Potencjał sprzedażowy Instagrama – wyniki badań
  • 0
  • 2
8.01.2020

Potencjał sprzedażowy Instagrama – wyniki badań

Media społecznościowe są już niezaprzeczalnie częścią naszego życia. Z Instagrama korzysta ponad miliard użytkowników na całym świecie, a w Polsce ponad 8 mln osób*. Na tle innych serwisów kojarzony jest on przede wszystkim z ubraniami, trendami z obszaru mody oraz obserwowaniem życia innych osób. Kosmetyki, wakacje i wyjazdy to kolejne kategorie silnie łączone z tym serwisem – wynika z badania „Potencjał sprzedażowy Instagrama. Raport BrandLift”.

Powodów korzystania z Instagrama jest wiele. W badaniu na pierwszym miejscu znalazła się chęć zainspirowania się. Użytkownicy tego serwisu są także otwarci na dzielenie się ze światem prywatnym życiem. Silnie reprezentowana wśród odpowiedzi jest również możliwość podzielenia się zdjęciami oraz przemyśleniami.

Instagram zdecydowanie nie jest miejscem dla polityki i (fake) newsów. Te zagadnienia to domena Twittera. Najpopularniejszymi mediami społecznościowymi wśród użytkowników Instagrama, oprócz samego tego serwisu, są Facebook i YouTube.

Badania social mediów najczęściej podkreślają ich złe strony: nieprawdziwy obraz świata, uzależnienie, kompulsywne korzystanie, co mogłoby świadczyć o niskiej świadomości użytkowników. Natomiast z tego badania wyłania się zupełnie inny obraz. Użytkownicy potrafią korzystać z Instagrama całkiem świadomie. Wchodzą po konkretne inspiracje, szukają porad influencerów na jasno określone tematy. Czyli doskonale wiedzą, po co wchodzą, czego szukają i co chcą z tego mieć. Są bardzo świadomi swoich potrzeb.

Bardzo ciekawa jest wyższa tolerancja na reklamy użytkowników Instagrama. Reklamodawcom więcej tam uchodzi na sucho, co może oznaczać, że użytkownicy doskonale rozumieją, iż świat kreowany na Instagramie jest bardziej podkręconą wersją rzeczywistości. Wszechobecne pomstowanie na sztuczność świata Instagrama nie ma sensu. Użytkownicy wiedzą, że on taki jest, akceptują jego reguły i wykorzystują go zgodnie ze swoimi potrzebami – mówi Rafał Olejniczak, niezależny konsultant i coach, ekspert w dziedzinach przywództwa i komunikacji.

Użytkownicy Instagrama to głównie osoby ze średnim i wyższym wykształceniem, w wieku 15–34 lata, mieszkańcy większych miast. Jest to atrakcyjna grupa z dużym potencjałem zakupowym**. To powód, dla którego Instagram stał się kolejnym bastionem producentów i dystrybutorów marek. Podobnie było kilka lat temu z Facebookiem.

O badaniu
Badanie „Potencjał sprzedażowy Instagrama. Raport BrandLift” zostało wykonane na zlecenie agencji marketingu influencerskiego BrandLift. Badanie ilościowe zostało zrealizowane techniką CAWI w społeczności Zymetria w listopadzie 2019 r., na grupie 400 osób w wieku 18–49 lat, która regularnie korzysta z Instagrama.

Celem było poznanie użytkowników Instagrama, podejmowanych przez nich działań, zwyczajów i opinii na temat serwisu. Badanie obejmowało m.in. znajomość i używanie mediów społecznościowych, częstotliwość, preferencje oraz skojarzenia i intensywność reklam.

Sprawdzono również zachowania użytkowników na Instagramie, powody korzystania z tego serwisu czy skłonność do kupna pod wpływem reklam. Badanie skupia się ponadto wokół influencerów i korzystania z poleceń influcencerów na Instagramie.

* www.statista.com
** „Instagram i jego polscy użytkownicy”, Polskie Badanie Internetu

  • 2
Potencjał sprzedażowy Instagrama

BrandLift zbadał Instagram i jego potencjał zakupowy

Potencjał sprzedażowy Instagrama

8 stycznia 2020

7 stycznia 2020