„Polska kulinarnie 2014” – raport IRCenter i LeadR
  • 0
  • 1
17.07.2014

„Polska kulinarnie 2014” – raport IRCenter i LeadR

Social cooking, czyli gotowanie i jedzenie posiłków wśród przyjaciół, to trend, który można było obserwować przed rokiem. Od niedawna internauci częściej jednak skupiają się przy gotowaniu na tym, co lubią oni sami, ich krewni i najbliżsi. Preferencje żywieniowe polskich użytkowników Sieci opisuje raport „Polska kulinarnie 2014”, zrealizowany przez IRCenter i LeadR.

W 2014 r. została opublikowana druga edycja badania „Polska kulinarnie”, poświęconego – jak i w 2013 r. – związkowi Internetu i komunikacji mobilnej ze zwyczajami kulinarnymi Polaków.

Celem badania było pokazanie, jak internauci różnią się pod względem wykorzystania Sieci przy komponowaniu posiłków i jakie interaktywne źródła kulinarnych inspiracji są dla nich najważniejsze.

W tym roku internautów podzielono na pięć kulinarnych segmentów. Dominują kobiety gotujące dla swoich rodzin (zwracające szczególną uwagę na obiady). W porównaniu do 2013 r. zdecydowanie jednak przybyło singli jedzących na mieście (dla których liczą się kolacje), jak i osób gotujących razem z innymi członkami rodziny.
   
Internauci a gotowanie – 5 segmentów:

Respondenci zapytani o to, co liczy się dla nich w kontekście posiłków, najczęściej wskazują na przyjemność (jedzenie nietypowych, oryginalnych posiłków w dobrej atmosferze) oraz ekologię (ekologiczne składniki zapewniające zrównoważony rozwój). Na co dzień najczęściej są zainteresowani typową polską i włoską kuchnią. Osoby korzystające z różnych kanałów mediów społecznościowych zwracają uwagę na inne aspekty przepisów i składników.

Jak w zeszłym roku – dla internautów zainteresowanych gotowaniem najważniejszymi źródłami kulinarnych inspiracji są internetowe serwisy z przepisami i książki kucharskie. Jednocześnie wzrosła rola prasy i telewizyjnych programów kulinarnych.

Widać również, że powoli stabilizuje się wpływ tradycyjnych kanałów internetowych na polskie gotowanie. Dotyczy to zwłaszcza Facebooka, który zaczął być jednym z głównych kulinarnych kanałów komunikacji internetowej w 2013 r.

Ranking najważniejszych kulinarnych blogów i stron fanowskich nie zmienił się w porównaniu do zeszłego roku. Widać jednak wzrost liczby obejrzeń poszczególnych kanałów z przepisami w YouTube oraz stabilizację liczby osób korzystających z urządzeń mobilnych podczas gotowania.

Nie wzrósł za to odsetek internautów kupujących produkty spożywcze przez Internet. Są to najczęściej single w wieku 35–44 lata, mieszkający w większych miejscowościach. Najczęściej korzystają z serwisów Tesco, Frisco i Alma 24.

Pełną treść raportu można pobrać ze strony www.ircenter.com.

O badaniu
Badanie trwało od 7 do 13 lutego 2014 r., przeprowadzono je na reprezentatywnej próbie 2477 internautów. Raport uwzględnia wyniki badania kwestionariuszy online, skanu Internetu (mediów społecznościowych) i dane dotyczące korzystania z wyszukiwarki Google.

  • 1

17 lipca 2014

Reklama
Reklama