Ponad 28 mln zł kary dla BO Energy za nieuczciwe praktyki w fotowoltaice
  • 0
  • 2
8.01.2023

Ponad 28 mln zł kary dla BO Energy za nieuczciwe praktyki w fotowoltaice

UOKiK nałożył ponad 28 mln zł kary na spółkę BO Energy. Firma m.in. utrudniała konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy, wprowadzała ich w błąd co do współpracy z Ministerstwem Klimatu i co do bezpłatności audytu. W ramach zadośćuczynienia będzie musiała zwrócić pieniądze konsumentom, którzy odstąpili od umowy.

Spółka BO Energy (wcześniej FG Energy) z Krakowa zajmuje się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych. Umowy zawiera poza lokalem przedsiębiorstwa. Do Urzędu docierały skargi konsumentów na jej działalność. W lutym 2022 r. prezes UOKiK postawił FG Energy zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Teraz wydał decyzję, w której stwierdził, że spółka stosowała nieuczciwe praktyki.

Przedstawiciele spółki, aby zachęcić konsumentów do skorzystania ze swojej oferty, powoływali się w rozmowach z klientami na współpracę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska

Wyglądało to tak, jak na nagraniu uzyskanym w trakcie przeprowadzonej kontroli typu „tajemniczy klient”: „(…) nasza firma działa z ramienia Ministerstwa Klimatu. Może być sytuacja taka, że po moim spotkaniu będzie telefon jak odbywało się spotkanie, tak? No więc wiadomo, o ekologii rozmawialiśmy, tak?”. Tymczasem, jak ustalił UOKiK, taka współpraca nigdy nie miała miejsca.

Konsumenci byli też wprowadzani w błąd co do bezpłatności wstępnego audytu, którym spółka kusiła w internecie. Tymczasem z zapisów w umowach wynika, że w przypadku odstąpienia od nich FG Energy kazało płacić 2700 zł za pakiet czynności, którego najważniejszym elementem był audyt. O konieczności zapłaty tej kwoty mimo skutecznego odstąpienia od umowy przekonywał także handlowiec podczas kontroli typu „tajemniczy klient”.

Spółka w różny sposób starała się uniemożliwić klientom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa

Zgodnie z prawem w takiej sytuacji konsument ma 14 dni do namysłu. W tym czasie może zrezygnować bez ponoszenia żadnych kosztów.

Wyjątkiem jest wyraźne zażądanie świadczenia usług przed upływem terminu na odstąpienie. Wtedy konsument powinien zapłacić za wykonane prace. FG Energy próbowała taką zgodę przemycić np. w załączniku „Promocje”. Umieściła tam usługę „Montaż Ekspres”. W rzeczywistości nie wiązała się ona z korzyściami dla konsumenta. Termin końcowy pozostawał bez zmian, tylko ze zgodą na natychmiastowe rozpoczęcie prac i zapłatę za nie.

Spółka wprowadzała też do umów klauzule nakładające na konsumentów obowiązek współpracy

Na przykład przesyłania dokumentów, zatwierdzania wizualizacji podczas I etapu, który miał się zakończyć 14 dni od podpisania umowy, czyli w czasie, kiedy klienci mogli jeszcze odstąpić od umowy. Mogło ich to wprowadzać w błąd co do możliwości skorzystania z tego prawa.

Tak samo mylący jest zapis w umowie, że konsument „wraz z rozpoczęciem montażu utraci przysługujące mu prawo do odstąpienia od umowy”. Przepisy przewidują taki wyjątek tylko w sytuacji, gdy przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu zostają nierozłącznie połączone z innymi. Zdaniem prezesa UOKiK elementy instalacji fotowoltaicznej nie są nierozerwalnie połączone ze sobą nawzajem ani z podłożem, na którym są zamontowane.

Prezes Urzędu nałożył na BO Energy (wcześniej FG Energy) karę w wysokości ponad 28 mln zł (28 403 498 zł). Po uprawomocnieniu się decyzji spółka będzie też musiała poinformować o niej konsumentów. Dodatkowo ma obowiązek:

  • zawiadomić wszystkie osoby, które odstąpiły od umowy, ale nie otrzymały zwrotu pieniędzy, że mogą się o to ubiegać;
  • rozliczyć się z tymi osobami.
  • 2
BO Energy ukarana za nieuczciwe praktyki

BO Energy ukarana za nieuczciwe praktyki

BO Energy ukarana za nieuczciwe praktyki

7 stycznia 2023

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
7.01.2023

Postawy ekologiczne polskich firm – badanie EkoBarometr SW Research

Postępujący kryzys klimatyczny oraz coraz większa świadomość społeczna w obszarze ekologii zmieniły oczekiwania pracowników i konsumentów wobec przedsiębiorstw. Wraz z rosnącymi oczekiwaniami, które dotyczą większego zaangażowania w działania proekologiczne, firmy podejmują coraz więcej inicjatyw tego typu. Co jednak motywuje je do bycia eko? Czy w dobie green marketingu jest miejsce na szczere motywacje? W 4. edycji EkoBarometru Agencja SW Research zapytała o to pracowników polskich firm.

6 stycznia 2023

5 stycznia 2023