Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020” – e-commerce podczas pandemii
  • 0
  • 1
23.06.2020

Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020” – e-commerce podczas pandemii

Ukazała się najnowsza, piąta edycja raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, dotyczącego rynku e-commerce i zakupów wielokanałowych. W tym roku zawiera on również informacje o tym, jak konsumenci zachowali się w obliczu ryzyka i jak dalej zamierzają działać, kupować i planować. Badanie i raport wykonała agencja badawcza Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej.

Okazuje się, że e-commerce może być wielkim zwycięzcą obecnej sytuacji i ograniczeń w handlu tradycyjnym, ponieważ aż 72% badanych – w porównaniu do 57% rok temu – zadeklarowało, że kupuje online. Wzrosła wartość koszyków zakupowych w internecie. Konsumenci otworzyli się na nowe e-kategorie i zaczęli kupować w sieci m.in. produkty spożywcze. Zmienili preferowane formy płatności i dostawy na te bezpieczne, czyli szybkie przelewy, Blika i paczkomaty.

Rok temu, w czerwcu 2019 r., zgodnie z wynikami badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” w internecie zakupy robiło 57% polskich internautów. Dziś okazuje się, że od tego czasu zaszły ogromne zmiany na korzyść handlu elektronicznego. Odsetek kupujących w sieci wzrósł o 15 p.p. Oznacza to, że obecnie już 72% polskich internautów to e-klienci.

Ruch w kierunku e-zakupów zaczął się już w marcu tego roku, gdy ogłoszono pandemię i konsumenci zostali poddani kwarantannie. Wyniki wcześniejszego badania „E-commerce w czasie kryzysu 2020” pokazały, że 38% internautów zrobiło online zakupy na czas kwarantanny. Z kanału online skorzystała w tym celu niemal połowa badanych w wieku 35–44 lata.

Również mieszkańcy mniejszych miast wybrali internet w celu zaopatrzenia się w niezbędne produkty, przede wszystkim środki higieniczne lub detergenty. Oprócz chemii domowej i produktów spożywczych kategoriami najczęściej kupowanymi online w okresie kwarantanny były odzież i obuwie oraz produkty z kategorii zdrowie.

Pomimo mniej restrykcyjnych zasad kwarantanny i etapowego zdejmowania zakazów dotyczących zakupów stacjonarnych popularność e-zakupów nie spada. Wzrosła też wartość internetowych koszyków zakupowych. Co czwarty internauta kupuje w sieci więcej niż 5 razy w miesiącu, a co trzeci 2–5 razy w miesiącu. Zwiększyła się także nieco liczba wykorzystywanych zakupowo miejsc w internecie, choć wciąż Polacy w sieci kupują głównie w sklepach internetowych (52% vs 46% w 2019 r.) i na platformach zakupowych (38% vs 36% w 2019 r.).

Restrykcje nałożone na sklepy stacjonarne spowodowały natomiast osłabienie zjawiska zakupów wielokanałowych. W procesie ostatniego zakupu 36% konsumentów wykorzystało przynajmniej 2 kanały zakupowe (offline, online, mobile). Jest to o 20 p.p. mniej niż rok temu.

Do 43% spadł udział internautów kupujących te same marki w wielu kanałach, tj. online, mobilnie bądź stacjonarnie. Rok temu 54% badanych wskazywało na takie omnichannelowe zakupy.

