Polscy nadawcy radiowi solidarnie przeciwko zwiększeniu limitu polskiej muzyki do 49%
  • 0
  • 1
17.02.2021

Polscy nadawcy radiowi solidarnie przeciwko zwiększeniu limitu polskiej muzyki do 49%

Nadawcy reprezentujący łącznie 202 polskie radiowe stacje ogólnopolskie, ponadregionalne i lokalne wspólnie wystosowali list do władz, w którym stanowczo sprzeciwiają się podniesieniu minimalnego udziału utworów polskojęzycznych z 33% do 49%. Radiowcy podkreślają, że będzie miało to katastrofalne skutki dla polskiej radiofonii. Na zmianie straci też skarb państwa i sami krajowi artyści, którym ta zmiana ma ponoć pomóc.

Jak podkreślają sygnatariusze listu, na proponowanej zmianie i podniesieniu limitu polskiej muzyki do 49% zyskają wielkie światowe koncerny internetowe – przede wszystkim platformy streamingowe typu Spotify, Tidal, Deezer, Google Play Music, Apple Music, Amazon Music Unlimited. Nie podlegają one żadnym tego typu regulacjom, a użytkownicy tych usług mają możliwość wybrania playlisty złożonej wyłącznie z zagranicznych piosenek oraz przeskakiwania utworów, które im nie odpowiadają. Stacje radiowe mają utrudnione konkurowanie z tymi podmiotami z powodu licznych obowiązków i ograniczeń koncesyjnych. Zwiększenie obowiązkowego limitu polskiej muzyki może doprowadzić do przeregulowania stacji radiowych w Polsce – uważają.

W liście nadawcy podkreślają też, że obecnie playlisty układane są na podstawie bardzo szczegółowych badań preferencji muzycznych wśród odbiorców konkretnych rozgłośni, co jest standardem na całym świecie. Niedopasowanie muzyki w radiu do oczekiwań słuchaczy spowoduje ich odejście. To pociągnie za sobą spadek zainteresowania reklamodawców radiem i obniżenie przychodów reklamowych. Odbije się to na kondycji finansowej nadawców, którzy będą zmuszeni zmniejszyć koszty, a do budżetu państwa odprowadzać będą niższe podatki.

Z powodu braku środków nadawcy wycofają się z organizowania koncertów i letnich eventów dla słuchaczy z udziałem polskich piosenkarzy. Nastąpi też ograniczenie wydatków w innych obszarach (np. zatrudnienie). Również polscy twórcy odczują finansowo spadek przychodów stacji, bo tantiemy są co do zasady płacone proporcjonalnie do przychodów stacji radiowych i niezależnie od pory emisji utworów.

Odbiorcy mogą porzucić radio na rzecz zagranicznych koncernów, które nie zatrudniają pracowników w Polsce (poza niewielkimi zespołami marketingowymi) i nie płacą w kraju podatków. Stracą kontakt nie tylko z prezentowaną w rozgłośniach polską muzyką. Radio oferuje – poza kontaktem z rodzimymi nagraniami – także rzetelną informację, publicystykę, rozrywkę dla wszystkich grup wiekowych. Rozgłośnie wspierają lokalne i krajowe inicjatywy społeczne, charytatywne i kulturalne, integrują lokalne społeczności – podkreślają sygnatariusze. Tego wszystkiego nie oferują i nie będą oferowały pozostające poza kontrolą i regulacją zagraniczne serwisy streamingowe.

Radiowcy zaznaczają, że po ewentualnym wprowadzeniu wyższego limitu Polska będzie miała najbardziej restrykcyjne przepisy tego typu w całej Europie. Nawet we Francji, która ma najsurowsze regulacje, istnieje nakaz emisji 40% francuskiej muzyki. Różnica między Polską i Francją polega na wielkości rynku. Językiem francuskim posługuje się 600 mln ludzi, polskim – 15 razy mniej. Prawo we Francji jest elastyczne – można obniżyć próg do 35%, jeśli zadeklaruje się granie minimum 25% nowych piosenek, co jest bardzo korzystne dla stacji skierowanych do młodzieży. W innych krajach progi dla rodzimej muzyki są albo dużo niższe, albo w ogóle nie ma tego typu wymogów.

KRAJ

MINIMALNY UDZIAŁ RODZIMEJ MUZYKI

UWAGI

FRANCJA

40%

udział spada do 35%, gdy 25% muzyki to debiutanci

WĘGRY

35%

PORTUGALIA

30%

SŁOWACJA

25% komercyjne
30% publiczne

rodzima muzyka” rozumiana jest jako piosenki słowackojęzyczne i piosenki w innych językach tworzone przez Słowaków

UKRAINA

25%/35%

25% – dla stacji grających piosenki głównie w językach krajów UE (w tym po angielsku); 35% – dla stacji grających piosenki głównie rosyjskojęzyczne

HOLANDIA

0% komercyjne

35% publiczne

dotyczy tylko publicznego Radia 2

SŁOWENIA

0% komercyjne
40% publiczne

m.in. IRLANDIA, DANIA SZWECJA, FINLANDIA, NORWEGIA, NIEMCY, LITWA, ŁOTWA

0% brak regulacji

Przedstawiciele rozgłośni podkreślają też, że propozycja polskiego rządu w ogóle nie uwzględnia specyfiki wielu formatów radiowych. Stacjom nadającym w wąskich formatach będzie trudno dobrać odpowiednią ilość polskiego repertuaru wpisującego się w ich profil. Ucierpieć, a nawet upaść mogą ambitne projekty, takie jak rozgłośnie nadające muzykę filmową, chillout, klasyczny rock czy stacje skierowane do młodego słuchacza nadające w formacie CHR.

Pod listem skierowanym m.in. do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podpisali się prezesi czterech największych grup radiowych w Polsce: Eurozetu, Grupy RMF, Grupy Radiowej Agory i Time, a także przedstawiciele Pakietu niezależnych, który skupia 58 lokalnych rozgłośni. Łącznie sygnatariusze reprezentują 202 stacje, czyli blisko 70% wszystkich istniejących w Polsce.

  • 1
polscy nadawcy radiowi

Polscy nadawcy radiowi przeciw zwiększaniu limitu polskiej muzyki

16 lutego 2021

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
16.02.2021

Dzieci wykorzystywane seksualnie są bezsilne – kampania 1% Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Według badań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę* blisko pół miliona dzieci w Polsce doświadczyło wykorzystywania seksualnego. To szokujące statystyki, które i tak są niedoszacowane, gdyż większość dzieci nigdy tego faktu nie ujawnia. Fundacja od 30 lat konsekwentnie, na wielu obszarach działa na rzecz zapobiegania wykorzystywaniu seksualnemu najmłodszych. Teraz rozpoczyna kampanię 1%.