- 0
- 3
Postawy ekologiczne polskich firm – badanie EkoBarometr SW Research
Postępujący kryzys klimatyczny oraz coraz większa świadomość społeczna w obszarze ekologii zmieniły oczekiwania pracowników i konsumentów wobec przedsiębiorstw. Wraz z rosnącymi oczekiwaniami, które dotyczą większego zaangażowania w działania proekologiczne, firmy podejmują coraz więcej inicjatyw tego typu. Co jednak motywuje je do bycia eko? Czy w dobie green marketingu jest miejsce na szczere motywacje? W 4. edycji EkoBarometru Agencja SW Research zapytała o to pracowników polskich firm.
Ponad połowa badanych aktywnych zawodowo wskazuje, że ich firma podejmuje pojedyncze działania na rzecz ekologii i dbania o środowisko (58%). Niemal jeden na czterech respondentów ocenia, że w jego pracy nie podejmuje się żadnych działań w tym kierunku. Podejście to widoczne jest przede wszystkim wśród osób zatrudnionych w mikroprzedsiębiorstwach (do 9 osób).
Postawy ekologiczne są częstsze w największych przedsiębiorstwach, zatrudniających powyżej 250 pracowników. 23% z nich wskazuje, że ich organizacja wciela w życie wiele różnych działań na rzecz ekologii i ochrony środowiska.
Zdaniem badanych dwiema głównymi motywacjami stojącymi za podejmowaniem przez firmy działań proekologicznych są kwestie:
- finansowe (oszczędności) – 46%;
- prawne (konieczność stosowania się do przepisów) – 40%.
Znacznie rzadziej pracownicy wskazują na czystą chęć bycia ekologiczną firmą, wynikającą z jej systemu wartości (26%).
Postawy ekologiczne i ich intencje a wielkość przedsiębiorstw
Mikrofirmy rzadziej wykazują się postawą proekologiczną. Mimo to częściej niż pozostałym towarzyszą im w tych działaniach pobudki czysto ekologiczne, związane z wyznawanymi wartościami. Największe przedsiębiorstwa częściej niż mniejsze firmy kierują się z kolei:
- możliwością redukcji kosztów;
- wymogami prawnymi;
- chęcią dbania o swój wizerunek.
Kontekst biznesowy pokazuje jednoznacznie, że wypracowanie nawyków proekologicznych jest możliwe. Często wymaga to jednak dodatkowych źródeł motywacji. Dwa najczęstsze źródła to:
- ekonomia (redukcja kosztów);
- prawo (konieczność spełnienia określonych norm).
Dotyczy to przede wszystkim biznesów o dużej skali działalności (korporacji, firm powyżej 250 pracowników).
Aktywność firm na rzecz ekologii opiera się przede wszystkim na prostych rozwiązaniach, takich jak:
- umieszczanie pojemników do segregacji śmieci (49%);
- korzystanie z energooszczędnych żarówek (40%);
- umieszczanie roślin na terenie firmy (29%).
Przedsiębiorstwa rzadziej podejmują inicjatywy angażujące w ten proces pracowników, takie jak:
- zachęcanie ich do korzystania z ekologicznych form przemieszczania się, np. rowerów poprzez zapewnienie dla nich odpowiednich miejsc na terenie firmy czy komunikacji miejskiej (16%);
- włączania ich w akcje proekologiczne, np. sprzątanie lasu lub sadzenie drzew (14%).
Pomimo tego, że firmy mają możliwość wprowadzenia stosunkowo tanich i prostych rozwiązań, nadal 10% pracowników wskazuje, że w ich organizacji nie wykonuje się żadnych z tych proekologicznych aktywności.
– Przedsiębiorcy i osoby decyzyjne w firmach mają szereg relatywnie tanich i prostych we wdrożeniu możliwości działań proekologicznych. Wyniki potwierdzają obserwacje – najczęściej instalujemy w biurach kolorowe pojemniki na śmieci i żarówki energooszczędne. Częściej opiekujemy się kwiatami niż drukarkami i kłopotliwą wymianą tonerów. Znane są przypadki firm, które zabroniły przynoszenia plastikowych, jednorazowych butelek PET do biura, organizują akcje sadzenia drzew lub dofinansowują poruszanie się rowerem do pracy – komentuje Przemysław Wesołowski, prezes zarządu SW Research.
– Polityka pro-eko w firmach nie wynika tylko z widzimisię działań zarządów, ale jest przede wszystkim odpowiedzią na rosnące oczekiwania pracowników. Postawy proekologiczne firm są istotnymi wartościami, które są oceniane przez przyszłych kandydatów i pracowników – dodaje Wesołowski.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski. Próba badawcza została dobrana w sposób warstwowo-losowy, tak aby zapewnić zróżnicowanie respondentów pod względem podstawowych cech demograficznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie). Łącznie zebrano 1583 wywiady. Badanie zostało zrealizowane między 13 a 19 października 2022 r. przez agencję SW Research metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.