Wyniki badania pokazują wyraźnie, że klienci zmienili swoje nawyki zakupowe. Pandemia koronawirusa ma na to ogromny wpływ. Kluczowe jest zachowanie bezpieczeństwa, a to dają zakupy przez internet. Raport pokazuje również, że po powrocie do rzeczywistości sprzed Covid-19 będziemy nadal starali się ograniczać nasze kontakty bezpośrednie prywatnie i zawodowo. W związku z tym sektor e-handlu będzie nadal szybko rósł. Wiele osób, które przekonały się do zakupów przez internet, będzie je kontynuować ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne, ale również bezpieczeństwo transakcji cyfrowej oraz wygodę i szybkość – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zwiększa się skłonność do robienia w internecie dużych zakupów. Już między 67% a 78% kupujących w sieci (w zależności od kategorii) deklaruje, że wartość ich koszyka zakupowego jest taka sama lub wyższa niż offline. Oznacza to, że Polacy przestali bać się droższych e-zakupów. Najczęściej wciąż kupujemy w online produkty z branży mody, elektroniki lub urody. Ale to kategoria spożywcza – do tej pory pozostająca na końcu internetowego peletonu – zyskała najbardziej.

W związku z Covid-19 produkty spożywcze w sieci zaczęło kupować 14% internautów oraz 34% osób, które kupowały dotychczas w sieci w innych kategoriach. Ta właśnie kategoria najlepiej – zdaniem badanych – poradziła sobie z sytuacją pandemii i ograniczeń z nią związanych. Jeszcze w marcu tego roku, czyli na początku kwarantanny badani wskazywali, że często nie mogą dokonać zakupów spożywczych online ze względu na braki produktowe i długie terminy dostawy. Teraz jednak już są zadowoleni. W marcu 59% internautów oceniało dostępność produktów spożywczych w e-sklepach źle lub bardzo źle. Obecnie aż 71% ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze.

Pandemia i zagrożenie koronawirusem spowodowały również zmiany w preferencjach dotyczących metod dostawy i płatności. Polscy konsumenci coraz częściej zamawiają towary do specjalnych punktów odbioru – paczkomatów, coolomatów, lodówkomatów. W kontekście metod płatności w stosunku do 2019 r. wzrosła jeszcze popularność Blika i szybkich przelewów, które są uważane za bezpieczniejsze i wygodniejsze.

Zmieniły się też metody płatności w sklepach stacjonarnych. Następuje dalszy, wyraźny spadek płatności gotówkowych. Gotówką płaci 43% klientów sklepów stacjonarnych, kartą płatniczą – 30%, a zbliżeniowo – 26%. Płatności typu Apple Pay i Google Pay wykorzystuje co ósmy badany. Ich popularność wzrosła o 3 p.p. Zapytani o najwygodniejszą formę płatności w sklepach stacjonarnych, konsumenci zdecydowanie wskazują płatność zbliżeniową (54%), a gotówkową wybrało jedynie 17% (vs 29% w 2019 r.).

Korzystanie z zagranicznych platform zakupowych deklaruje 12% internautów. Co ciekawe, koronawirus miał raczej pozytywny wpływ na zakupy na takich platformach. 27% klientów zadeklarowało, że w wyniku pandemii zwiększyli zakupy zagraniczne, a w przypadku 37% pozostały one bez zmian. Główne powody zakupów na platformach to możliwość kupienia produktów, których w Polsce nie ma (34%), konkurencyjny czas i koszty dostawy (31%) i atrakcyjne ceny (28%). Duży wybór produktów zachęca 24% kupujących, a atrakcyjne warunki zwrotów – 22%.

Dane pochodzą z badania i raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”, zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 2069 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane między 20 a 29 maja 2020 r. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

Raport jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej.

  • 1
„Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”

„Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020” – raport

23 czerwca 2020

  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
23.06.2020

Generacja Z relacjonuje swoje życie bez obawy przed utratą prywatności – raport Mediaplus Warsaw

Generacja Z stawia na Snapchata i Instagrama, gdzie relacjonuje swoje życie bez obawy przed utratą prywatności. Generacja Y preferuje Facebooka i Instagrama, gdzie kontaktuje się ze swoją interaktywną siecią na własnych warunkach, bardziej pasywnie. Obie grupy deklarują niską tolerancję reklam na platformach płatnych. Takie informacje zawiera raport Mediaplus Warsaw na temat tzw. digital natives.