Polkomtel (oferta na kartę) z zarzutami prezesa UOKiK - Marketing przy Kawie
Polkomtel z zarzutami prezesa UOKiK za nieprawidłowości w ofercie na kartę
  • 0
  • 1
4.11.2025

Polkomtel z zarzutami prezesa UOKiK za nieprawidłowości w ofercie na kartę

Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów i stosowanie niedozwolonych postanowień umownych – takie są zarzuty wobec spółki Polkomtel. Prezes UOKiK kwestionuje praktyki polegające na nieuprawnionym pobieraniu opłat za utrzymanie numeru w sieci, podwyższaniu cen bez podstawy prawnej i przekazywaniu na starterze niepełnej informacji o warunkach usług. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

Oferty telefonii na kartę z założenia mają zapewniać swobodę korzystania z usługi i wybór kwot zasilenia. Jest to tzw. system przedpłacony (pre-paid). Konsumenci kupują określoną wartość doładowania i dysponują tymi środkami według potrzeb. Tymczasem Polkomtel obciąża klientów:

  • dodatkowymi opłatami, które wpływają na możliwość korzystania z usług,
  • podwyższonymi cenami wprowadzonymi jednostronnie podczas trwających zobowiązań.

Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i stosowania niedozwolonych postanowień umownych.

Opłata za utrzymanie numeru

Początkowo w ofertach telefonii na kartę Polkomtel pobierał opłatę za brak aktywności na koncie w wysokości 3 zł. Następnie zastąpił ją opłatą za utrzymanie numeru w sieci – w kwocie 5 zł. Aby uniknąć pobrania tej opłaty, konsument powinien wykonać aktywności zdefiniowane przez spółkę, np.:

  • wykonać tyle połączeń głosowych,
  • wysłać tyle SMSów/MMSów,
  • skorzystać z takiego wolumenu transmisji danych,

żeby jego łączna aktywność wyniosła 5 zł.

Załóżmy, że konsument doładuje konto na kwotę 60 zł. Po upływie 30 dni od tego wydatku odbiera jedynie połączenia przychodzące lub korzysta z wcześniej kupionej usługi lub pakietu, np. minut. Nie dokonuje natomiast innych wydatków wskazanych w cennikach taryf. W takiej sytuacji po 30 dniach Polkomtel pobiera z jego konta 5 zł. Opłata za utrzymanie numeru w sieci w perspektywie roku może wynieść zatem nawet 55 zł.

Częstotliwość korzystania z telefonii w ofertach na kartę nie może wynikać z nacisku ze strony przedsiębiorcy. System przedpłacony zakłada elastyczność konsumentów w kwestii czasu, kwoty zasilenia i dysponowania środkami. Klienci firmy Polkomtel, chcąc zapobiec pobraniu środków znajdujących się na koncie, mogą podejmować aktywności, których nie podjęliby, gdyby nie zastosowane postanowienia umowne – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Klauzule dotyczące opłaty za utrzymanie numeru budzą poważne zastrzeżenia Urzędu

Konsumenci zmuszani są do płacenia za utrzymanie numeru w sieci. Tymczasem utrzymanie numeru jest obowiązkiem przedsiębiorcy wynikającym z zawartej umowy. Opłata przypomina karę umowną za, według spółki, niepełne korzystanie z usług.

Jak wynika z analizy Urzędu, klientom, którzy do 6 lutego 2023 r. zawarli z Polkomtelem umowy w modelu przedpłaconym, spółka nie doręczyła treści proponowanych zmian obejmujących wprowadzenie opłaty za utrzymanie numeru w sieci. Nie miała też podstawy ustawowej ani odpowiedniej przesłanki umownej, która umożliwiłaby jednostronną modyfikację cenników czy regulaminów. Mimo to pobierała od nich tę opłatę.

Podobnie jak od klientów, którzy od 7 lutego 2023 r. do 8 listopada 2024 r. zawarli umowy w modelu przedpłaconym w ramach taryfy „Plus Elastyczna na Kartę”, choć w cenniku nie znajdowała się odpowiednia podstawa umowna. Brakowało wskazania opłaty za utrzymanie numeru, tak aby konsumenci wiedzieli, na jakie warunki się decydują.

Podwyżki cen i informacje o opłacie wewnątrz startera

Co więcej, Polkomtel jednostronnie zmienił warunki trwających umów, podwyższając opłatę za minutę połączenia oraz krajową wysyłkę SMS i MMS w większości taryf na kartę. Zmiany objęły również środki wcześniej zgromadzone na kontach klientów. To kolejna praktyka, którą spółka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes UOKiK zakwestionował również sposób informowania przez Polkomtel o opłacie za utrzymanie numeru na opakowaniach starterów w taryfach:

  • „Plus Elastyczna na Kartę”,
  • „Prosto na Kartę”,
  • „Giga Plus”.

Konsumenci mogą nie wiedzieć, że taka opłata ich obowiązuje. Nie jest bowiem uwzględniona w warunkach przedstawionych na opakowaniu startera, które konsument widzi przed podjęciem decyzji o jego zakupie. Na zewnętrznej części starterów spółka nie podaje informacji o tej opłacie. Przed zakupem konsument otrzymuje jedynie informację, że podsumowanie warunków umowy znajduje się na wewnętrznej stronie startera. Zatem żeby poznać wysokość i częstotliwość pobierania opłaty za utrzymanie numeru, konsument musi najpierw starter kupić i go rozpakować.

W ocenie prezesa UOKiK informacje o opłacie za utrzymanie numeru, którą spółka może co miesiąc pobierać w określonych sytuacjach, w tym o jej wysokości, częstotliwości pobierania i okolicznościach uprawniających do jej pobierania, należy traktować jako istotną dla podjęcia decyzji dotyczącej umowy. Zaniechanie jej podania nie pozwala konsumentowi realnie oszacować opłacalności oferty i porównać ją z warunkami konkurencji.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, za każdą kwestionowaną praktykę oraz stosowanie niedozwolonych postanowień umownych spółce Polkomtel grozi kara do 10 proc. obrotu.

Polkomtel z zarzutami prezesa UOKiK za nieprawidłowości w ofercie na kartę

Polkomtel z zarzutami prezesa UOKiK za nieprawidłowości w ofercie na kartę

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

3 listopada 2025