reklamach występują raczej dziadkowie już niepracujący. Ja zupełnie się nie poczuwam, że to są osoby z tego targetu co ja. To inny świat dla mnie. Myślę, że jeszcze 10 lat czyli do wieku emerytalnego będę w innej grupie

1 czerwca 2021

31 maja 2021