Polacy szukają inspiracji w innych kulturach – pokazuje badanie „Wave X – Remix Culture”
  • 0
  • 0
8.05.2019

Polacy szukają inspiracji w innych kulturach – pokazuje badanie „Wave X – Remix Culture”

Najbliżsi, zdrowie i tradycja to wciąż najważniejsze wartości, którymi Polacy najczęściej określają swoją relację ze światem. Jednak szerokie spektrum inspiracji, wiara w siłę nauki oraz rozumu ujawniają, że rodaków nie można postrzegać jedynie poprzez stereotypowy obraz tradycjonalistów. Takie są wnioski z 10. fali badania „Wave” zrealizowanej przez agencję mediową UM.

Badanie ma zasięg globalny i śledzi trendy związane z rozwojem technologii i dynamiką social media. Nowym elementem badania „Remix Culture” jest analiza wzajemnych wpływów i inspiracji międzykulturowych. Raport pokazuje m.in., jakie kraje są dla nas inspiracją i na które obszary naszego życia wpływają inne kultury.

Szczególnym analizom poddano tematy związane z obszarami zainteresowań respondentów, kultywowanych wartości, sposobów wyrażania własnej tożsamości. Poza inspiracjami kulturowymi przebadano również fascynacje historią oraz wpływ na muzykę, modę i styl.

Wyniki raportu potwierdzają, że dla Polaków najważniejszymi atrybutami tożsamości, przez które określają swoją relację ze światem, są:

  • przyjaciele,
  • zdrowie,
  • rodzina,
  • tradycja.

Równie ważne są także takie wartości, jak realizowanie własnych pasji, edukacja oraz wiara w znaczenie nauki i rozumu.

Dla Polaków mało istotne okazuje się patrzenie na świat przez pryzmat przekonań politycznych oraz akcentowanie pochodzenia etnicznego. Być może jest to sygnał, że coraz większa grupa rodaków zaczyna akceptować fakt, iż Polska staje się społeczeństwem różnorodnym i wielokulturowym – mówi Anna Niemczyk, senior research specialist w IPG Mediabrands.

Badanie pokazuje, że rodacy najchętniej otwierają się na wpływy ze Stanów Zjednoczonych (23%), Wielkiej Brytanii (15%), Włoch (8%) i Japonii (8%). Niezwykle atrakcyjne dla Polaków są: amerykańskie kino (57%), technologie (51%) i popkultura (47%). W dziedzinie motoryzacji inspiracją są niemieckie (44%) oraz japońskie (21%) technologie.

Prawie 70% respondentów z Polski deklaruje otwartość i zainteresowanie treściami (np. muzyką, programami telewizyjnymi) oraz produktami z innych krajów.

W badaniu tradycyjnie przeanalizowano obszar social media i zapytano respondentów m.in. o ich wiarygodność. W obecnych czasach użytkownicy Internetu są coraz mniej ufni wobec tego, co widzą i czytają w mediach społecznościowych. Blisko 70% polskich respondentów wierzy, że większość informacji w social media to fake newsy.

Maleje również zaufanie do Facebooka. Wyniki badania pokazują, że dla 43% respondentów z Polski afera Cambridge Analytica miała wpływy na spadek zaufania wobec tej platformy.

O badaniu
Badanie „Wave X – Remix Culture” zostało przeprowadzone w 81 krajach. Łącznie wzięło w nim udział 56 tys. aktywnych użytkowników Internetu. Polska próba wyniosła ponad 1,5 tys. osób. Uczestnicy badania samodzielnie wypełniają ankiety opracowane według autorskiej metodologii UM.

8 maja 2019