- 0
- 1
Powody do zmartwień Polek i Polaków – badanie Garden of Words i SW Research
Co martwi Polki i Polaków? Sprawdziła to agencja Garden of Words i badacze z SW Research. Lista najpoważniejszych zmartwień kobiet i mężczyzn jest taka sama. To kobiety przejmują się jednak problemami na większą skalę.
- Największym powodem do troski, aż dla 80,5% badanych, jest sytuacja ekonomiczna, inflacja i wzrost rat kredytów.
- Na drugim miejscu (66%) znalazła się polityka rządu, z którą się nie zgadzają.
- Ponad połowa z nas obawia się zagrożenia militarnego ze strony Rosji (62,1%).
Co zaskakujące, sytuacja ekonomiczna i działania rządu znacznie przyćmiewają zmartwienia dotyczące problemów osobistych czy zdrowotnych.
Sytuacja ekonomiczna w zbliżonym stopniu niepokoi Polki i Polaków – bez względu na wiek czy miejsce zamieszkania
Troski wywołane polityką rządu w podobnym stopniu zadeklarowali mieszkańcy wsi, jak miast – również tych największych. W tym wypadku dość mocno różnicują nas jedynie kryteria:
- wieku – 73,2% najmłodszych i 66,3% najstarszych wyraża zmartwienie polityką rządu, z którą się nie zgadzają;
- zarobków – poniżej 2 tys. zł dochodu miesięcznie (62%) vs powyżej 5 tys. zł miesięcznie (71%).
– Wyniki korelują z danymi, jakie otrzymaliśmy w przekrojowym badaniu postaw Polek i Polaków, przeprowadzonym w pierwszym kwartale 2022 r. Respondentki i respondenci zwrócili wówczas uwagę na obszary, którymi pilnie powinien zająć się rząd. W kolejności wskazań były to:
- poprawa stanu służby zdrowia,
- ograniczenie inflacji,
- rozwój gospodarczy,
- przywrócenie praworządności/państwa prawa,
- zatrzymanie wzrostu podatków.
Te oczekiwania nie zostały spełnione i, jak widać, niezadowolenie społeczeństwa rośnie. Na szczególną uwagę zasługują tu postawy kobiet. Zarówno w pierwszym badaniu, jak i obecnym kobiety są znacznie bardziej świadome i zaangażowane niż w poprzednich latach – komentuje Katarzyna Pawlikowska, ekspert konsumenckich zachowań kobiet i współwłaścicielka agencji Garden of Words.
Badanie
Badanie przeprowadzono w ramach współpracy Katarzyny Pawlikowskiej i agencji Garden of Words z SW Research. Termin: 29–30 listopada 2022. Technika: CAWI na panelu badawczym SW Panel. Reprezentatywna próba n=1017 dorosłych Polaków
- 1