Ranking BrandZ 2022 Kantara. Apple znów najcenniejszą marką świata
  • 1
  • 1
15.06.2022

Ranking BrandZ 2022 Kantara. Apple znów najcenniejszą marką świata

Apple znajduje się na samym szczycie rankingu marek. Może stać się pierwszą marką, która osiągnie próg biliona dolarów. Google przesunął się na drugie miejsce. Wyniki badania najcenniejszych marek świata BrandZ za rok 2022.

Apple, którego wartość wynosi obecnie 947,1 mld dol., wyróżnia się unikatowością i nieustannym różnicowaniem swojego portfolio urządzeń, oprogramowania i usług. Google przesunął się na drugie miejsce. Jest jednym z najszybciej rosnących uczestników rankingu, a wartość tej marki zwiększyła się o 79% do poziomu 819,6 mld dol.

W trakcie ubiegłego roku łączna wartość stu najcenniejszych marek świata (Top 100) wzrosła o 23%, osiągając poziom 8,7 trylionów dol.

W 2022 r. swój ranking poprawiło 37 marek. Ponad trzy czwarte wartości całego rankingu wygenerowały firmy amerykańskie. „Media i rozrywka”, „Rozwiązania dla biznesu i technologia” oraz „Handel detaliczny” to kategorie, na które przypada ponad połowa łącznej wartości marek z pierwszej setki rankingu (Top 100).

Ranking BrandZ 2022 firmy Kantar. Top 10 najcenniejszych marek świata

Pozycja w 2022 r.Zmiana pozycjiMarkaKraj pochodzeniaWartość marki w 2022 r. (mln dol.) Wartość marki w 2021 r. (mln dol.)Zmiana wartości marki (%) w 2022 vs. 2021
11AppleUSA947 062611 99755%
21GoogleUSA819 573457 99879%
3-2AmazonUSA705 646683 8523%
40MicrosoftUSA611 460410 27149%
50TencentChiny214 023240 931-11%
63McDonald’sUSA196 526154 92127%
71VisaUSA191 032191 2850%
8-2FacebookUSA186 421226 744-18%
9-2AlibabaChiny169 966196 912-14%
1011Louis VuittonFrancja124 27375 73064%

 

Najważniejsze trendy z tegorocznego globalnego badania Kantar BrandZ

  • Microsoft, Zara oraz IBM to liderzy nowego rankingu zrównoważonego rozwoju w ramach BrandZ (Kantar Sustainability BrandZ Index). Wskazuje on, że działalność proekologiczna już teraz odpowiada za 3% wartości marek. W przyszłości znaczenie tego aspektu będzie rosło.
  • Tesla odniosła jeden z największych sukcesów w tym roku – przeskok na miejsce 29. z pozycji 47. Odzwierciedla to ogólnoświatowy trend sprzedaży pojazdów elektrycznych, który odnotował ponaddwukrotny wzrost w 2021 r.
  • Louis Vuitton (nr 10, wartość 124,3 mld dol.) to pierwsza luksusowa marka, która dotarła do światowej dziesiątki (Global Top 10). Jest to odzwierciedleniem rozwoju rynku dóbr luksusowych na całym świecie, a zwłaszcza w Chinach. W tym roku wartość Louis Vuitton wzrosła o 64%. Jest to pierwsza europejska marka od 2010 r., która znalazła się znowu w globalnej pierwszej dziesiątce.
  • Nowości w tegorocznym rankingu wywodzą się z różnych kategorii. Jedna z największych na świecie firm energetycznych i chemicznych Aramco zadebiutowała najwyżej – na miejscu nr 16. Z kolei indyjska firma Infosys, oferująca usługi i doradztwo z zakresu IT, pojawiła się w rankingu na miejscu 64. Na miejscu 71. zadebiutował Mercado Libre – największy ekosystem e-handlu i płatności online pochodzący z Ameryki Łacińskiej.
  • Chińskie marki trzymają się mocno mimo wyjątkowych wyzwań, jakie przyniosła im pandemia. Aż dwie z nich znalazły się w globalnej pierwszej dziesiątce – Tencent na miejscu 5. i Alibaba na pozycji 9. Chiny to jedyny rynek, który rywalizuje z USA o dominację w kategorii mediów i rozrywki. Z tego kraju wywodzą się WeChat (miejsce 5) oraz TikTok (miejsce 9).

