Polacy stają się bardziej świadomymi konsumentami – pokazuje badanie ING i GfK
  • 0
  • 1
28.07.2020

Polacy stają się bardziej świadomymi konsumentami – pokazuje badanie ING i GfK

Aby lepiej zrozumieć zmieniające się tendencje w zakresie zarządzania finansami w dobie koronawirusa, ING wspólnie z firmą GfK przeprowadził w maju badanie nastrojów społecznych. Wynika z niego, że Polacy nie będą tracić pieniędzy na zbędne produkty. Zamierzają kupować w sposób bardziej przemyślany.

Robimy swoje, tylko inaczej
Chociaż nastroje konsumenckie w maju tego roku były dużo gorsze niż w czasie światowego kryzysu gospodarczego, sytuacja stopniowo się poprawia. Badanie pokazuje, że już pod koniec kwietnia indeks wzrósł o 5 punktów, a na początku maja podniósł się o kolejne 9 p.p.

Podczas gdy w kwietniu znacznego wzrostu cen obawiało się 64% badanych, w maju było ich 47%. Wraz z uwalnianiem gospodarki i luzowaniem zakazów jesteśmy coraz lepszej myśli, a przede wszystkim chcemy działać.

Co będziemy kupować, a z czego zrezygnujemy?
Najważniejszym kryterium przy decyzjach zakupowych stała się niezbędność. To właśnie ona u 72% badanych będzie decydowała o tym, czy zapłacą za dane produkty i usługi, czy też nie. Również 72% badanych planuje ograniczenie wydatków na produkty spożywcze. 54% zamierza zaś przy ich wyborze zwracać większą uwagę na polskie lub lokalne pochodzenie. Oszczędności podczas zakupów dóbr trwałych deklaruje mniej, bo 66% badanych. Wielu z nas, pomimo sezonu letniego, zrezygnuje z wyjazdów wakacyjnych oraz urlopów. Tu spadek wciąż pozostaje największy.

Wśród najczęściej wymienianych produktów, na które będziemy wydawać pieniądze, znalazły się smartfony, sprzęt komputerowy i telewizory. Kupować zamierzamy również wyposażenie warsztatu i sprzęt AGD. Ponadto Polacy coraz częściej rozważają nabycie nieruchomości, przy czym wciąż rośnie liczba tych, którzy wcześniej takich planów nie mieli. Podobnie rzecz się ma z kredytami i inwestycjami.

O badaniu
Badanie „Corona Mood” zrealizowane przez GfK zostało przeprowadzone w maju 2020 r. Jego wyniki dotyczą nastrojów społecznych, jakie panowały w trakcie wychodzenia z najtrudniejszej fazy pandemii w Polsce.

  • 1
badanie ING i GfK

Badanie ING i GfK

28 lipca 2020

27 lipca 2020