- 0
- 2
Postanowienia Polaków w 2023 r. – wyniki badania w ramach kampanii Pyszne.pl z Rafałem Rutkowskim
Chcemy zdrowiej się odżywiać, w tym ograniczać mięso, więcej ćwiczyć i oszczędzać – pokazują badania agencji analitycznej Insight Lab. Badanie jest częścią akcji Pyszne.pl związanej z „Veganuary”.
Obietnice zmian w życiu złożyło sobie w tym roku aż trzech na czterech mieszkańców naszego kraju. Badanie przeprowadzono z okazji corocznej, międzynarodowej akcji „Veganuary”.
Zdecydowana większość Polaków, bo aż 77%, zamierza w 2023 r. spróbować zmodyfikować swoje przyzwyczajenia. Najbardziej zdeterminowani na zmiany są najmłodsi respondenci. W grupie 18–24 lata podjęcie wyzwań w nowym roku deklaruje 81% badanych.
Co Polacy chcą zmienić w swoim życiu?
Na początku stycznia ręce zacierają przede wszystkim właściciele siłowni i innych obiektów sportowych. Badani najczęściej bowiem wskazywali w ankiecie, że wraz z nadejściem nowego roku chcą być bardziej aktywni fizycznie (61% badanych). Dużą grupę stanowią także ci, którzy chcą zmienić nawyki żywieniowe i zdrowiej się odżywiać (43%). Także rzucić palenie czy lepiej się wysypiać (po 33%).
Rezultaty badania odzwierciedlają również sytuację ekonomiczną i społeczną w Polsce w kontekście wydarzeń, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy. Planujemy:
- więcej oszczędzać (41% respondentów),
- systematycznie badać swój stan zdrowia (33%).
Do zmiany złych nawyków i wytrwania w noworocznych postanowieniach motywuje nas przede wszystkim chęć:
- lepszego samopoczucia (59%)
- poczucia bycia zdrowym (38%).
Zgodnie z wynikami badań noworoczne deklaracje podejmujemy najczęściej:
- w noc sylwestrową (29%),
- dwa tygodnie wcześniej (28%),
- miesiąc wcześniej (26%),
- w pierwszych dniach stycznia (15%).
Badanie Insight Lab zostało zlecone przez Pyszne.pl na potrzeby noworocznej akcji „Veganuary”. Grupa Just Eat Takeaway.com (właściciel serwisu) promuje ją na wielu rynkach równocześnie. To międzynarodowe wyzwanie, w którym uczestnictwo polega na wyeliminowaniu na miesiąc odzwierzęcych produktów żywnościowych. Nie zabrakło w nim więc wyników dotyczących tych postanowień Polaków, które skupiają się na temacie jedzenia.
I tak: osoby planujące w nowym roku lepiej i zdrowiej jeść najczęściej zamierzają ograniczyć w swoich dietach mięso (42%). 7% respondentów chce z niego zrezygnować całkowicie.
Zmiana nawyków żywieniowych jest dla wielu ludzi dużym wyzwaniem
Jak pokazują badania Insight Lab, pierwsze trudności związane z przejściem na dietę roślinną pojawiają się najczęściej po dwóch pierwszych tygodniach. Najwięcej osób, bo aż 41%, najzwyczajniej w świecie tęskni wtedy za smakiem kotleta. Niewiele mniej przyznaje: „to trudniejsze, niż myślałem” (36%) oraz obawia się, że nie da rady (35%).
Pyszne.pl promuje wyzwanie „Veganuary” już trzeci rok z rzędu. Aby ułatwić podjęcie „bezmięsnej” próby, na potrzeby tegorocznej kampanii marka przygotowała serię publikacji o tym, jak żyć bez mięsa czy produktów odzwierzęcych.
Stworzyła postać Wege Trenera, w którą wcielił się Rafał Rutkowski. Popularny komik i stand-uper w humorystyczny sposób będzie przez cały miesiąc motywował do wzięcia udziału challenge’u „Veganuary”. Będzie pokazywał, jak wytrwać w chwilach kryzysu. Filmy publikowane są od 9 stycznia do końca miesiąca na profilach aktora na Instagramie i TikToku oraz na stronie wegetrener.pl.
- 2