- 0
- 1
Przed świętami Polacy będą oszczędzać, ale nie tak mocno jak przed rokiem – badanie GfK
Odzież, obuwie, rozrywka poza domem oraz energia elektryczna – to kategorie, na których w najbliższych miesiącach Polacy zamierzają oszczędzać w pierwszej kolejności.
Co trzeci konsument zamierza również kupować mniej produktów spożywczych. To dużo, jednak jeszcze wiosną i przed rokiem nasza skłonność do oszczędzania na żywności była silniejsza. Takie są dane z najnowszej fali badania „Current Consumer Mood”, zrealizowanej pod koniec października przez GfK – an NIQ Company.
33 proc. konsumentów wskazuje produkty spożywcze jako kategorię, na której zamierza oszczędzać najmocniej.
Czy to oznacza, że nasze święta będą skromniejsze niż dotychczas?
– Polacy to silni tradycjonaliści. Nie wyobrażają sobie świąt bez obficie zastawionego stołu. Jak pokazały poprzednie lata, nawet w wyjątkowo trudnych realiach finansowo-gospodarczych oszczędności poszukiwaliśmy gdzie indziej, niekoniecznie wokół celebracji najważniejszych momentów w roku. Teraz badani deklarują dużą ostrożność i zapowiadają rozsądne zakupy.
Przyczyna takiego stanu rzeczy nie jest jednak do końca oczywista. Zamiast aspektu finansowego, jako główny powód mniejszych zakupów wskazujemy chęć ograniczenia zmarnowanego jedzenia. Decyduje zatem poczucie odpowiedzialności, a nie wyłącznie stan naszych portfeli – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK – an NIQ Company.
To nie żywność wiedzie prym na liście deklarowanych oszczędności
Najczęstszymi kategoriami, na których Polacy będą poszukiwać oddechu dla swoich portfeli, są:
- odzież, obuwie, dodatki (42 proc.),
- rozrywka poza domem (38 proc.),
- energia elektryczna (36 proc.).
– Moda to jednak kategoria, która ma dwa oblicza. Równolegle wciąż wskazywana jest jako obszar zakupów sprawiający konsumentom najwięcej przyjemności. Dlatego, gdy jedni rezygnują z odzieży i obuwia, inni deklarują, że… właśnie na tych produktach oszczędzać nie zamierzają. Okres świąteczno-noworoczny to czas intensywnych, zazwyczaj bardzo dużych zakupów. Trudno kierować się wówczas wyłącznie zdrowym rozsądkiem. Nasza potrzeba oszczędzania w wielu przypadkach może przegrywać z silnymi pokusami, a na to właśnie liczą detaliści i producenci – podkreśla Dominika Grusznic-Drobińska.
Strategie oszczędzania deklarowane przez Polaków
60 proc. Polaków zamierza powstrzymać się od zakupu zbędnych produktów. Połowa będzie bardziej wyczulona na promocje, szukając przy okazji tańszych zamienników ulubionych marek. To z kolei ważny sygnał dla firm planujących kampanie sprzedażowe zarówno na święta, jak i nieco wcześniej, przy okazji zbliżającego się Black Week.
43 proc. Polaków deklaruje, że będzie wybierało najtańsze produkty spożywcze. Najniższa cena wciąż pozostaje najważniejszym kryterium zakupów. W porównaniu do marca 2023 r. odsetek kierujących się ceną spadł o 7 p.p. Wzmacnia się za to trend lokalności. Już blisko co trzeci Polak zamierza kupować polskie produkty. Ponad 25 proc. deklaruje także, że będzie sięgać po żywność, którą określa jako „bezpieczną dla zdrowia”.
- 1