Jak Polacy robią podstawowe zakupy? Badanie „Payback Opinion Poll”
  • 0
  • 0
11.04.2018

Jak Polacy robią podstawowe zakupy? Badanie „Payback Opinion Poll”

Zakupy, zwłaszcza produktów pierwszej potrzeby, chcemy robić szybko i wygodnie, ale też inteligentnie. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Payback, co czwarty Polak wybiera sklepy położone najbliżej domu. Często nie są to jednak sklepy osiedlowe, ale super- i hipermarkety. Zależy nam na tym, aby móc jak najwięcej potrzebnych rzeczy kupić w jednym miejscu (24%) i przy okazji pozałatwiać inne sprawy (11%).

Super- i hipermarkety są zdecydowanie najpopularniejszym miejscem zakupów. Wskazało je 54% respondentów. Co trzeci ankietowany wybiera dyskonty, a 6% małe sklepy osiedlowe. Większość badanych (63%) zadeklarowała przy tym, że produkty pierwszej potrzeby kupuje w różnych sklepach, np. w zależności od tego, gdzie jest im akurat po drodze (52%). Pozostali udają się w te same, dobrze im znane miejsca. Robią tak z przyzwyczajenia lub dlatego, że wiedzą, co i gdzie mogą znaleźć.

Na nasze decyzje o wyborze sklepu ma też wpływ szereg dodatkowych czynników, takich jak:

  • czystość i porządek (51%),
  • brak kolejek do kas (48%),
  • programy lojalnościowe (40%),
  • miła obsługa (39%),
  • możliwość realizacji płatności w różnych formach (36%).

Polak potrafi się dobrze zorganizować
Wybierając się na zakupy, nie chcemy tracić zbyt dużo czasu. Blisko 60% uczestników badania poświęca na nie jednorazowo maksymalnie godzinę. 30% spędza w sklepie od 1 do 2 godzin.

Wiele osób stara się do zakupów odpowiednio przygotować. Ponad połowa respondentów (51%) sporządza listę produktów pierwszej potrzeby, natomiast pozostałe artykuły kupuje spontanicznie. 27% robi całą listę zakupową, a na miejscu dokonuje jedynie wyboru marek.

Siła promocji
Ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe mają promocje. Większość uczestników badania (78%) stwierdziła, że przykuwają one ich uwagę. Dla ponad 3/4 ankietowanych są ważnym czynnikiem przy zakupie artykułów pierwszej potrzeby. 1/4 respondentów przyznała, że nie przygotowuje listy produktów do kupienia, ponieważ ich wybory determinują aktualne promocje.

Najlepsze formy promocji to według badanych: redukcja ceny (79%), korzyści płynące z uczestnictwa w programie lojalnościowym (43%), kupony (30%) oraz darmowe produkty (30%). Kobiety lubią też dostawać próbki do przetestowania.

Cena ma znaczenie, ale jakość odgrywa coraz większą rolę
Co dziesiąty z ankietowanych przy wyborze sklepu zwraca uwagę na ceny produktów. 46% zawsze porównuje ceny artykułów, a 44% twierdzi, że zdarza im się to robić.

Z kolei przy zakupach produktów pierwszej potrzeby ceną kieruje się 72% badanych. Okazuje się, że w tym wypadku największą wagę przywiązujemy jednak do jakości (82% wskazań). Ważne są dla nas także: skład (51%), lokalne pochodzenie produktu (21%) oraz opinie innych użytkowników (14%), a w dalszej kolejności popularność marki (9%).

Marka ma znaczenie dla ponad 2/3 kupujących. Wiąże się to głównie z pożądaną jakością produktów. W tej grupie 12% respondentów sięga tylko po wyroby znanych producentów, podczas gdy niemal co piąty wybiera marki własne danej sieci handlowej ze względu na ich bardzo dobrą jakość.

Domowy budżet na podstawowe produkty
Nasze tygodniowe wydatki na artykuły pierwszej potrzeby wynoszą z reguły od 100 do 200 zł (41%). Co czwarty ankietowany przeznacza na nie kwotę w przedziale 200–500 zł, a 18% konsumentów wydaje do 100 zł. 14% kupujących, idąc na zakupy, nie zakłada żadnej kwoty.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone wśród 1145 uczestników programu Payback między 5 a 8 marca 2018 r. metodą ankiety online. Grupa badawcza w wieku 16–65 lat dobrana została tak, aby odpowiadała strukturze demograficznej kraju.

11 kwietnia 2018

10 kwietnia 2018