Ray-Ban Stories – inteligentne okulary Facebooka pozwolą robić zdjęcia, nagrywać filmy i prowadzić rozmowy
  • 0
  • 4
10.09.2021

Ray-Ban Stories – inteligentne okulary Facebooka pozwolą robić zdjęcia, nagrywać filmy i prowadzić rozmowy

Facebook zaprezentował Ray-Ban Stories, czyli inteligentne okulary, które pozwalają na robienie zdjęć i kręcenie wideo w nowy, bardziej naturalny sposób. Umożliwiają także dzielenie się doświadczeniami, słuchanie muzyki i dzwonienie.

Okulary będą dostępne w Stanach Zjednoczonych, Australii, Kanadzie, Irlandii, Włoszech i Wielkiej Brytanii w dwudziestu różnych wariantach. Kosztują od 299 dol.

Zostały wyposażone w podwójne zintegrowane kamery 5 MP, które pozwalają uchwycić spontaniczne momenty z pierwszoosobowej perspektywy. Zdjęcia i 30-sekundowe filmy można rejestrować przy użyciu przycisku przechwytywania oraz bez użycia rąk, dzięki poleceniom głosowym Facebook Assistant. W momencie uruchomienia aparatu zapali się dioda LED informująca innych o tym, że nagrywany jest film lub robione zdjęcie.

W okulary wbudowane są też opływowe douszne głośniki, a zestaw trzech mikrofonów ma zapewniać lepszą jakość dźwięku podczas połączeń i nagrywania wideo. Technologia formowania wiązki i algorytm tłumienia szumów mają zapewniać wyjątkowo dobrą jakość rozmów.

Ray-Ban Stories łączą się z nową aplikacją Facebook View, która umożliwia udostępnianie relacji i wspomnień przyjaciołom i obserwującym w mediach społecznościowych. Aplikacja jest dostępna na urządzenia z iOS i Androidem. Ułatwia edytowanie i dzielenie się treściami przechwyconymi przez okulary oraz importowanie ich do aplikacji takich jak Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Twitter, TikTok czy Snapchat. Umożliwia także zapisanie zdjęć i filmów w telefonie i edytowanie lub udostępnianie ze swojego urządzenia.

Ray-Ban Stories dostępne są w dwudziestu różnych wariantach, w tym także najpopularniejszych modelach – Wayfarer/Wayfarer Large, Round i Meteor. Można też wybrać jeden spośród pięciu kolorów oprawek i dopasować wybrane soczewki. Do wyboru są: przezroczyste, przeciwsłoneczne, fotochromowe i korekcyjne.

Do okularów Ray-Ban Stories dołączane będzie specjalnie zaprojektowane przenośne etui ładujące, dzięki któremu można łatwo naładować i chronić okulary w podróży. W pełni naładowany futerał umożliwia korzystanie z okularów przez trzy kolejne dni bez konieczności podłączania etui do prądu.

Jak przekonują twórcy, w przypadku Ray-Ban Stories kluczem była miniaturyzacja. EssilorLuxottica, spółka matka Ray-Bana, ściśle współpracowała z Facebookiem już na etapie początkowych koncepcji aż po stworzenie ostatecznego projektu. Poszczególne komponenty wymagały zaprojektowania na nowo, aby wszystkie części okularów, czyli:

  • dwa aparaty,
  • zestaw mikrogłośników,
  • zestaw audio z trzema mikrofonami,
  • zoptymalizowany procesor Snapdragon,
  • touchpad,
  • bateria i wiele innych

mogły pomieścić się w jak najmniejszej przestrzeni. Trzeba było też stworzyć lekkie oprawki. Forma okularów była znaczącym czynnikiem wpływającym na poszczególne decyzje – od budowy głośników po wybór aparatu.

Innym wyzwaniem było umieszczenie portu ładowania. Rozwiązaniem stały się zawiasy, które są zarazem portem ładowania po włożeniu okularów do etui. Po dwudziestu testach walidacyjnych dla każdego z modeli udało się wystandaryzować zauszniki i zaprojektować poszczególne elementy tak, aby pasowały do każdego modelu oprawek. Finalnie Ray-Ban Stories ważą około pięć gramów więcej niż oryginalny model Wayfarer.

Od samego początku kwestie związane z ochroną prywatności były brane pod uwagę podczas projektowania produktu i funkcjonalności. Facebook zadbał m.in. o zabezpieczenia sprzętowe, takie jak wyłącznik aparatu i mikrofonu czy wspomnianą diodę LED, która zapala się, gdy rejestrowane jest zdjęcie lub film. Panel sterowania w aplikacji Facebook View umożliwia dostosowanie ustawień prywatności, w tym preferencji dotyczących importowania zdjęć i filmów oraz ich udostępniania.

Domyślnie okulary zbierają dane konieczne do poprawnego działania. Na przykład informację o stanie naładowania baterii, aby powiadomić użytkownika, gdy jej poziom jest niski czy adres e-mailowy oraz hasło do logowania na Facebooku, aby zweryfikować tożsamość podczas logowania do Facebook View. Można również wyrazić zgodę na udostępnianie dodatkowych danych Facebookowi. To np. informacje o liczbie zrobionych zdjęć lub o czasie spędzonym na kręceniu filmów. Ma to pomóc w ulepszaniu i personalizacji produktów. Zgodę na udostępnianie dodatkowych danych można zmienić w każdym momencie. Korzystanie z Facebook Assistant do sterowania okularami za pomocą poleceń głosowych jest opcjonalne.

Okulary Ray-Ban Stories i Facebook View pozbawione są treści reklamowych. Zdjęcia i filmy nie będą też wykorzystywane do personalizacji reklam. Jeśli jednak zdjęcie zostanie udostępnione jakiejś aplikacji, będzie ono podlegało jej regulaminowi i zasadom.

W celu zachowania większej prywatności zdjęcia i filmy przechowywane w okularach są szyfrowane. Ray-Ban Stories można sparować tylko z jednym kontem na raz. Jeśli więc zostaną zgubione i ktoś spróbuje sparować je z nowym telefonem i kontem na Facebooku, wszelkie dane i multimedia zapisane w okularach zostaną automatycznie usunięte.

Samo opracowanie funkcji i ustawień dotyczących ochrony prywatności nie wystarcza. Potrzebna jest aktywna edukacja ludzi, w jaki sposób bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z Ray-Ban Stories – uważają twórcy urządzenia. Facebook opracował wytyczne dotyczące właściwego korzystania z okularów. Niektóre z nich pojawiają się bezpośrednio w aplikacji.

Wszystkie zalecenia dostępne są online na specjalnie stworzonej w tym celu podstronie poświęconej ochronie prywatności. Ponadto Facebook zaznacza, że należy respektować prośby innych osób, które nie zgadzają się na nagrywanie swojego wizerunku. Niewłaściwe jest również robienie zdjęć i nagrywanie podczas jazdy autem oraz włączanie okularów w prywatnych miejscach, takich jak świątynie, gabinety lekarskie czy szatnie – podkreśla.

Wprowadzając innowację, firma konsultowała się z ekspertami ze środowisk akademickich oraz społecznościami z całego świata zajmującymi się prywatnością, bezpieczeństwem i swobodami obywatelskimi. Wśród nich były m.in. Future of Privacy Forum, National Network to End Domestic Violence, National Consumers League, LGBT Technology Partnership, Information Technology i Innovation Foundation.

  • 4
Ray-Ban Stories

Ray-Ban Stories, czyli inteligentne okulary Facebooka

10 września 2021

9 września 2021