Polscy semiotycy marketingowi tworzą Visual & Narrative Institute
  • 0
  • 1
10.07.2020

Polscy semiotycy marketingowi tworzą Visual & Narrative Institute

Doświadczeni polscy semiotycy marketingowi działający do tej pory niezależnie połączyli siły. Tworzą Visual & Narrative Institute.

Celem instytutu jest tworzenie i sprzedaż nowej generacji raportów syndykatowych wykorzystujących semiotykę. Z założenia nie są to raporty o trendach kulturowych, ale o świecie wizualnym – symbolach, znakach, kodach i narracjach, które otaczają nas na co dzień i wpływają na naszą percepcję rzeczywistości.

Świat wizualny staje się coraz bardziej znaczącym aspektem współczesnej kultury. Przekazy instagramowe, facebookowe, memy, GIF-y itp. odzwierciedlają tendencję naszych czasów, w których przekaz obrazowo-symboliczny staje się wiodący i dominuje nad tekstem.

Marketingowi brakuje obecnie dobrych i efektywnych narzędzi do zrozumienia i interpretowania świata wizualnego. Także narzędzi do świadomego zarządzania symbolami, kodami i narracjami w produktach – uważają twórcy projektu.

Wizualne analizy semiotyczne ukazują ogromny chaos panujący w świecie opakowań i komunikacji. Symbole, kody i narracje stosowane są przypadkowo, wybiórczo i mało spójnie. W ten sposób powstają przekazy o dość niejasnym znaczeniu, mało dystynktywne i o słabej symbolicznej sile oddziaływania na konsumentów. W większości wypadków marki nie są w stanie kontrolować swojej symbolicznej i narracyjnej spójności, bo nie mają do tego odpowiednich narzędzi.

Raporty instytutu mają wypełnić tę lukę. Mają pomóc zapanować nad chaosem znakowym, zrozumieć porządek wizualny obecny w kulturze i komunikacji i tym samym świadomie stosować symbole, kody, motywy narracyjne dla produktów i marek.

W przeciwieństwie do syndykatowych raportów konsumenckich, które koncentrują się na badaniu konsumentów i ich opinii, raporty Visual & Narrative Institute będą wskazywać na trzy istotne dla marki i produktu aspekty:

  • jak coś komunikować, np. jak mówić o naturalności albo o tradycji zgodnie z dzisiejszą kulturą,
  • jakich elementów wizualnych użyć – symbole, kody, kolory, czcionki i inne elementy wizualne w komunikacji (na opakowaniach i w reklamach),
  • z jakich narracji skorzystać – rola marki w opowieści, bohaterowie, następstwo zdarzeń (w komunikacji).

Visual & Narrative Institute tworzą:

Krzysztof Polak i Marzena Żurawicka – semiotycy i kulturoznawcy, którzy wprowadzili semiotykę na polski rynek w 2005 r. Prowadzą Semiotic Solutions. Są inicjatorami i koordynatorami nowego projektu.

Paulina Goch-Kenawy – semiotyczka i filozofka w latach 2005–2012 pracująca z Semiotic Solutions, a obecnie prowadząca Semiosferę zajmującą się strategiami kulturowymi.

Marcin Napiórkowski – semiotyk z Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, dr hab. Autor książek i badań na temat współczesnej mitologii.

Jacek Wasilewski – narratolog i semiotyk, dr hab. z Uniwersytetu Warszawskiego. Autor wielu książek i badań o narracjach i storytellingu. Prowadzi własną firmę Narrative Impact.

Właśnie ukazał się na rynku pierwszy raport Visual & Narrative Institute, pt. „Symbole, kody i narracje odporności”. Odporność to jeden z najważniejszych tematów 2020 r. Pandemia przyspieszyła proces, który zachodził już od lat. Kody i narracje związane z ochroną przed zarazkami, podniesieniem wydajności organizmu, bezpieczeństwem rodziny, a nawet hakowaniem ciała towarzyszą dziś nie tylko suplementom diety. Również produktom spożywczym, napojom, a nawet sprzętom AGD (oczyszczacze powietrza, wyciskarki do soku). Świadoma praca nad odpornością stała się częścią modnych stylów życia, tematem obszernie dyskutowanym przez bestsellerowe poradniki, naukowców i samozwańczych guru.

Raport przedstawia 18 kluczowych sposobów, jak mówić dzisiaj o odporności. Ukazuje on ważne wątki w kulturze (prasie, Internecie, social media), które są istotnymi insightami do pozycjonowania marki i produktu. Silny nacisk położony jest na konwencje wizualne do wykorzystania oraz narracje, na których można oprzeć komunikację.

Raport zawiera też przykłady opakowań i reklam, które korzystają z określonych symboli, kodów, narracji. Jest mapą wskazującą, jakich kodów wizualnych, symboli czy narracji użyć, aby tworzyć reklamy, opakowania i marki odnoszące się do odporności oraz najlepiej pasujące do dzisiejszej kultury.

  • 1
Visual & Narrative Institute

Powstał Visual & Narrative Institute

10 lipca 2020

9 lipca 2020