- 0
- 1
Pluxee publikuje raport „ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż”
W akcjach promocyjnych bierze udział 80% Polaków. 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody, a 66% uczestników dzięki konkursom czy loteriom lepiej zapamiętuje produkty i brandy. To najnowsze dane z raportu Pluxee Polska „ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż”.
Jak wykazał raport Pluxee, 58% badanych jest w stanie zmienić swoje postawy zakupowe – zdecydować się na więcej lub kupić nowy produkt, o którym dowiedzieli się w sklepie (57%). Niepodważalnym motywatorem do zaangażowania pozostaje bez zmian nagroda pieniężna w postaci kart przedpłaconych lub e-voucherów. Wskazuje na to prawie 90% badanych.
W tegorocznym raporcie „ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż” wykorzystano dane z dwóch badań:
- „Akcje wsparcia sprzedaży 2024”, wykonane przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o.
- „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2025”, zrealizowane przez IRCenter.
Próba badawcza to kolejno n=510 (firmy z sektora B2C i B2B) oraz n=1020 (reprezentatywna próba Polaków).
Główne wnioski
- Aż 80% Polaków wzięło udział w różnego typu akcjach promocyjnych w ciągu ostatniego roku.
- 76% badanych wskazuje oszczędność i wsparcie domowego budżetu jako główny powód uczestnictwa w akcjach promocyjnych. 40% bierze udział dla atrakcyjnych nagród na przyjemności.
- 59% Polaków uznaje, że uniwersalność i wolność wyboru to cechy nagrody idealnej. Dla 49% liczy się szybki dostęp do nagrody.
- Dla 72% nagrody pieniężne (np. w formie kart przedpłaconych czy e-voucherów do wielu sieci) to najczęstszy czynnik motywujący do udziału w akcjach promocyjnych.
- Prawie 90% badanych, którzy biorą udział w akcjach promocyjnych, uważa karty przedpłacone i e-vouchery za atrakcyjną i motywującą formę nagrody.
- 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody w konkursie, loterii lub promocji.
- 66% uczestników akcji promocyjnych przyznaje, że dzięki nim łatwiej zapamiętuje markę lub produkt, a 75% twierdzi, że takie działania zwiększają ich lojalność wobec marki.
- 58% badanych dzięki udziałowi w akcji promocyjnej zmienia swoje postawy zakupowe, kupując więcej produktów. 57% decyduje się na zakup nowego produktu, o którym dowiedzieli się w sklepie.
- 50% badanych dowiaduje się o akcjach promocyjnych z gazetek promocyjnych sklepów, a 47% z informacji na produktach.
- 84% Polaków uznało, że podanie numeru PESEL to największa bariera uczestnictwa w akcjach.
- 52% badanych pod wpływem akcji promocyjnej dokonało zakupów na zapas, 46% zmieniło kupowaną do tej pory markę, a 44% zaczęło częściej robić zakupy.
Działania promocyjne mają nie tylko krótkoterminowy wpływ na wyniki sprzedaży
Mają one również długofalowe znaczenie w budowaniu lojalności klientów. Potwierdza to 66% uczestników akcji, którzy wskazują, że dzięki nim lepiej zapamiętują markę lub produkt. Z kolei 75% deklaruje większą lojalność wobec organizatora promocji.
– W dzisiejszym przebodźcowanym świecie budowanie silnej marki to nie tylko kwestia jakości produktu. To przede wszystkim umiejętność pozostania w pamięci konsumenta. Samo oddziaływanie na konsumentów nie kończy się więc na półce sklepowej czy stronie/aplikacji, ale powinno zostawić swój ślad w umysłach odbiorców. Promocje z nagrodami mają tu ogromny potencjał – pozwalają nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale przede wszystkim tworzą emocjonalną więź z marką.
To one sprawiają, że klient, stojąc przed wyborem, instynktownie sięga po znaną mu markę z tzw. top of mind – bo kojarzy ją z pozytywnym doświadczeniem, wartością i konkretną korzyścią. Z punktu widzenia długofalowej strategii marketingowej to bezcenne osiągnięcie – mówi Karol Kamas, chief product & marketing officer, członek zarządu Pluxee Polska.
