Raport e-Izby: „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”
  • 0
  • 1
6.07.2020

Raport e-Izby: „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”

27% internautów deklaruje, że w związku z ryzykiem zarażenia koronawirusem częściej robi zakupy online. To jeden z wniosków z 5. edycji raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”. Badanie dla Izby Gospodarki Elektronicznej wykonała agencja badawcza Mobile Institute. W tym roku wzbogacono je o analizę wpływu Covid-19 na zachowania zakupowe Polaków.

Gdzie bezpiecznie na zakupy?
27% internautów deklaruje, że w związku z ryzykiem zarażenia koronawirusem częściej robi zakupy online. Wśród osób powyżej 35 lat jest to nawet 38%. Więcej kupować online zaczęło 31% kobiet i 22% mężczyzn. Wyraźny ruch w stronę e-commerce widać w dużych miastach (100–200 tys. mieszkańców) oraz tych największych (powyżej 500 tys. mieszkańców). Tam odpowiednio 42% i 32% konsumentów zaczęło przenosić zakupy do Internetu.

Podobny trend można zaobserwować w regionach bardziej dotkniętych Covid-19, jak mazowieckie, małopolskie, dolnośląskie, łódzkie, gdzie co trzeci konsument zwiększył zakupy online. Wyjątkiem jest województwo śląskie, gdzie pomimo największej liczby zachorowań zakupy w Sieci zwiększyło 20% badanych.

E-commerce z tarczą
W Internecie kupuje 72% konsumentów. Odsetek e-kupujących wzrósł w stosunku do poprzedniego roku (tj. czerwca 2019 r.) o 15 p.p. Bezpośrednio w odpowiedzi na pandemię konsumenci najczęściej kupili w Sieci sprzęt sportowy (24%), a dalej produkty wyposażenia domu (22%), elektronikę (21%), produkty z branży mody (21%), urody (21%), produkty związane ze zdrowiem (20%), AGD (15%) i produkty spożywcze (14%).

Internauci, którzy już kupowali online w różnych kategoriach, takich zakupów dokonywali jeszcze częściej. W wymienionych branżach zakupy zrobiło między 28% a 45% e-klientów. Warto wspomnieć, że produkty spożywcze nabyło 34% e-kupujących. Intensyfikacja zakupów online we wspomnianych kategoriach była najsilniejsza w małych i średnich miastach (20–100 tys. mieszkańców). Wirtualne koszyki zapełniły też częściej kobiety. Kupiły one nie tylko więcej produktów z branży mody, urody i zdrowia, ale też dokonały zakupów w kategorii wyposażenia domu, AGD i elektroniki. 12% internautów kupiło dostępy do różnych szkoleń i warsztatów online. Ta kategoria to kolejny zwycięzca pandemii.

Więcej, ale okazyjnie
Wartość koszyków zakupowych zwiększyła się nie tylko ze względu na wzrosty cen, ale także przeniesienie większych zakupów do online. Konsumenci coraz rzadziej są w stanie wskazać branżę, w której w ogóle nie dokonaliby zakupu online lub mobilnie. Do niedawna taką kategorią były produkty spożywcze, ale pandemia zdecydowanie zmieniła tę sytuację. Konsumenci nie tylko zaczęli robić zakupy spożywcze online, ale i docenili szybką reakcję sieci spożywczych. Obecnie ich zadowolenie z e-zakupów w tej kategorii  jest bardzo duże. 72% uważa, że dostępność produktów jest dobra lub nawet bardzo dobra.

Polacy przestali też bać się dużych wydatków online. Obecnie prawie 3/4 e-kupujących deklaruje, że ich koszyki zakupowe w Sieci są większe niż w sklepach stacjonarnych albo nie zależą od kanału zakupowego. W wypadku zakupów spożywczych 82% e-klientów jest zdania, że kupując produkty spożywcze w Sieci, wydają więcej. Dla mody ten wskaźnik wyniósł 64%, a dla urody 69%. Warto jednak pamiętać o wrażliwości cenowej polskich konsumentów, którą pandemia nasiliła. 47% badanych zadeklarowało, że będą podchodzić do zakupów bardziej racjonalnie, m.in. będą kupować rozważniej. Na takie zachowanie wskazuje m.in. częstsze niż rok temu wykorzystanie porównywarek cenowych oraz deklaracja dokonania ostatniego zakupu podczas porównywania cen albo bezpośrednio w odpowiedzi na informację o promocji.

Na zakupy tam, gdzie zwykle, czyli gdzie?
Restrykcje nałożone na sklepy stacjonarne ze względu na pandemię spowodowały wyraźne osłabienie zjawiska zakupów wielokanałowych. W procesie ostatniego zakupu 36% konsumentów wykorzystało przynajmniej dwa kanały zakupowe (offline, online, mobile). Jest to o 20 p.p. mniej niż rok temu. Do 43% spadł udział internautów kupujących te same marki w wielu kanałach, tj. online, mobilnie bądź stacjonarnie.

Informacja o produkcie czy promocji znaleziona w Sieci zachęci obecnie znacznie mniej konsumentów do wizyty w sklepie stacjonarnym. Konsumenci w takim wypadku raczej pozostaną w kanale online. Jako klienci mamy też coraz mniej ulubionych miejsc zakupowych. Wciąż najczęściej ulubione miejsca klienci wskazują w kategoriach takich jak elektronika, wyposażenie domu i turystyka.

Konkretne sklepy internetowe najczęściej mają fanów wśród kupujących perfumy i kosmetyki, produkty wyposażenia wnętrz, a także te związane z kulturą i rozrywką, jak gry, aplikacje, książki, e-booki, płyty czy muzyka w formacie cyfrowym. Jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, to najczęściej fanów mają te z kategorii spożywczej i wyposażenia wnętrz oraz salony sprzedaży aut bądź jednośladów, jak też sklepy z akcesoriami motoryzacyjnymi. Platformy zakupowe zyskały jako ulubione miejsce zakupów z kategorii uroda oraz kultura i rozrywka.

Raport jest do pobrania ze strony Izby Gospodarki Elektronicznej: www.eizba.pl.

O badaniu
Dane pochodzą z badania i raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”, zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 2069 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zbierano od 20 do 29 maja 2020 r. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

  • 1
Raport e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”

Raport e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”

6 lipca 2020