Reklama w czasie pandemii: koniec kryzysu? Badanie Inquiry
  • 0
  • 2
13.07.2020

Reklama w czasie pandemii: koniec kryzysu? Badanie Inquiry

Dane YouGov BrandIndex pokazują, jaki wpływ ma zmniejszenie budżetów reklamowych na kondycję marki. Szczególnie wyraźnie widać to w okresie pandemii, kiedy wiele firm ograniczyło znacznie komunikację w mediach. Znajduje to odbicie w badaniu YouGov BrandIndex, m.in. w odpowiedziach na pytanie o znajomość reklam. Firma Inquiry przedstawia dane z kwietnia 2020 r. w porównaniu z marcem, a także z czerwca w porównaniu z majem.

Jeśli chodzi o sieci sklepów i restauracji, w kwietniu 2020 r. największy spadek znajomości reklam miał miejsce w handlu specjalistycznym i gastronomii. Listę firm, które zanotowały największe spadki, otwierają: Agata, McDonald’s i KFC. Duże spadki zaobserwowano także dla marek Leroy Merlin i Decathlon. Jedyne firmy z branży handlowej i gastronomicznej, które się w tym okresie bardziej intensywnie reklamowały, to sieci z artykułami AGD i RTV (RTV Euro AGD, Media Expert, Neonet) oraz serwis Pyszne.pl.

Trend spadkowy kontynuowany był także w maju. Wskaźniki znajomości reklam były nadal dla wielu marek ujemne. Niemniej spadek nie był już tak gwałtowny, a największe spadki zanotowano w maju dla Lidla (-5%) i Biedronki (-5%). Obie sieci znacznie zredukowały wydatki na media w porównaniu z majem 2019 r.

Jednocześnie w maju niektóre sieci rozpoczęły intensywniejszą komunikację. Dotyczy to m.in marki Agata, która niemal odrobiła straty z kwietnia (wzrost znajomości reklam o 9%), a także sieci spożywczych Kaufland i Żabka (wzrost w obu przypadkach o 4%) oraz Jysk (wzrost o 4%). Podobny wzrost odnotowano dla marki Glovo, która niedawno weszła na polski rynek.

Tymczasem w czerwcu zaobserwowano już wyraźne odbicie. Wśród sieci detalicznych i gastronomicznych większość firm odmroziła budżety, a wskaźnik znajomości reklam wzrósł w niemal wszystkich przypadkach. Najsilniejszy wzrost zaobserwowano dla marek związanych remontami i wyposażeniem wnętrz (Ikea, Obi, Castorama) oraz dla Biedronki i McDonald’s. Do tej listy należy dodać sieć Lidl, która wprawdzie nie znalazła się w pierwszej piątce, ale także zanotowała wyraźny wzrost. Wyniki z czerwca pokazują, że branża handlowa wraca do poprzedniego poziomu aktywności w mediach.

Okres pandemii wpłynął znacząco na pozycję wielu marek. Wyniki badania YouGov BrandIndex pokazują, że komunikacja ma silny wpływ na wizerunek, także w czasie lockdownu. Wygrały te marki, które postawiły na podtrzymanie relacji ze swoimi klientami – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry.

O badaniu
YouGov BrandIndex to syndykatowe badanie kondycji marek realizowane w trybie ciągłym. Badanie prowadzone jest metodą CAWI na próbie około 9000 osób rocznie (dla każdej kategorii). Kluczowe wskaźniki obejmują komunikację, wizerunek i zakup dla blisko 180 marek. W 2020 r. w badaniu dodano nowe kategorie – ubezpieczenia oraz e-commerce.

  • 2
Badanie Inquiry

Badanie Inquiry

13 lipca 2020

10 lipca 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
10.07.2020

Prezesi największych polskich spółek najbardziej aktywni w mediach społecznościowych. Badanie On Board Think Kong

Polscy CEO top 20 spółek w pierwszej połowie 2020 r. opublikowali 766 postów na swoich profilach społecznościowych (LinkedIn i Twitter). To daje pierwsze miejsce pod względem intensywności komunikacji spośród menedżerów na rynkach objętych badaniem. Około 22% wpisów prezesów z Polski dotyczyło tematów związanych z pandemią Covid-19. Zaraz za Polską plasuje się Francja z 483 postami. We Francji 36% postów prezesów największych firm dotyczyło pandemii – pokazuje badanie On Board Think Kong.