Raport Kearney: ponad połowa konsumentów wyda na świąteczne prezenty mniej
  • 0
  • 2
19.12.2022

Raport Kearney: ponad połowa konsumentów wyda na świąteczne prezenty mniej

Osoby przed 45. rokiem życia coraz większą wagę przywiązują do kwestii środowiskowych. Już ponad 60 proc. z tej grupy wiekowej deklaruje, że uważa dawanie podarunków za marnotrawstwo. 40 proc. decyduje się na samodzielne ich wykonanie. Raport międzynarodowej firmy doradczej Kearney.

Niemal 70 proc. pytanych uważa, że kupowanie i dawanie bliskim upominków jest dla nich doskonałą zabawą oraz że sprawia im przyjemność. Najnowszy raport Kearney pokazuje jednak również drugą stronę medalu, jaką jest niepokój związany z globalną „presją dawania”.

Ponad połowa pytanych (52 proc.) przyznaje, że wręczanie podarunków jest dla nich stresującym przeżyciem. Badani najczęściej obawiają się m.in. tego, że nietrafiony prezent może pogorszyć relację z drugą osobą. Na taki stan rzeczy mogła wpłynąć zmiana trendów dotyczących obdarowywania. Eksperci wskazują, że obecnie są to m.in.:

  • postępująca dysproporcja zarobków;
  • coraz większa waga przykładana do dobrostanu oraz zdrowia psychicznego;
  • priorytetyzacja zrównoważonego rozwoju.

W wyniku tych zmian kupujący prezent muszą teraz zwracać uwagę na wiele czynników jednocześnie. Wyzwaniem staje się zachowanie równowagi pomiędzy kwestiami praktycznymi (np. budżet przeznaczony na zakup) i emocjonalnymi (reakcja osoby otrzymującej).

Raport Kearney pokazuje, że na to, jakie upominki otrzymamy w tegoroczne święta, wpłynie nie tylko zmiana upominkowych trendów. Plany zakupowe konsumentów zweryfikowały także globalny kryzys i galopująca inflacja.

 

Już ponad połowa pytanych (54 proc.) wyda w tym roku mniej. Co trzeci (33 proc.) obdaruje mniejszą liczbę osób.

Chęć zadbania o planetę oraz finanse widać w rosnącej popularności prezentów wykonywanych samodzielnie. 25 proc. respondentów, aby celebrować ważne wydarzenia, przygotowuje dla bliskich posiłki. Z kolei 13 proc. wręcza albumy z fotografiami lub elementy wyposażenia domu. Rozwijają się także społeczności zgromadzone wokół sprzedaży rękodzieła i inspirujące do jego tworzenia (np. Etsy).

 

 

19 grudnia 2022

17 grudnia 2022