Ponad 60 proc. Polaków artykuły i odzież sportową kupuje w sklepach stacjonarnych
  • 0
  • 1
26.06.2020

Ponad 60 proc. Polaków artykuły i odzież sportową kupuje w sklepach stacjonarnych

Polacy na odzież oraz sprzęt sportowy przeznaczają średnio 193 euro rocznie. Jak wynika z raportu „Sports Retail Study 2020. Findings from a Central European consumer survey”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, 6 na 10 osób uprawiających sport wydaje te pieniądze przede wszystkim w sklepach stacjonarnych.

Najwięcej zwolenników zakupów sportowych online jest w Czechach oraz Niemczech. Osoby uprawiające sport stawiają na świadome zakupy. Ponad 60 proc. polskich badanych byłoby skłonnych zapłacić więcej za artykuły wytworzone zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Oprócz Polaków przebadano Niemców, Francuzów, Austriaków, Czechów, Węgrów, Rumunów oraz Bułgarów. Łącznie w badaniu wzięło udział ponad 6 tys. osób w wieku od 18 do 65 lat. Wydatki na aktywność związaną ze sportem wahają się średnio pomiędzy 95 euro (Węgry) a 295 euro (Austria) rocznie. Polacy na odzież oraz sprzęt sportowy przeznaczają średnio 193 euro rocznie.

We wszystkich badanych krajach większość respondentów kupuje towary sportowe głównie w sklepach stacjonarnych. We Francji, Austrii i Bułgarii odsetek kupujących w ten sposób przekracza 70 proc., natomiast zwolenników zakupów online najwięcej jest w Czechach (42,9 proc.) i Niemczech (38,6 proc.).

W czterech z ośmiu badanych krajów średnie wydatki osób robiących zakupy w internecie są wyższe niż kupujących stacjonarnie.

– Jeśli chodzi o Polskę, większość miłośników aktywności sportowej woli kupować w sklepach stacjonarnych. Tak zadeklarowało 61,5 proc. respondentów. Na ten cel przeznaczają oni średnio 180 euro rocznie. Zakupy sportowe w sklepach online robi 38,5 proc. uprawiających sport Polaków i jest to jeden z wyższych wyników w badanych krajach. Obserwując to, jak bardzo rozwija się e-commerce na skutek epidemii Covid-19, nie można wykluczyć, że wkrótce te proporcje zmienią się na korzyść sklepów online – mówi Michał Pieprzny, partner Deloitte, lider branży dóbr konsumenckich w Polsce.

W sklepach stacjonarnych nieco częściej zakupy robią kobiety niż mężczyźni. Klienci decydujący się na zakupy online wydają średnio 213 euro rocznie. Różnica pomiędzy wydatkami klientów robiących zakupy stacjonarnie i online wynika przede wszystkim z wyższych kwot pozostawianych w sklepach internetowych na odzież sportową.

Dlaczego ponad 60 proc. Polaków artykuły i odzież sportową kupuje w sklepach stacjonarnych? Przemawia do nas przede wszystkim szeroki asortyment, a także możliwość dotknięcia i przymierzenia towaru. Niskie ceny to z kolei największy atut zakupów w internecie. Tam doceniamy również wygodę w zamawianiu, dostawę do domu, a także, tak samo jak w wypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, szeroki asortyment. Co mogłoby zdecydować, że zamiast w sklepie stacjonarnym, zdecydujemy się na zakupy online? Przede wszystkim cena (62,3 proc.), specjalna oferta (50,2 proc.) oraz łatwe i darmowe zwroty (47 proc.).

We wszystkich badanych państwach zakupy online odbywają się głównie poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Na kolejnych miejscach są smartfony i tablety. Jeśli chodzi o Polskę, odsetek osób kupujących za pośrednictwem komputerów lub laptopów sięga 78,4 proc. Drugie miejsce zajmują smartfony (53,4 proc.), a trzecie tablety (15,9 proc.).

Zdaniem autorów raportu we wszystkich przebadanych krajach materiały i procesy produkcyjne przyjazne dla środowiska mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe związane z artykułami sportowymi.

– Jest to dość naturalne, gdyż zazwyczaj osoby uprawiające sport dbają nie tylko o swoje zdrowie, ale też o otoczenie, w którym żyją. Są to świadomi konsumenci, którzy dokonując zakupowych wyborów, zdają sobie sprawę, jaki mają one wpływ chociażby na środowisko – mówi Michał Pieprzny.

Największą uwagę na ten aspekt zwracają Austriacy. Aż 63 proc. z nich jest skłonnych zapłacić więcej nawet o 20 euro za produkty wykonane z materiałów przyjaznych dla środowiska. Z kolei najmniej chętni do tego są Niemcy (49 proc.) oraz Francuzi (48 proc.). W Polsce odsetek respondentów, którzy byliby skłonni zapłacić więcej za artykuły i ubrania wykonane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, wynosi 62,1 proc. Spośród krajów naszego regionu tylko nieco lepszy wynik (62,9 proc.) uzyskano w Rumunii. Średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi niemal 57 proc.

Gdzie szukamy informacji i opinii na temat odzieży i artykułów sportowych? Polacy przede wszystkim w sieci. Dla ponad 54 proc. badanych źródłem są porównywarki cenowe. Jednocześnie niemal w tym samym stopniu polegamy na osobistych poleceniach. Z kolei np. Austriacy oraz w mniejszym stopniu Francuzi i Niemcy opierają wiedzę na poleceniach sprzedawców w sklepach stacjonarnych.

  • 1
Ponad 60 proc. Polaków artykuły i odzież sportową kupuje w sklepach stacjonarnych

Ponad 60 proc. Polaków artykuły i odzież sportową kupuje w sklepach stacjonarnych

26 czerwca 2020