Którzy konsumenci są najbardziej wierni markom, w których akcjach wzięli udział?
Jak wynika z badania, są to kobiety i osoby w wieku 35–44 lata. To te grupy najczęściej zapamiętują brandy oraz produkty dzięki udziałowi w akcji promocyjnej.
Wśród preferowanych mechanizmów promocyjnych Polacy najchętniej wybierają:
- programy lojalnościowe – 82%
- promocje z gratisami – 68%
- zakupy z rabatem – 48%
- konkursy i loterie – 38%
Kobiety chętniej niż mężczyźni korzystają z trzech pierwszych form akcji promocyjnych. Natomiast konkursy i loterie cieszą się podobną popularnością wśród obu płci.
Droga, którą uczestnicy zgłaszają się do udziału w akcji, nadal pozostaje głównie cyfrowa: badani robią to poprzez strony internetowe i aplikacje mobilne. Rośnie także znaczenie zgłoszeń e-mailowych i SMS-owych (+4 p.p. r/r). Wzrost udziału cyfrowych metod zgłaszania wynika z ewolucji nawyków konsumenckich. Uczestnicy cenią wygodę i szybki dostęp do promocji, a smartfon mają zawsze pod ręką.
Raport Pluxee pokazał, że akcje promocyjne z nagrodami są uniwersalnym sposobem na zmotywowanie uczestników do zakupów
Jest tak niezależnie od płci czy wieku. 72% Polaków wskazuje nagrody pieniężne jako najskuteczniejszy czynnik motywujący. Prawie 90% uważa, że najatrakcyjniejszą formą są karty przedpłacone i e-vouchery:
- dają wolność wyboru (59%),
- zapewniają natychmiastowy dostęp do nagrody (49%).
Dwa najczęściej wskazywane powody korzystania z akcji to:
- chęć oszczędności i wsparcie domowego budżetu (76% wskazań),
- zdobycie atrakcyjnych nagród na przyjemności (40%).
W badaniu widać znaczącą różnicę w motywacji kobiet i mężczyzn
Kobiety częściej korzystają z akcji promocyjnych, ponieważ chcą podreperować finanse. Z kolei mężczyźni dla zabawy czy chęci poczucia nuty rywalizacji.
Konsumenci cenią rozwiązania cyfrowe. Aż 79% uczestników promocji preferuje nagrody cyfrowe ze względu na ich natychmiastowy dostęp i ekologiczny charakter.
– Cyfrowe nagrody pieniężne to przyszłość akcji promocyjnych. Nie tylko zwiększają atrakcyjność akcji, ale także ułatwiają organizację i umożliwiają zwycięzcom niemal natychmiastowe wykorzystanie, bez ograniczeń. Marki, które integrują nowoczesne technologie z akcjami promocyjnymi, zyskują przewagę konkurencyjną. – podkreśla Justyna Klimuk, marketing manager w Pluxee Polska.
Taka forma nagród jest najatrakcyjniejsza dla młodszych pokoleń, tj. gen Z i milenialsów (25–34 lata) – aż 95% twierdzi, że są one atrakcyjne. Mniej cenią je silversi (osoby powyżej 55. roku życia), którzy preferują tradycyjne formy kart przedpłaconych.
Bariery wskazywane przez konsumentów
Mimo dużej popularności akcji promocyjnych istnieją czynniki, które zniechęcają uczestników. Jak pokazał raport Pluxee, są to:
- Zbyt skomplikowane warunki uczestnictwa – 43% wskazań. Polacy cenią prostotę i szybki dostęp do nagrody.
- Nadmiar komunikatów marketingowych – zniechęca 37% Polaków. Powodem jest poczucie przebodźcowania, szczególnie wśród pokolenia Z i młodych milenialsów.
- Obawa o prywatność danych – 43% badanych jako barierę wskazało konieczność podawania danych osobowych, a dla większości Polaków (aż 83%!) to numer PESEL i dochody są największym hamulcem.

„ROI w akcji” – najnowszy raport Pluxee