„Internet dzieci” – raport z alarmującymi wynikami - Marketing przy Kawie
Powstał raport „Internet dzieci” o ich aktywności w tym medium
  • 0
  • 1
4.03.2025

Powstał raport „Internet dzieci” o ich aktywności w tym medium

Ponad połowa dzieci w wieku 7–12 lat aktywnie korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. W zestawieniu Top 10 domen najczęściej odwiedzanych przez osoby w wieku 7–14 lat znajduje się serwis pornograficzny. W grudniu odwiedziło go co trzecie dziecko w tym wieku. To niektóre dane z raportu „Internet dzieci”.

Raport „Internet dzieci” rozpoczyna inicjatywę monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie. Wnioski autorzy uznali za alarmujące, bo wspomniane platformy przeznaczone są dla osób powyżej 13. a nawet 18. roku życia. Celem publikacji jest zainicjowanie konkretnych działań:

  • regulatorów rynku,
  • instytucji dbających o ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia – seksualnego i komercyjnego.

Wśród serwisów społecznościowych regularnie wykorzystywanych przez dzieci w wieku 7–12 lat najpopularniejszy jest TikTok

Najmłodsi użytkownicy uruchamiają go wielokrotnie w ciągu dnia i spędzają w nim najwięcej czasu. Mniej intensywnie wykorzystują Facebooka i Instagrama. Spośród komunikatorów najwięcej użytkowników mają Messenger i Whatsapp.

Niniejszy raport dostarcza niezbite dowody, które sprawiają, że od teraz nikt nie ma już podstaw, by twierdzić, że „dzieci w mediach społecznościowych nie ma”. Publikacja ta rozpoczyna inicjatywę stałego monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie. Stanowić będzie papierek lakmusowy społecznej odpowiedzialności firm, instytucji i każdego z nas. Dane te będziemy raportować cyklicznie. Pozwoli to weryfikować skuteczność działań mających na celu ochronę dzieci i młodzieży – komentuje Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”.

Jak najmłodsi korzystają w sieci? Dane na ten temat przedstawiły badaczki z Gemiusa, PBI oraz Uniwersytetu Warszawskiego – Jadwiga Przewłocka i Aleksandra Załęska oraz dr Anna Miotk. Z kolei Magdalena Bigaj, Konrad Ciesiołkiewicz, Krzysztof Mikulski i Monika Rosa:

  • opisali konsekwencje, które rodzi obecność dzieci i młodzieży w sieci,
  • przedstawili zestaw rekomendacji i kierunków pilnych interwencji.

Wybrane dane z raportu:

Grupa wiekowa 7–12 lat:

  • Z serwisów społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia aktywnie korzysta znacznie ponad połowa tej grupy wiekowej – aż 1,4 mln dzieci (58%).
  • Co trzecie dziecko (760 tys.) (32%) ma regularny dostęp do platformy TikTok, 24% (580 tys.) do Facebooka, zaś 12% (290 tys.) – do Instagrama.
  • Dzieci powszechnie używają komunikatorów: 38% Messengera (900 tys.), a 31% Whatsappa (720 tys.).
  • Najintensywniej korzystają z TikToka. Aktywni użytkownicy tej platformy spędzają w aplikacji średnio 2 godziny i 11 minut dziennie. W większości przypadków uruchamiają ją kilkanaście lub kilkadziesiąt razy w ciągu jednego dnia. Można szacować, że ponad dwie godziny dziennie na tej platformie spędza ponad 300 tys. dzieci.

Grupa wiekowa 7–14 lat:

  • 85% z nich korzysta z internetu (2,7 mln).
  • Spośród nich 96% (2,6 mln) łączy się z siecią poprzez urządzenia mobilne.
  • Najczęściej korzystają z platform społecznościowych i streamingowych.
  • W serwisach społecznościowych spędzają ponad 2 godziny dziennie, zaś na platformach streamingowych blisko 2 godziny.
  • Najczęściej wybieranymi kategoriami tematycznymi są: kultura i rozrywka, edukacja oraz erotyka.
  • Z rozrywki – głównie gier oraz muzyki – korzysta 95% internautów z tej grupy. Podobny odsetek odwiedził treści edukacyjne, zaś erotyczne – 51%.
  • Do korzystania z serwisów erotycznych najczęściej wykorzystują urządzenia mobilne.

Organizatorami inicjatywy są:

  • Państwowa Komisja ds. Przeciwdziałania Wykorzystaniu Seksualnemu Małoletnich poniżej lat 15 (PKDP),
  • Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”,
  • Polskie Badania Internetu,
  • Gemius.

O raporcie

Wnioski z publikacji „Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie” zostały premierowo zaprezentowane w Sejmie RP 4 marca 2024 r. Partnerami projektu są:

  • Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW,
  • Sejm RP.

Raport powstał na podstawie danych z badania Mediapanel oraz panelu badawczego Gemius, reprezentatywnego dla populacji Polaków 7–75. Dostępny jest w wersji cyfrowej pod adresami:

  • www.cyfroweobywatelstwo.pl/internetdzieci
  • www.gemius.com/pl/internetdzieci
  • www.pbi.org.pl/raporty/raport-internet-dzieci
Ukazał się raport „Internet dzieci”

Ukazał się raport „Internet dzieci”

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

4 marca 2025