Polscy reklamodawcy zaniepokojeni kwestią ochrony danych i pozycją gigantów internetowych
  • 0
  • 3
13.02.2018

Polscy reklamodawcy zaniepokojeni kwestią ochrony danych i pozycją gigantów internetowych

Rosnąca pozycja Google’a i Facebooka oraz kwestie związane z ochroną danych osobowych są dziś przedmiotem największego niepokoju i zainteresowania polskich reklamodawców – pokazuje badanie firmy Wavemaker.

Viewability, czyli kwestia poziomu widoczności reklam online, uzupełnia podium największych wyzwań i zagrożeń wskazywanych w badaniu. Dla ponad połowy badanych reklamodawców pozostaje ona przedmiotem największego zainteresowania.

Badanie polskiego Wavemakera zostało zrealizowane w grudniu 2017 r., na chwilę przed wprowadzeniem nowej marki na rynek agencji mediowych. Zbiegło się ono w czasie z podobnym międzynarodowym projektem realizowanym przez WARC (World Advertising Research Center). Wykazało pewne różnice między podejściem lokalnych i globalnych reklamodawców.

O ile znaczenie kwestii ochrony danych i viewability reklam w Sieci są w obu przypadkach wyraźnie docenione, o tyle już tylko polscy marketerzy mają tak duże obawy związane z dominacją Google’a i Facebooka. Co ciekawe, w obu badaniach relatywnie niewielkie znaczenie reklamodawcy przykładali do ad fraud*, co nie dziwi szczególnie w Polsce ze względu na niewielką skalę zjawiska, ale i adblocków**, które w Polsce są wyjątkowo popularne – komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO Wavemakera.

Wzrasta znaczenie programmatic oraz technologii umożliwiających automatyczny zakup reklam. Rośnie także rola Google’a i Facebooka dających szeroki dostęp do swoich narzędzi.

Wszystko to skłoniło firmę Wavemaker do sprawdzenia, jak reklamodawcy postrzegają w związku z tymi zjawiskami przyszłą rolę agencji mediowych. Okazuje się, że sceptycy co do ich przyszłości pozostawali w mniejszości. Gros badanych uważa, że rola agencji się nie zmieni.

Obecnie agencje mediowe wydają się najważniejszym lub jednym z najważniejszych dostawców usług marketingowych obok agencji reklamowych. Ponad 90 proc. badanych przyznało im 4 lub 5 punktów w 5-stopniowej skali. Trzecie miejsce należy do Google’a. Zaraz za nim plasuje się Facebook. Gracze ci zostali ujęci na liście, ponieważ oferują otwarty dostęp do swoich narzędzi.

O badaniu
Badanie objęło 79 polskich reklamodawców. Zostało zrealizowane przez Wavemaker w grudniu 2017 r.

* firma Meetrics szacuje, że ad fraud w Polsce nie przekracza 2 proc. budżetów kampanii online
** badanie Wavemaker z 2016 r. określiło na 36 proc. poziom penetracji adblocków w Polsce

13 lutego 2018

Czytaj także

12 lutego 2018

Reklama
Czytaj także
Reklama