- 0
- 1
Polskie firmy coraz częściej stawiają na sztuczną inteligencję – raport KPMG
W 2024 r. 28% polskich firm wdrożyło narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI). Kolejne 30% planuje ich implementację w najbliższych miesiącach. Tak wynika z raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu 2024”, opracowanego przez KPMG we współpracy z Microsoftem.
Polskie firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę ze znaczenia inwestycji w sztuczną inteligencję dla przyszłości swoich działań. Kluczowe korzyści, jakie firmy osiągają dzięki AI, to:
- poprawa jakości danych,
- zwiększenie efektywności raportowania,
- minimalizowanie ryzyka błędu.
Według raportu 28% polskich przedsiębiorstw zadeklarowało wdrożenie narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. Oznacza to wzrost o 13 punktów procentowych w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania. Kolejne 30% firm, które jeszcze nie zainwestowały w te technologie, planuje ich implementację.
Największe zaawansowanie w wykorzystaniu sztucznej inteligencji wykazują sektory:
- motoryzacyjny (47% firm wdrożyło tę technologię),
- finansowy (40% organizacji).
Pomimo dynamicznego rozwoju AI w polskich firmach wyzwaniem pozostaje pomiar skuteczności narzędzi opartych na tej technologii
65% organizacji nie mierzy efektywności swoich rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Wskazuje to na potrzebę lepszego monitorowania wyników działań cyfrowych. Odsetek takich organizacji wzrósł o 3 p.p. w porównaniu z ubiegłoroczną edycją raportu.
Zwiększył się udział firm, które oceniają dotychczasowe działania jako wysoce skuteczne (12% respondentów, w porównaniu do 4% przed rokiem). Po raz kolejny żadna z organizacji prowadzących pomiar efektywności nie zadeklarowała, że ich działania związane z wykorzystaniem AI są nieskuteczne.
Raport jest dostępny bez podawania danych na stronie: Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu. Edycja 2024
O raporcie
Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI na przełomie stycznia i lutego 2024 r. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Grupę stanowili menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów oraz prezesi.
Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż dziesięciu pracowników.
Podmioty zostały skategoryzowane według swojej przeważającej działalności do dziewięciu sektorów:
- budownictwo i nieruchomości;
- energetyka, wydobywanie, usługi komunalne;
- life sciences (farmacja, chemia, urządzenia medyczne);
- motoryzacja;
- rynek dóbr konsumpcyjnych;
- sektor finansowy;
- technologie informacyjne, media i komunikacja;
- transport, spedycja i logistyka;
- inne.
- 1