Polki a aktywność w plenerze – wyniki badania
  • 0
  • 5
5.09.2022

Polki a aktywność w plenerze – wyniki badania

Spacery w otoczeniu natury są ulubioną formą aktywności na świeżym powietrzu dla 78% ankietowanych Polek. Dobrze dobrany strój jest istotny dla 64% – wynika z badania „Aktywność w plenerze oczami Polek”, przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie marki odzieży outdoorowej Royal Robbins. Wybierając ubrania i obuwie do aktywności w terenie, Polki biorą pod uwagę przystępną cenę, ale też np. jakość produktów oraz materiał, z którego zostały wykonane.

Większość ankietowanych Polek uprawia więcej niż jeden rodzaj aktywności na świeżym powietrzu. Tylko 4,7% przyznaje, że w ogóle nie spędza czasu w ten sposób. Pod tym kątem Polki nie różnią się znacznie od przedstawicielek płci pięknej z innych europejskich krajów. Są nawet bardziej aktywne od Bułgarek: 6,4% tych ostatnich nie uprawia żadnej aktywności na łonie natury.

Według badań, które przeprowadziliśmy, Węgierki, Słowenki czy Bułgarki podobnie jak Polki uwielbiają spacery w otoczeniu natury. Aż 72% kobiet w Słowenii deklaruje regularne uprawianie turystyki pieszej, a ponad połowa ankietowanych jeździ na rowerze. Na Węgrzech 78% kobiet często spaceruje na łonie natury. Najchętniej w lesie lub wokół zbiorników wodnych. Podobnie w Bułgarii – 78% kobiet uprawia aktywność na świeżym powietrzu przynajmniej raz w miesiącu. Z tego aż 75% preferuje całodniowe wędrówki – mówi Sanela Krisat, deputy chief operating officer – head of marketing Fenix Outdoor Emerging Markets.

Spacery i piesze wycieczki w różnego rodzaju otoczeniu

To właśnie one mają największą popularność wśród polskich respondentek. Według deklaracji:

  • 78,2% badanych spaceruje na łonie natury;
  • 65,8% wybiera spacery miejskie;
  • 56,1% spaceruje w mieście;
  • 35,9% wędruje w górach.

Dużym zainteresowaniem cieszy się również bieganie. Tę formę aktywności fizycznej uprawia 35,3% badanych.

Sposoby spędzania czasu na świeżym powietrzu mają odzwierciedlenie w deklarowanej zawartości koszyka. Polki doceniają ubrania sportowe dobrej jakości. Takie, które mogą wykorzystać podczas uprawiania więcej niż jednego rodzaju aktywności fizycznej. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się produkty wielofunkcyjne. Mowa o takich, które można założyć zarówno podczas trekkingu w górach, jak i spaceru po mieście – mówi Dorota Grzechowiak, przedstawiciel marki odzieżowej Royal Robbins w Polsce.

Podkreśla przy tym, że marka oferuje m.in. bluzy, spodnie, koszule czy sukienki z materiałów, które do tej pory były zarezerwowane dla odzieży typowo outdoorowej. Są to ubrania nadające się nawet do założenia do pracy, a które jednocześnie są:

  • wyprodukowane z poszanowaniem środowiska naturalnego;
  • oddychające, odprowadzające pot;
  • nieplamiące;
  • odporne na zagniecenia.

Mniejszy odsetek respondentek wybiera sporty wymagające zakupu specjalistycznego sprzętu:

  • kolarstwo szosowe lub górskie – 13,3%;
  • sporty zimowe, takie jak narciarstwo lub snowboard – 7,9%;
  • wyjazdy skiturowe – 4,5%;
  • wspinaczka górska – 2,4%.

Polki a aktywności plenerowe

Polki a aktywność na świeżym powietrzu – dlaczego to dla kobiet takie ważne?

Wskazane w badaniu powody podejmowania takiej aktywności to:

  • ze względu na zdrowie – 60,7%;
  • dla odprężenia i zmniejszenia poziomu stresu – 50,1%;
  • ze względu na możliwość kontaktu z naturą – 43,8%;
  • dla wzmocnienia kondycji – 36%;
  • zamiar schudnięcia – 18,7%;
  • fakt, że jest to dobry sposób na spędzenie czasu z rodziną – 25,2%;
  • można w ten sposób spacerować ze zwierzęciem (np. psem) – 13,1%;
  • jest to dobry sposób na poznanie nowych ludzi – 5,9%;
  • dla przyjemności aktywności fizycznej samej w sobie – 25,9%.

Polki a aktywność na powietrzu - motywacje

Polki a aktywność na powietrzu. W co się zaopatrują?

Polki inwestują w dobrej jakości sprzęt sportowy. Także w odzież i obuwie, które mogą wykorzystać w każdych warunkach. Jedynie 13,5% respondentek przyznało, że nigdy nie kupiło żadnego sprzętu, odzieży czy obuwia do aktywności w plenerze.

To pokazuje, że Polki zdają sobie sprawę z tego, że odpowiedni strój i wyposażenie wpływa na komfort i poziom bezpieczeństwa na szlaku – czy to górskim czy miejskim. Warto zainwestować np. w ubrania, chroniące przed kleszczami czy komarami, czyhającymi na nas w zasadzie wszędzie – komentuje Dorota Grzechowiak, przedstawiciel marki Royal Robbins w Polsce. Podkreśla przy tym obecność ubrań o takich właściwościach w ofercie marki.

Produkty na spacery i wycieczki, które cieszą się największą popularnością wśród badanych, to:

  • kurtki, bluzy, koszulki czy bielizna sportowa lub outdoorowa – 71,5%;
  • specjalistyczne obuwie (trekingowe, turystyczne lub do biegania) – 56,1%;
  • plecaki (uniwersalne, turystyczne lub trekkingowe) – 43,8%;
  • sprzęt biwakowy – 24,6%.

Polki a aktywność - produkty

Podejmując decyzję zakupową, Polki biorą pod uwagę:

  • przystępną cenę (60,7%);
  • wysoką jakość produktu (43,6%);
  • materiał, z którego został wykonany (42,4%);
  • właściwości techniczne (25,1%);
  • zaufaną markę (21,6%);
  • modny fason (17,7%);
  • fakt, że producent to firma znana i ceniona (14%);
  • opinię innych konsumentek o produkcie (10,3%).

Polki a aktywność - czynniki decyzji zakupowej

O badaniu:

Badanie „Aktywność w plenerze oczami Polek” zostało przeprowadzone między 6 a 12 lipca 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1000 Polek powyżej 18. roku życia w formie wywiadów online (CAWI). Wykonał je dom badawczy SW Research na zlecenie marki Royal Robbins.

  • 1
Polki a aktywność w plenerze

Polki a aktywność outdoorowa – temat zgłębiony w badaniu

5 września 2022

2 września 2022