Polskim YouTube rządzą Cyber Marian, DonGuralesko i Red Lipstick Monster – analiza PSMM
  • 0
  • 0
17.02.2017

Polskim YouTube rządzą Cyber Marian, DonGuralesko i Red Lipstick Monster – analiza PSMM

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności twórców filmów na YouTube. Który z nich ma największy potencjał reklamowy? Według analizy firmy Press-Service Monitoring Mediów na podium są: Cyber Marian, DonGuralesko i Red Lipstick Monster.

Numerem 1 zestawienia został Cyber Marian z wynikiem 1,5 tys. publikacji. Za nim uplasował się DonGuralesko (1,4 tys.), który nieznacznie wyprzedził Red Lipstick Monster (1,4 tys.).

W pierwszej piątce znaleźli się także: 20m2 i Letni Chamski Podryw, a na kolejnych miejscach: MaxFloRecTV, ReZigiusz, Gimper, StepRecords, Krzysztof Gonciarz i Stuu.

Liczba publikacji na temat twórców z YouTube w 2016 r.:

Promocyjnie najbardziej zyskała Red Lipstick Monster. Wartość ekwiwalentu reklamowego materiałów na jej temat wyceniono na prawie 17 mln zł.

Tyle należałoby wydać na informacje wyemitowane w telewizji, radiu i prasie bądź artykuły sponsorowane na portalach internetowych, aby uzyskać taki sam poziom ekspozycji kanału na YouTube, co w wypadku opublikowanych materiałów.

Pod względem AVE drugie miejsce zajął kanał 20m2 z wynikiem 7,8 mln zł. Kolejne to: ReZigiusz (6 mln zł), Stuu (5,3 mln zł) oraz Krzysztof Gonciarz (4,9 mln zł).

Na czołowych miejscach znaleźli się także: Littlemoonster96, Polimaty, AbstrachujeTV, DonGuralesko, Cyber Marian, SA Wardęga i Banshee.

Ekwiwalent reklamowy materiałów opublikowanych na temat youtuberów w 2016 r.:

Największe dotarcie osiągnęły materiały nawiązujące do kanału 20m2 Łukasza Jakóbiaka. Potencjalnie można się było z nimi zetknąć 710 mln razy. Na miejscu drugim znalazła się Red Lipstick Monster – dotarcie w jej wypadku wyniosło 410 mln kontaktów. Zestawienie top 3 zamyka DonGuralesko z wynikiem 299 mln kontaktów.

Twórców tych nie brakowało także na okładkach czasopism. Najczęściej dziennikarze informowali na jedynkach o ReZigiuszu, a następnie o DonieGuralesko i Letnim Chamskim Podrywie. Kolejne lokaty należały do kanałów: Red Lipstick Monster, Stuu, Abstrachuje TV, JDabrowsky, 20m2, Smav i Littlemoonster96.

95 proc. materiałów, które nawiązywały do Cyber Mariana, pochodziło z Internetu. Drugim co do popularności źródłem w jego wypadku okazała się prasa (4 proc. przekazu), a trzecim telewizja i radio (1 proc.).

Materiały na temat Cyber Mariana najczęściej publikowane były na portalach: Apynews.pl, Naekranie.pl i Wirtualnemedia.pl oraz w tytułach: „Press”, „Bravo” i „Dziennik Elbląski”. W telewizji i radiu dominowały: TVN Turbo, TVP2 oraz Radio Eska Trójmiasto.

Procentowy udział materiałów na temat Cyber Mariana:

W radiu i telewizji najczęściej mówiono o DonieGuralesko. Te media stanowiły 5 proc. całkowitego przekazu.

DonGuralesko najczęściej pojawiał się w stacjach: WTK, Polskie Radio Program 4, Radio Eska Wrocław. Portale internetowe zgarnęły 91 proc. medialnego tortu vlogera. Prym wiodły: Cojestgrane24.wyborcza.pl, Kulturadostepna.pl i Cgm.pl. Prasa stanowiła 4 proc., a najaktywniejsze  tytuły to: „Polska – Głos Wielkopolski”, „Polska – Dziennik Zachodni” i „Gazeta Wyborcza – Płock”.

Dziennikarze prasowi zdecydowanie najczęściej pisali o Red Lipstick Monster. 8 proc. przekazu należało właśnie do tego medium. Duże zainteresowanie okazały: „Nowości”, „Express Bydgoski”, „Glamour”.

Najwięcej publikacji ukazało się jednak w Internecie – 90 proc. całości przekazu. Najwięcej uwagi Red Lipstick Monster poświęciły Apynews.pl, Wizaz.pl i Vstars.pl. W telewizji i radiu vlogerki dotyczyło 30 materiałów, co stanowiło 2 proc., niemniej pojawiała się ona głównie w ogólnopolskich stacjach: TVN, TVP2 i Superstacja.

Popularność medialna vlogerów rozkładała się dosyć równomiernie przez cały zeszły rok. Tylko w kilku wypadkach można dostrzec wyraźne piki. Największy skok odnotował Cyber Marian w listopadzie, a następnie Red Lipstick Monster w grudniu, Letni Chamski Podryw w lutym, Gimper i ReZigiusz w marcu.

Niewielkie wzrosty popularności medialnej analitycy PSMM odnotowali także w maju i czerwcu. Pierwszy dotyczył DonaGuralesko, a drugi Cyber Mariana.

O badaniu
Press-Service Monitoring Mediów przebadał częstotliwość występowania w mediach 25 najbardziej medialnych youtuberów z zestawienia stu najpopularniejszych polskich kanałów na YouTube.

Analizie poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Metoda: ilościowa analiza danych. Raport dotyczy 2016 r. Dwadzieścia pięć najczęściej wzmiankowanych kanałów poddano badaniu jakościowemu.

  • 3

16 lutego 2017

Reklama
Reklama