- 0
- 1
Polecenia w mediach społecznościowych wpływają na zakupy co trzeciego Polaka – badanie SCB
36 proc. Polaków przyznaje, że polecenia w mediach społecznościowych mają wpływ na ich zakupy. Wśród najmłodszych badanych (18–29 lat) odsetek ten wynosi 59 proc. Tak wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce” Santander Consumer Banku.
Niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na platformach społecznościowych. Mimo to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają rolę w procesie zakupowym. Kobiety (45 proc.) częściej niż mężczyźni (26 proc.) przyznają, że zakupy pod wpływem rekomendacji z mediów społecznościowych mają dla nich znaczenie.
– Media społecznościowe stają się nowoczesną formą „poczty pantoflowej” – miejscem, gdzie znajomi polecają sobie produkty, a specjaliści dostarczają rzetelnych recenzji. O ile polecenia najmocniej wpływają na najmłodszych konsumentów, o tyle zakupy bezpośrednio przez social media są najpopularniejsze wśród Polaków w wieku 40–49 lat. Zadeklarowało tak aż 36 proc. respondentów z tej grupy wiekowej. Wpływ platform społecznościowych na decyzje zakupowe spada wraz z wiekiem. Jak pokazuje nasze badanie, pięćdziesięciolatkowie oraz seniorzy zdecydowanie stwierdzają, że nie zwracają uwagi na polecenia w mediach społecznościowych. Jest to odpowiednio 55 proc. oraz 64 proc. – mówi Patryk Perliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.
Mimo ogromnej popularności influencerów to polecenia znajomych i rodziny są najważniejszym źródłem inspiracji zakupowych
Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) wskazuje, że to osoby, które znają osobiście, mają dla nich największą wiarygodność. Na drugim miejscu plasują się niezależni testerzy i recenzenci (26 proc.). Ci budują zaufanie dzięki swojej specjalistycznej wiedzy i bezstronności. Co piąty respondent wskazał z kolei na nieznajomych, którzy także korzystają z produktów czy usług danej marki, ale nie są z nią związani.
Influencerzy zajmują dopiero czwarte miejsce (17 proc.). Mimo to wśród młodszych użytkowników (18–29 lat) ich rola jest zauważalnie wyższa. 35 proc. osób z tej grupy wiekowej uznaje ich rekomendacje za wartościowe. Z kolei tylko 14 proc. Polaków korzysta z poleceń znanych osób i celebrytów, a 12 proc. kieruje się rekomendacjami ambasadorów danej marki.
Produkty najczęściej kupowane pod wpływem poleceń w social mediach:
- kosmetyki i produkty do pielęgnacji (wskazało na nie 34 proc. uczestników badania),
- ubrania i akcesoria (29 proc.),
- książki, filmy i gry (24 proc.),
- elektronika (23 proc.).
Popularność tych produktów może wynikać z faktu, że to właśnie treści związane z kategoriami lifestyle są najliczniejsze zarówno na Instragramie, Facebooku, jak i TikToku.
Znacznie mniejsza grupa Polaków kupuje pod wpływem rekomendacji online produkty spożywcze i sprzęt sportowy (odpowiednio 12 i 11 proc. wskazań). To sugeruje, że decyzje dotyczące tych kategorii są wciąż podejmowane podczas tradycyjnych, stacjonarnych zakupów.
O badaniu
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadził je od 10 do 14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.

Polecenia w mediach społecznościowych a zakupy Polaków