Polacy świętowali ponowne otwarcie gastronomii – pokazuje analiza SentiOne
  • 0
  • 1
19.05.2021

Polacy świętowali ponowne otwarcie gastronomii – pokazuje analiza SentiOne

Polacy bardzo stęsknili się za możliwością jedzenia i picia poza domem. Tylko w pierwszy weekend otwarcia ogródków gastronomii związane z tym hashtagi osiągnęły takie zasięgi, jak słynne morsowanie przez cały styczeń – wynika z analizy Internetu przeprowadzonej przez SentiOne. Z 90 proc. wypowiedzi internautów przebija radość. Pozostałe 10 proc. komentujących złości się na tłumy oraz brak maseczek i obawia się kolejnej fali pandemii.

W sobotę 15 maja, po ponad pół roku działania tylko na wynos zostały otwarte lokale gastronomiczne. Na razie posilić się można jedynie w ogródkach. Od 29 maja przy zachowaniu reżimu sanitarnego dostępne będą również wnętrza lokali. W niektórych miastach przed północą spragnieni życia towarzyskiego ludzie odliczali sekundy jak w sylwestra, a do wielu lokali ustawiały się kolejki. Od Monciaka w Sopocie po Krupówki w Zakopanem tysiące ludzi świętowało poluzowanie pandemicznych obostrzeń. A jakie emocje ponowne otwarcie gastronomii wzbudziło wśród polskich internautów?

Ulubiony napój świętujących? Zdecydowanie piwo
SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, postanowiła to sprawdzić. Przeanalizowała wzmianki w mediach społecznościowych, na portalach i forach internetowych. Badano wpisy otagowane hashtagami: „wspieramgastro”, „otwieramysię”, „otwarteogródki” i „otwartegastro”. W pierwszy weekend otwartych restauracji i barów było ponad 13,7 tys.

Około 30 proc. to wypowiedzi samych restauracji, kawiarni i barów, które zachęcały do odwiedzin. Pozostałe 70 proc. należało do klientów, którzy oznaczali restauracje i relacjonowali na żywo swój powrót do względnej normalności. W ciągu zaledwie 48 godzin wymienione hashtagi osiągnęły zasięg na poziomie 22 mln wyświetleń, czyli tyle, ile „morsowanie” przez cały styczeń.

Największą popularnością wśród klientów gastronomii w ten pierwszy weekend zdecydowanie cieszyło się piwo. 34 proc. wszystkich wypowiedzi to relacje z picia tego trunku w ogródku. W dalszej kolejności pisano o jedzeniu obiadów, lunchy, śniadań i kolacji. Najmniej internautów (4 proc.) chwaliło się piciem drinków.

90 proc. internautów cieszy się z otwarcia gastronomii. Nieliczni obawiają się kolejnej fali pandemii
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanego silnika przetwarzania języka naturalnego sztuczna inteligencja zastosowana w badaniu potrafi ze skutecznością na poziomie 96 proc. wskazać, jaki rodzaj emocji przejawiały osoby wypowiadające się na dany temat – radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm – deklaruje firma.

Z tej analizy wynika, że Polacy naprawdę mocno stęsknili się za możliwością picia i jedzenia poza domem. Z 90 proc. wypowiedzi przebijają radość i podekscytowanie. Pozostałe 10 proc. wyraża jednak złość z powodu nadmiernych tłumów, braku wolnych miejsc i wysokich cen, a także braku maseczek i niezachowywania 1,5-metrowego dystansu między ludźmi. Widać strach, że takie zachowanie doprowadzi do kolejnej fali pandemii.

Najwięcej relacji z Warszawy i Trójmiasta, ale mniejsze miasta też świętują
Nie dziwi fakt, że otwarcie gastronomii relacjonowano przede wszystkim w dużych miastach, głównie w Warszawie i Trójmieście. Na trzecim miejscu pod względem liczby wypowiedzi znalazło się Zakopane, za nim Bydgoszcz, Katowice, Szczecin, Kraków i Tarnowskie Góry. Dopiero za nimi były zamykające dziesiątkę Poznań i Wrocław.

Najpopularniejszym medium wśród Polaków rozmawiających o otwarciu restauracyjnych i kawiarnianych ogródków był Facebook, z którego pochodzi 40 proc. wszystkich analizowanych wypowiedzi. Drugie miejsce zajął Instagram (20 proc. wypowiedzi). Gwałtowny wzrost liczby wzmianek nastąpił o północy w nocy z piątku na sobotę, czyli dokładnie w momencie oficjalnego otwarcia ogródków. Kolejny wzrost zainteresowania tematem nastąpił w sobotę o 11:00 i utrzymywał się na w miarę stałym poziomie do godziny 21:00. Zdecydowana większość, bo 76 proc. wypowiedzi, została zarejestrowana w sobotę.

  • 1
ponowne otwarcie gastronomii

Ponowne otwarcie gastronomii ucieszyło Polaków

19 maja 2021

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
19.05.2021

Ruszyła druga odsłona jubileuszowej kampanii Totalizatora Sportowego z udziałem polskich sportowców

„Wielkie chwile, wspólne emocje” – to hasło przewodnie drugiej odsłony kampanii jubileuszu 65-lecia działalności Totalizatora Sportowego, którego ambasadorem jest Robert Lewandowski. Działania koncentrują się na wspólnym przeżywaniu nadchodzących wydarzeń sportowych: Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Mężczyzn oraz XXXII Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio.

18 maja 2021