- 0
- 1
Prawie trzy czwarte Polaków kupuje na platformach typu marketplace
72 proc. z nas kupuje w marketplace’ach – tak wynika z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Najchętniej korzystamy z rodzimego Allegro (89 proc.). Przy wyborze platformy 51 proc. ankietowanych kieruje się atrakcyjnymi cenami.
Niespełna 30 proc. Polaków zadeklarowało, że nie kupuje na platformach typu marketplace. Wśród tych ankietowanych znalazło się najwięcej seniorów (62 proc. osób niekorzystających z marketplace’ów). Z oferty tego typu platform e-commerce rzadziej korzystają też osoby z zarobkami poniżej 4 tys. zł netto.
– Wśród użytkowników tych platform najwięcej jest osób:
- z dochodem od 4 tys. zł netto w górę (90 proc. wskazań w grupie zarabiającej od 4000 do 4999 zł na rękę),
- pochodzących z miejscowości do 50 tys. mieszkańców (81 proc.).
W badaniu widać też, że z marketplace’ów chętnie korzystają ankietowani w wieku od 18 do 59 lat – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł, dyrektor ds. sprzedaży internetowej z Santander Consumer Banku.
Jakie platformy e-commerce najczęściej wybieramy?
Z badania wynika, że Polacy najczęściej korzystają z Allegro (89 proc. użytkowników marketplace). Na drugim miejscu uplasował się Olx (41 proc.), a na trzecim Empik (40 proc.). W dalszej kolejności kupujemy na Aliexpress (26 proc.) oraz Zalando (25 proc.). Co piąty Polak korzystał z E-obuwia (19 proc.), a co szósty z oferty Amazona (18 proc.).
A co z Shopee? Przed wycofaniem się platformy z Polski zdarzyło się tam kupować co czwartemu respondentowi (27 proc.).
Czym zazwyczaj kierujemy się przy wyborze marketplace’u?
Ankietowani najczęściej wspominali o atrakcyjnych cenach (51 proc. użytkowników marketplace). Na ten aspekt zwróciło uwagę najwięcej 50–59-latków (60 proc.) oraz osób zarabiających między 5000 a 6999 zł na rękę (63 proc.).
Co czwarty użytkownik platformy marketplace odpowiedział, że znaczenie przy wyborze mają dotychczasowe pozytywne doświadczenia z daną platformą (27 proc.). Tę opcję wskazywały przeważnie kobiety (31 proc.). Ponadto 24 proc. badanych zwróciło uwagę na korzystne promocje i rabaty, o które nie jest trudno w tym modelu sprzedaży. Ten aspekt interesował zwłaszcza 30–39-latków (33 proc.).
Następnie 23 proc. wskazało szeroki asortyment produktów i usług. To jedna z najbardziej znanych cech marketplace’ów. Mimo ułatwionego dostępu do towarów tę odpowiedź wskazywały najczęściej osoby mieszkające w metropoliach (31 proc.).
– Ankietowani przykładali również wagę do m.in. popularności platformy (18 proc.) czy opinii innych kupujących (17 proc.). Co dziesiąty zwrócił uwagę na wiele dostępnych metod płatności (10 proc.). Niewątpliwie jest to jedna z bardziej znaczących zalet. Może przydać się zwłaszcza wtedy, gdy planujemy większe zakupy online.
Wśród rozwiązań, które ułatwiają kupowanie w e-commerce, warto wymienić np. kartę ratalną. Dzięki niej klient może samodzielnie wybrać platformę, na której chce zrobić zakupy. Następnie może spłacać je w ratach ustalonych na starcie. Interesującym produktem jest również internetowy limit odnawialny na określoną kwotę, z którego można korzystać wielokrotnie. Każda transakcja zmniejsza kwotę środków dostępnych w jego ramach, natomiast każda spłata ją zwiększa – dodaje Ewelina Krzynowy-Gaweł.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Bank metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Przeprowadził je Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.
- 1