 

 Liderzy poszczególnych kategorii:

Ranking najcenniejszych marek świata firmy Kantar – BrandZ, edycja 2022

Pozycja w 2022 r.KategoriaMarkaKraj pochodzeniaWartość marki w 2022 r. (mln dol.)Wartość marki w 2021 r. (mln dol.)Zmiana wartości marki
1AlkoholMoutaiChiny103 380109 330-5%
1OdzieżNikeUSA109 60183 70931%
1BankowośćWells FargoUSA43 05227 99554%
1Rozwiązania dla biznesu i technologiaMicrosoftUSA611 460410 27149%
1MotoryzacjaTeslaUSA75 93342 60678%
1Technologia użytkowaAppleUSA947 062611 99755%
1Fast foodMcDonald’sUSA196 526154 92127%
1Żywność i napojeCoca-ColaUSA89 98580 48412%
1Dobra luksusoweLouis VuittonFrancja124 27375 73064%
1Media i rozrywkaGoogleUSA766 779n/dn/d
1KosmetykiL’Oréal ParisFrancja47 48038 30924%
1Handel detalicznyAmazonUSA281 695n/dn/d
1TelekomunikacjaVerizonUSA101 962101 9430%

* W segmencie handlu detalicznego wartość marki Amazon dotyczy tylko prowadzonej przez nią sprzedaży detalicznej. Wartość marki Google w przypadku segmentu mediów i rozrywki obejmuje usługi i produkty oferowane pod marką Google z wyjątkiem Google Cloud. n/d – nie dotyczy

Klucze do maksymalizacji zysków w biznesie to koncentracja na budowaniu marki oraz dywersyfikacja produktów i rynków:

  • Pandemia jeszcze bardziej przyspieszyła wzrost e-commerce w kategorii handlu detalicznego. Z tego względu marki mające silniejszą więź z konsumentami były w stanie utrzymać wzrost zarówno w Internecie, jak i poza nim.
  • Nadal rosną marki „portfelowe”, które wprowadzają innowacje i dywersyfikują swoją ofertę. Jest to szczególnie widoczne w przypadku takich graczy jak m.in. Apple, Google czy Amazon. Ich usługi znajdują się bowiem na styku technologii, rozrywki i usług płatniczych. Marki zakorzenione tylko w jednej kategorii lub na jednym rynku mają największy profil ryzyka. Natomiast marki, które zdywersyfikowały swoją ofertę na wiele kategorii i rynków, rosły szybciej pod względem wartości w 2022 r. i mają ogólnie większe szanse na ponadprzeciętny wzrost.
  • Aby poruszać się po rynkach, na których często zdarzają się radykalne przełomy, marki muszą zadbać o zaufanie konsumentów. To ono da im stabilność i bezpieczeństwo. Marki powinny jeszcze bardziej niż dotychczas budować zaufanie na podstawie dialogu ze społeczeństwem, a nie tylko na bazie wyników osiąganych przez produkty. W niektórych przypadkach oznacza to, że marka będzie stawiać sobie cel o charakterze społecznym, który powinien być ściśle wpisany w funkcjonowanie całej organizacji. Dobrym przykładem jest Nike – marka, która nieustannie stara się inspirować i wprowadzać innowacje dostępne nie tylko dla sportowców wyczynowych, ale dla wszystkich, w szczególności dziewcząt i grup mniejszościowych.

O badaniu
Realizowany przez firmę Kantar ranking BrandZ to znany na całym świecie instrument oceny wartości marek. Pozwala na ilościowe wyrażenie roli marek w uzyskiwanych przez przedsiębiorstwa wynikach finansowych. Doroczne globalne i lokalne wyceny marek przygotowywane przez Kantar to połączenie rygorystycznych analiz danych finansowych oraz szeroko zakrojonych badań nad wartością i kapitałem marek. Od 1998 r. ranking BrandZ jest źródłem wiedzy na temat budowania marek dla liderów biznesu. Opiera się na wnioskach z wywiadów przeprowadzonych z 4,1 mln konsumentów na temat 19,25 tys. marek na 51 rynkach.

  • 1
Ranking BrandZ 2022 firmy Kantar. Top 10

Ranking BrandZ 2022 firmy Kantar. Top 10

 

15 czerwca 2022