- 0
- 8
Połowa pokolenia Z może zaakceptować krótkoterminowe ograniczenia ekonomiczne dla zrównoważonej przyszłości
Pokolenie Z da decydentom czas na to, aby osiągnąć wzrost gospodarczy, jeżeli będą w stanie przedstawić przejrzysty cyfrowy plan na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości. Tak wynika z badania „Future Proof” Dell Technologies.
Zgodnie z badaniem Dell Technologies niemal połowa (47%) pokolenia Z gotowa jest zaakceptować krótkoterminowe ograniczenia ekonomiczne, takie jak niższy wzrost PKB. W zamian decydenci powinni zainwestować w strategię długoterminową, która promuje bardziej zrównoważony rozwój.
Badanie przeprowadzone w 15 krajach dotyczyło opinii osób dorosłych z pokolenia Z (osoby w wieku 18–26 lat) na temat strategii ożywienia społeczno-gospodarczego. Niemal dwie trzecie (64%) respondentów wychodzi z założenia, że technologia odegra istotną rolę w walce z kryzysem klimatycznym.
Wielu przedstawicieli pokolenia Z jest gotowych zaakceptować krótkoterminowe ograniczenia ekonomiczne
Uznają oni:
- zrównoważoną energię (42%),
- umożliwienie wdrożenia modelu gospodarki o obiegu zamkniętym (39%),
- bardziej zrównoważony transport publiczny (29%)
za trzy najważniejsze obszary inwestycyjne, które rządy powinny traktować priorytetowo. Jedna czwarta respondentów (25%) wyraża również poparcie dla zwiększenia edukacji obywateli na temat zrównoważonego rozwoju.
Zaufanie pokolenia Z dotyczące tego, że inwestycje skupione na ożywieniu sektora publicznego przyniosą rozkwit gospodarki w perspektywie 10 lat, jest podzielone. Jedna trzecia ich przedstawicieli na całym świecie (32%) wyraża niskie zaufanie lub w ogóle jego brak. Z kolei 38% jest niezdecydowanych, a 29% wyraża wysokie bądź pełne zaufanie.
Można oczywiście zaobserwować zróżnicowanie geograficzne. Największa liczba respondentów z Singapuru (56%) i Korei (41%) wyraża wysokie lub pełne zaufanie. Największe odsetki respondentów, których zaufanie było niskie bądź nie było go w ogóle, odnotowano w Japonii (47%) i Brazylii (49%).
Ankietowani wyrazili opinię, że cyfrowa przyszłość musi mieć silne podstawy w postaci cyberbezpieczeństwa
Ponad połowa z nich (56%) uważa, że istnieje potrzeba wprowadzenia rygorystycznych przepisów prawnych i dokonania większych inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Wszystko to dla ochrony infrastruktury krajowej i zapewnienia, że prywatne przedsiębiorstwa spełniają ścisłe standardy. Jak to umożliwić i zwiększyć zaufanie w stosunku do rządów? 38% respondentów chce, aby sektory prywatny oraz publiczny były wobec siebie nawzajem odpowiedzialne i współpracowały ze sobą.
Pokolenie Z uznaje wartość rozwijania kompetencji cyfrowych niezbędnych w ich przyszłych miejscach pracy
Trzy czwarte respondentów (76%):
- uważa, że zdobycie nowych kompetencji cyfrowych ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia możliwości w przyszłej karierze zawodowej,
- planuje takie kompetencje zdobyć.
Ankietowani czują, że w trakcie edukacji można było ich lepiej przygotować w kwestii kompetencji cyfrowych
Ponad dwie piąte respondentów (44%) twierdzi, że w szkole nauczono ich jedynie bardzo podstawowych umiejętności komputerowych. Około jednej dziesiątej (12%) nie przekazano żadnej wiedzy w zakresie technologii ani kompetencji cyfrowych. Ponad jedna trzecia (37%) uważa, że szkoła (poniżej 16. roku życia) nie przygotowała ich w zakresie umiejętności technologicznych potrzebnych w planowanych przez nich zawodach.
Jak można by pomóc wypełnić lukę w kompetencjach cyfrowych? Jedna trzecia (34%) respondentów proponuje, by kursy związane z technologią na wszystkich poziomach edukacji były ciekawsze i powszechniej dostępne. Jedna czwarta (26%) uważa, że obowiązkowe kursy związane z technologią przed 16. rokiem życia zachęcą młodych ludzi do obrania ścieżki kariery skupiającej się na technologii.
Jakie obszary inwestycji rządy powinny traktować priorytetowo, aby pomóc wyeliminować dyskryminację cyfrową w obrębie różnych lokalizacji, grup demograficznych oraz społeczno-ekonomicznych?
Pokolenie Z uważa, że należy skupić się przede wszystkim na:
- dostępie do urządzeń oraz łączności dla grup znajdujących w niekorzystnej sytuacji (33%),
- łączności na obszarach wiejskich (24%).
Trzy priorytety wskazane przez pokolenie Z na całym świecie:
- wspieranie wzrostu gospodarczego,
- poprawa świadczeń opieki zdrowotnej (21%),
- inwestowanie w edukację w celu wyeliminowania luki w umiejętnościach (11%),
- inwestowanie w zrównoważoną/ekologiczną infrastrukturę (11%).
Metodologia badania:
Badanie terenowe zostało przeprowadzone przez Savanta ComRes, spółkę zajmującą się badaniami rynku, w lipcu i sierpniu 2022 r. w ponad 15 lokalizacjach.
Pula respondentów: 15 105 osób dorosłych z pokolenia Z (osoby w wieku 18–26 lat), reprezentatywna dla każdego kraju pod względem płci oraz regionu na każdym rynku. Lokalizacje:
- Australia (1018 respondentów)
- Brazylia (1021 respondentów)
- Kanada (1011 respondentów)
- Francja (1014 respondentów)
- Niemcy (1020 respondentów)
- Włochy (1063 respondentów)
- Japonia (1021 respondentów)
- Korea (1020 respondentów)
- Meksyk (1005 respondentów)
- Holandia (1013 respondentów)
- Nowa Zelandia (811 respondentów)
- Singapur (1022 respondentów)
- Hiszpania (1019 respondentów)
- Wielka Brytania (1041 respondentów)
- Stany Zjednoczone (1006 respondentów)
- 8