Poznań ma nowe logo i strategię - Marketing przy Kawie
Poznań ma nowe logo i strategię
  • 1
  • 6
15.05.2024

Poznań ma nowe logo i strategię

„*Jesteś u siebie” – tak brzmi hasło nowej strategii marki Poznań. Wprowadzono nowe logo, które ma być symbolem kontynuacji oraz współgrania przeszłości i przyszłości, tradycji i nowoczesności.

Nowa strategia komunikacji marki Poznań została zaprezentowana 15 maja, podczas odbywającego się w stolicy Wielkopolski międzynarodowego kongresu Impact’24. Nowe logo stanowi dom, który jest zarazem literą „P”. Gwiazdka nad domem ma symbolizować poznańskie wartości:

  • kompaktowość,
  • przyjazność,
  • sprawczość,
  • dumę,
  • wolność,
  • człowieka.

Piotr, Paweł, początek państwa polskiego, porządek, przedsiębiorczość i pracowitość, przyjazność, przyroda, pride. Poznań uczynił te słowa punktem wyjścia dla nowej strategii.

  • 4

Nowe logo Poznania

Nowe logo Poznania
Nowe logo Poznania
Nowe logo Poznania

Nawiązuje jednocześnie do poprzedniego logo, które zdążyło już zadomowić się w pamięci mieszkańców i turystów.

  • 1
Nowe logo Poznania

Poprzednie i nowe logo Poznania

Logo ma być symbolem kontynuacji oraz współgrania przeszłości i przyszłości, tradycji i nowoczesności

Sam znak domu po odwróceniu tworzy literę „P” – inicjał imion świętych Piotra i Pawła. Zarówno dom, jak i gwiazdka umieszczone są w tarczy. Jej kształt występuje w herbie miasta i ma ona podkreślać tysiącletnią tradycję Poznania.

Poznań chce być postrzegany jako inkluzywny, dlatego tarcza logo w identyfikacji nie ma wyłącznie jednego koloru. Może wypełniać się kolorami, treściami, obejmując różne aspekty miejskiego życia. Symbol domu również jest zmienny. Wydłuża się lub poszerza, przybiera formy ikon lub elementów architektonicznych miasta.

Wszelkie decyzje związane z ujednoliceniem formy i koloru będą konsultowane z ekspertami, radnymi oraz miejskimi jednostkami. Zaproponowanym przez autora identyfikacji podstawowym kolorem tarczy w logo miałby być zielony. Nawiązuje to do barwy poznańskich tramwajów i autobusów, a także do miejskiej przyrody i rozwiązań ekologicznych.

  • 2
Nowe logo Poznania
Nowe logo Poznania

Kampania promocyjna nowej marki będzie oparta na haśle „*Jesteś u siebie”

Będzie ona pokazywana w wielu kontekstach. Na początek – podczas Nocy Muzeów – w formie świetlnych napisów. Zaprojektowany został też wizerunek patronów Poznania, świętych Piotra i Pawła, obecnych w herbie miasta. Przerysowany w przystępnej formie, będzie wykorzystywany np. podczas tworzenia miejskich gadżetów.

  • 2
Nowe logo Poznania
Nowe logo Poznania

Poprzednia strategia marki Poznania została opracowana 15 lat temu, w 2009 r. Od tego czasu wiele zmieniło się nie tylko w podejściu do projektowania, ale także w samym mieście.

– Prace zaczęliśmy od analizy symboliki herbu Poznania oraz jego nowoczesnej restylizacji. Zadaniem było jednak zbudowanie nowoczesnych narzędzi komunikacji, odpowiednich dla europejskiej metropolii, jaką jest Poznań. Język wizualny musiał być więc dynamiczny, nowoczesny, zgodny ze współczesnymi trendami projektowania. I tu pojawił się drugi obszar poszukiwań, a więc co myślą mieszkańcy Poznania dziś, co jest dla nich ważne – wyjaśnia Maciej Kawecki, projektant ze studia Brandburg, który przygotował logo.

Prace nad nową strategią Poznania rozpoczęły się w styczniu 2023 r.

Zaczęto od:

  • przeanalizowania dotychczasowej strategii rozwoju miasta, której podstawą były m.in. obszerne konsultacje z mieszkańcami Poznania,
  • analizy marki, opracowań badań społecznych oraz badań dotyczących jakości życia.

Następnie postawiono na warsztaty z przedstawicielami lokalnych organizacji zajmujących się turystyką, inwestycjami czy inicjatywami o charakterze społeczno-kulturalnym.

W ich trakcie zdefiniowano najważniejsze wartości związane z misją Poznania, które są istotne dla poznaniaków i poznanianek. Wśród nich znalazły się m.in.: otwartość, współodpowiedzialność i współtworzenie. Na nich opiera się nowa strategia marki miasta. Te etapy kosztowały miasto blisko 100 tys. zł, jak podaje Radio Zet. Opracowanie identyfikacji wizualnej – ponad 58 tys. zł.

– Marka jest narzędziem do kreowania wizerunku. Wizerunek miasta jest sumą wyobrażeń o nim. Wpływają na niego osoby tu mieszkające, inwestujące czy odwiedzające Poznań. Wpływ na wizerunek ma także interpretacja naszego dziedzictwa czy położenie geograficzne. Budowanie spójnego wizerunku marki Poznań jest możliwe tylko poprzez wspólne zaangażowanie wielu osób i podmiotów – podkreśla Cezary Tyliński, pełnomocnik prezydenta ds. marki miasta.

Strategia stała się podstawą do pracy nad nową identyfikacją wizualną Poznania. Logo to początek całego systemu, który precyzuje, jak powinny być oznaczone różnego typu przedsięwzięcia tworzone przez miasto lub we współpracy z nim. Poza zbiorem oznaczeń zawiera także określoną kolorystykę oraz spójną typografię.

Wprowadzanie nowej strategii marki będzie odbywać się stopniowo

Najpierw nastąpi zmiana komunikacji wizualnej Urzędu Miasta Poznania.

– Zmiany będziemy wprowadzać z dbałością o środowisko, rozsądnie i praktycznie, po poznańsku. Zależy nam na podejściu zero waste zarówno przy wykonaniu materiałów informacyjnych, jak i przy działaniach promocyjnych, więc nie zmarnujemy żadnych zasobów. Jeżdżące po Poznaniu taksówki z miejskim herbem nie będą wymieniać go na logo, to oczywiste. Ale już np. nowe materiały graficzne promujące miejskie wydarzenia będą zaprojektowane zgodnie z księgą marki miasta – mówi Joanna Żabierek, zastępczyni dyrektora Gabinetu Prezydenta UMP ds. marketingu Miasta.

Nową odsłonę zyska też miejska strona internetowa: poznan.pl. Pierwsza miejska impreza pod nowym szyldem – Płytówka – odbędzie się 17–19 maja wokół Ratusza.

  • 1
Nowa strategia marki Poznań

Nowa strategia marki Poznań

15 maja 2024